• lilla loppan
    Äldre 26 Jul 17:07
    12763 visningar
    17 svar
    17
    12763

    "svensk" vigsel i Italien??

    Vill bara berätta att om ni kan tänka er en borgerlig vigsel i Italien så finns ett svenskt företag som kan hjälpa till med allt det praktiska runt vigseln. De hjälpte oss med vårt bröllop förra hösten och vi var MYCKET nöjda. www.costiera.se Vet att det är flera här på BRöllopstorget som använt sig av dem så sök på Costiera så får du massor av info.

    Kan oxå tillägga att den italienska borgerliga vigseln är jättefin, inte alls så kort som den svenska. Tror att den tog ca 20 min och då läste de bla ur italienska äktenskapsbalken som säger en massa om att man tillsammans ansvarar för familjen och dess ekonomi, barnuppfostran osv. Kände att den var helt rätt för oss, saker man kunde relatera till och som kändes sunda och moderna men högtidliga.

    Lycka till!

  • lilla loppan
    Äldre 28 Jul 21:58
    #0

    Tove74,
    Vi gifte oss i Rom i september förra åretoch hyrde sedan, genom Costiera, en lägenhet i Praiano som ligger bredvid Positano. Åtminsone förra året hade de olika kontaktpersoner i Italien som hjälpte till med det praktiska men jag vet att flera här på BT har gift sig i Positano och Amalfi och mitt intryck är att de varit mycket nöjda. Ger dig samma tips som jag gav TS, sök här på BT på Costiera eller Positano så kommer du att hitta massor av info.

    Vi tyckte att Costieras hjälp var värd varenda krona. Hade inte velat ge mig på pappersarbetet utan deras hjälp. Kändes bra att någon med erfarenhet hjälpte till så att man kunde vara säker på att vigseln skulle bli giltig även i Sverige. Kände oxå att Costiera verkligen var måna om att allt skulle bli bra.

    Vår kontaktperon i Rom var otroligt hjälpsam med att försöka få tag på exakt de rosor jag ville ha (floristen fick beställa hem dem från Holland!) och hon bokade ett ställe där vi skulle dricka lite Prosecco efter vigseln samt att hon bokade middagsrestaurang och såg till att vi fick önskemål om specialrätter (pga allergier) tillgodosedda. Har för mig att hon till och med besökte ställena dagen innan vigseln för att försäkra sig om att allt var ok inför att vi skulle komma. Hon bokade oxå en fotograf som tog bilder som vi blev jättenöjda med. Tyvärr har jag för mig att jag läst här på BT att det var något av de par som gifte sig någonstans på Amalfikusten som inte var helt nöjda med sina bilder, var inte samma fotograf som vi hade i Rom. Men jag har oxå för mig att det var andra som var nöjda med samma fotograf.

    Ang Amalfikusten kan jag säga att det är ett av de vackraste områden jag någonsin sett. Fantastiskt! Vi hyrde som sagt lägenhet i Praiano och körde ner med hyrbil från Rom. Även om det var lite läskigt att åka p de smala slingriga vägarna så tyckte via tt det var jättebra att ha bil. Vi var bla uppe i en liten by som heter Ravello och som jag har för mig låg strax öster om Praiano. Vacker väg dit upp och en mysig liten medeltidsaktig by. Amalfi var oxå jättemysigt, men där var det svårt att hitta parkeringsplats så dit tog vi bussen. Förutom Amalfikusten var vi givetvis över till Capri som oxå var fint. Gjorde oxå dagsutflykter till Pompeji och Sorrento.

    Sammanfattningsvis var mi mycket nöjda med bröllopet, Amalfikusten och Costiera!
    Säg till om det är något särskillt du undrar över så svarar jag om jag kan

  • lilla loppan
    Äldre 7 Aug 08:03
    #0

    Ninni75
    Visst kan du gifta dig borgerlingt i Italien och få det att gälla i Sverige. Vi tog som sagt hjälp av Costiera med allt det administrativa i Italien eftersom vi inte ville riskera att vigseln inte skulle vara giltig i Sverige. Har för mig att det gick till ungefär som så att vi skickade ner en sorts hindersprövning till Costieras kontaktperson i Italien (dock inte exakt samma hindersprövning som man använder i Sverige, italienarna vill ha lite mer information så vi fick ringa till skattemyndigheten och säga vilken info som skulle vara med), Costiera fixade sedan med pappersarbetet på plats och bokade tid för vigseln. Efter vigselceremonin i Italien fick vi ett "vigselintyg" som vi skickade in till Skattemyndigheten som registrerade vigseln. Fick nog hem någon sorts bekräftelse på att äktenskapet registrerats.

    Kommer tyvärr inte ihåg alla administrativa detaljer (mitt minne är som ett såll...), vilka papper som skulle skickas till Italien och så, det var något papper som skulle stämplas av itelienska ambassaden i Sverige...
    Om du inte vill ta hjälp av ett företag som Costiera så kan du säkert kontakta svenska ambassaden i Rom och få information om hur du ska gå till väga. För oss kändes det dock tryggt att få hjälp av någon som har koll på alla papper som behövs.

Svar på tråden "svensk" vigsel i Italien??