• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 7 May 09:47
    34556 visningar
    20 svar
    20
    34556

    Festlokaler Ljungby!

    Hej!

    Nån här som vet några fina och bra festlokaler i Ljungby med omnejd? Jag har börjat kika runt lite grann men det vore kul med lite tips. :)

  • Svar på tråden Festlokaler Ljungby!
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 7 May 09:48
    #0

    Oj fel bubbe.. :)

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 28 May 12:46
    #0

    Kan inte Garvaren ha lokaler till uthyrning?

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 28 May 13:09
    #0

    Nämen...fler Ljungbybor!? Vi har varit ett helt gäng här och haft brudträffar tom!

    Tja, Hembygdsparken, Gamla Torg, Finnstugan, vi ska vara i Angelstad Folketshus för vi gifter oss där ute. Godsmagasinet finns ju också, mitt i stan iofs.

    Garvaren rekomenderar jag inte...det är ju en jättelokal och jag har aldrig hört att ngn hyrt det för att fira bröllop...men man vet ju aldrig!

    När gifter ni er?

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 28 May 14:15
    #0

    Hej Johanna!

    Tja augusti nästa år är det enda som är bestämt.. :) Så det är alldeles i början av planeringen.. jösses vad mycket det verkar vara att tänka på när man har surftat runt lite här på BT... finns hur mycket uppslag som helst!! Och det är ju tacksamt.. :)

    Funderar på Hembygdsparken men jag har hört att man inte får använda köket där så då funderar man på hur man ska värma maten och så.. men jag ska ringa och fråga hur det fungerar.
    Vill gärna ha något typ den lokalen... men min sambo gillar Gästis så vi får se. Men tack för tipsen.. ska kolla upp Finnstugan och se vad det är för något.

    Angelstads folket hus vart ligger det? Jag är ju inflyttad så jag har inte så stor koll på geografin ännu... ligger det i närheten av kyrkan? (min svärmor bor i bolmen så jag har ju åkt igenom angelstad ett par gånger...:))

    Nja garvaren är nog inte riktigt det jag är ute efter men tack för tipset ändå S...

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 28 May 14:36
    #0

    Jo, när det gäller Hembygdsparken så är det så att han som driver det vill fixa maten (han är inte att rekomendera...) så man får typ inte fixa maten själv och ha egen personal utan han vill fixa det... Han säger att han tar maten från Ryssby Hotell (där tar vi vår mat, den är kanon!) men sedan fixar han en del själv och då blir det katastrof...men man har hört olika rykten.

    Finnstugan ligger ute vid Bräkentorpssjön. Det är en bit dit men det ligger fint. Angelstad folketshus ligger precis vid vägen mot Bolmen. Det ligger inte så himla idylliskt men lokalerna är jättefina, scen och jättefint restaurangkök och servis, bord och stolar till 90 pers. Kostar bara 600 kr för en helg! Vi gifter oss i Angelstad kyrka och därför är den lokalen perfekt. Den ligger bara ett par km från kyrkan och nära till stan för dem som ska ta taxi osv.

    Gästis är ju urfint! Men då står de för all mat och dryck - smidigt men då blir det ju lite dyrare.

    Är det mer jag kan hjälpa dig med så säg till - har själv varit inne här på BT i snart ett år och nu är det som sagt snart dax för mig...jag har studerat mycket bröllop!

    /j

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 28 May 15:14
    #0

    Johanna..
    Vi har hört mycket gott om Ryssby Hotell och tanken har legat åt att anlita dem. Jag håller på med budgeten nu och har två tankar... en där vi tar restuarang som sköter allt och en där vi fixar lokal och catering.. min blivandes släkt är restuarangfolk själva och de har en förmåga att hugga tag och jobba vid tillställningar och det vill jag ju inte på vårt bröllop, därför vill jag ha annan personal som fixar och donar. Har Ryssby Hotell personal också som man kan anlita? Och hur funkar det egentligen när man betäller menyn? Jag menar jag har läst en del om att man proväter menyn.. hur fungerar det?
    Jag kommer garanterat ha hundra frågor att ställa och det är känns kul när man får så mycket hjälp..! :)
    Ja just det... en till.. Vet du något om Ljungby Kyrka? Har hört att den tar 300 personer och vi har en gästlista på ca 55 gäster.. kanske känns lite ödsligt? Har börjat åka runt och titta på kyrkor litegrann men det är svårt att bestämma sig.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 28 May 15:33
    #0

    Hej Smulan

    Vi ringde helt enkelt Igge, som han heter som driver Ryssby Hotell, och bokade en tid med honom. Åkte ut en kväll efter jobbet, han bjöd på kaffe och så talade vi om vad vi tänkt oss. Det är bra om ni funderat lite på vad ni vill ha - vi ska ha buffé och hade en del önskemål. Vi har kompisar som är restaurangfolk så deras lillasyster och ngn kompis till henne ska servera och sköta den biten. Men Igge har ju tjer där som säkert kan hyras.

    Vi proväter inget utan litar på att allt är supergott - det brukar det vara därifrån nämligen!

    Ljungbykyrka är stor men vacker. Jag kan nog tycka att 55 pers försvinner lite där inne och hade själv nog valt ngt mindre. Vi har ju anknytningar till Angelstad så för oss var det självklart att vara där. Den är liten och mysig. Tutaryds kyrka och Dörarps kyrka är populära små vackra kyrkor. Det är många som väljer att gifta sig där och ha dop osv.

    /j

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 28 May 15:45
    #0

    Har blivit rekommenderad att åka och kika på Dörarp och Tutaryds Kyrka, sägs att det ska vara mysigt. Vill inte ha kyrkan alltför långt bort från festplatsen så vi får se vart vi hamnar. Det är bara att åka ut o kika och framförallt bestämma sig sig för hur man vill ha det.
    Det är det svåra tycker jag... eftersom man inte har nån vana *ler* på att planera bröllop så vet jag knappt vilken ände jag ska börja men det blir väl kyrka och lokal först.
    Det är inte långt kvar till det är dags för dig.. har du mycket kvar eller är allt kirrat? :)

    Har du föresten nån bra fotograf att rekommendera?

    Har också funderat på vart man ska tillbringa bröllopsnatten.. skulle på ett sätt vara skönt att få sova hemma i sin egen säng ( ja jag är hemmakär:) )men det vågar jag inte pga busrisken. Men jag tycker inte det finns något direkt fint hotell inne i stan och vi funderar på att åka till Halmstad men det känns lite långt .. finns det något mysigt pensionataktigt i närheten av Ljungby?

    aj aj.. massa frågot blir det.. :)

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 28 May 16:00
    #0

    Bara fråga du! Jag var likadan själv i början! Det mesta är klirrat för oss. Jag/vi har planerat i nästan ett år och jag är lite av ett kontrollfreak så här har förberetts! Nu är det mest påsen som ska dras ihop och att alla småsaker faller på plats. Det stora är färdigt. Vi ska träffa prällen den 5/6, vigselsamtal kallades det...gulp! Vet inte vad det går ut på!

    Vi ska faktiskt vara hemma på bröllopsnatten! Fixa en brakfrukost och bara ha det lungt och skönt! Busrisken kan de glömma - här låser vi alla dörrar! Vi har även larm på huset så de skulle bara våga att busa innan - då går larmet! Och om det busas utanför så kan man ju inte undgå det iaf... ;)

    Nja...hotell här omkring....vet att det finns en herrgård i Ryssby som vi tänkte boka först men vi bestämde tillslut att vara hemma. Vet inte telefon dit eller nåt så du får forska. Det är ett ganska nytt ställe som renoverats. Ligger vid Ryssbysjön så det kan ju vara mysigt.

    Annars är hotellet på Garvaren att rekomendera. Dösköna sängar och litet och mysigt. Nästan alltid fullbokat pga av att det är så trevligt där.

    Tyvärr finns det inte så mycket hotell och herrgårdar i Ljungby - stan är för liten för det.

    /j

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 28 May 16:17
    #0

    ja inte är det stort.. :)

    Tack för alla dina tips, nu ska jag hem och delge min blivande all info.
    Men det kommer nog fler frågor som sagt..

    Helst vill jag som sagt sova hemma och dagen efter åka ut till svärmor där jag skulle vilja ha något brunchaktigt för de gäster som vill närvara och öppna presenterna (om det nu blir några *s*). Känns lite som partydödare med det på festen.. hur ska ni göra?

    Berätta gärna hur vigselsamtalet gick!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 28 May 16:23
    #0

    Vi ska inte öppna presenterna på bröllopsfesten. Först tänkte vi ha ngn slags tillställning hemma, dagen efter, och öppna eventuella presenter inför de som vill komma. Men vi har tänkt om. En del kanske tycker att det är pinsamt att de köpte för lite mindre än ngn annan osv så vi öppnar i vår ensamhet och skickar sedan tackkort till alla. Känns även lite dumt att stå och låtsas tycka ngt gräsligt är fint - kan ju faktiskt bli så!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 28 May 16:29
    #0

    Ja det är sant.. känns mer mysigt att öppna själva i lugn och ro men samtidigt vill man tillgodose allas önskningar.. men jag vet inte.. som sagt, allt tål att funderas på. Det är ju ett litet tag kvar. :)

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 29 May 08:44
    #0

    Jo, fotograftips ville du ha. Hur mycket får det kosta!? Vi beställde först Lars Ahlin på "Bildmakarn" men sedan fick vi tips om en annan kille som heter Tom och har en fotostudio som heter Fotom. Han har ett annat jobb på dagtid och sedan fotar han efter jobbet om man säger. Ingen hobbyverksamhet utan ett eget företag vid sidan av så att säga. Han är MYCKET billigare pga att han inte livnär sig på det och har dyra lokaler osv. Han tar mycket modekort åt frisörer och album till modeller mm. Han är lite annorlunda och det gillar vi. Vi blev rekomenderade honom av en Ljungbytjej här på BT!

    Lars Ahlin är dyrare men han är en fotograf som vunnit mycket priser för sina vackra kort så visst - vi hade valt honom om vi inte fått tips om Tom. I vårt fall avgjorde priset och vi tror att vi får jättefna kort hos Tom.

    Annars finns ju "studio Lennart". Han är lite mer traditionsfotograf...det "dammar" lite där om jag får säga så!

    Lycka till!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 29 May 09:45
    #0

    Tack än en gång mitt uppslagsverk! :)

    Just när det gäller foto har jag nog ingen budget ram.. vill så gärna att de ska bli fina och då blir det ju att man tar de "etablerade" fotograferna. Lars Ahlin är väl han som vunnit svenskt mästerskap i Bröllopsfoto (heter det så?)?
    Men jag ska lägga namnen på min minneslista över alternativ och så är det bara att ta tag i det.
    Får man fråga på ett ungefär vart ni hamnar kostnadsmässigt och vad som ingår i ert bröllopsalbum?

    Hörde ett rykte igår när jag pratade om Ryssby Hotell med min svärmor och det är att han är sugen på att sälja... tänk om man då anlitar honom till nästa år och så har han sen sålt!?!? Hur fungerar det då? Eftersom Igge har det goda ryktet angående maten hur blir det då om en ny kommer in och tar över ruljangsen?? Bara en lite tanke...Men man får väl fråga honom hur det ligger till.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 3 Jun 14:02
    #0

    Jag tror att det är så här hos Ahlin: För att bara ta korten kostar det 2000 kronor. Förstoring ca 4000 kronor. Sedan minns jag inte mer för jag höll på att svimma direkt! Men visst - han har tagit fina priser så han kan ta sådana priser!

    Angående Igge så sa vi direkt till honom att vi hört rykterna om försäljning men då sa han att OM det skulle bli så, stället har nämligen varit till salu länge, så ska han själv ansvara för att maten skulle bli lagad på samma sätt osv för de kunder han lovat och skrivit papper med osv måste han ju sköta om. Han menade att ev köpare skulle skulle skriva kontrakt med honom om att han fortfarande skulle få tillgång till kök osv. Han är SÅ trevlig så det är bäst att fråga honom rätt upp och ner. Han är ärlig och kanontrevlig.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 3 Jun 14:02
    #0

    Jag tror att det är så här hos Ahlin: För att bara ta korten kostar det 2000 kronor. Förstoring ca 4000 kronor. Sedan minns jag inte mer för jag höll på att svimma direkt! Men visst - han har tagit fina priser så han kan ta sådana priser!

    Angående Igge så sa vi direkt till honom att vi hört rykterna om försäljning men då sa han att OM det skulle bli så, stället har nämligen varit till salu länge, så ska han själv ansvara för att maten skulle bli lagad på samma sätt osv för de kunder han lovat och skrivit papper med osv måste han ju sköta om. Han menade att ev köpare skulle skulle skriva kontrakt med honom om att han fortfarande skulle få tillgång till kök osv. Han är SÅ trevlig så det är bäst att fråga honom rätt upp och ner. Han är ärlig och kanontrevlig.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 6 Jun 00:17
    #0

    Hej. Vi har bokat hos Ahlin och priserna är som sagt var lite mycket. Det skiljer på Ateljé och utemiljö (300
    6 olika variationer kostar i ateljé 1400:-
    ute 1700:-

    Vi räknar med utefotografering,Canterburyalbum, förstoring samt tackkort ca.7000:-

    Bildmakarn har en hemsida: www.bildmakarn.se
    Lycka till!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 25 Jun 13:15
    #0

    Ok Mirre, tack för infon.. :)
    Det blir till att ta tag i detta snart, ska bara få bokat kyrkan sen är det väl lika bra att boka upp fotografen med. :)

    Johanna 29/6 - Snart är det ju dags för dig! Hur går det med nerverna? Allt kirrat nu?Lycka till, håller tummarna att ni får fint väder på lördag!

  • Wed 1 Mar 2023 18:36
    #19

    Hej! Jag har läst tråden, tack för tips. Jag hitta dock ingen hemsida för Angelstad folketshus eller Finnstugan. Har ni tips på vem man kan kontakta? Jag skulle även vilja se bilder men det var också ganska svårt? 
    mvh 

  • Tue 7 Mar 2023 12:31
    #20

    En bit därifrån iofs, i Rottne-trakten, men fint ställe ? Norraby Gård heter det. 

    https://www.fotografjohannyberg.se/brollop/

Svar på tråden Festlokaler Ljungby!