• Sun 2 Jun 2019 22:17
    43169 visningar
    4 svar
    4
    43169

    Vi är oense om namn, hjälp.

    Vi har bestämt för att gifta oss men vi kan inte komma överens om vilket efternamn vi ska ha. Båda vill behålla sitt men helst vill vi slippa dubbel namn och vi vill ha samma. (Dagens i-lands problem) Då jag inte kan slå min karl med en stekpanna tills han lyder och gör som jag säger ????

    Så skulle jag gärna vilja veta hur ni har gjort om ni var oense! Sten sax påse? Lottade ni? Olade ni?

  • Svar på tråden Vi är oense om namn, hjälp.
  • Mon 3 Jun 2019 00:04
    #1

    Ni får göra som alla par som inte kan komma överens, kompromissa! Det är svårt men man får hel enkel hitta en lösning båda kan leva med... Vi körde dubbelnamn, dock att båda tog nya efternamnet och inte bara en som man gjorde förr... jag skulle inte vilja att någon skulle ta ett namn de inte gillar så i värsta fall kanske ni bara ska behålla era egna? Många gör ju så nu för tiden ^^ Jag hade nog inte lottat, men det är väll olika hur man känner :) Lycka till!

  • Mon 3 Jun 2019 16:58
    #2

    Hej!
    Vi skall gifta oss nu i sommar och för oss var det självklart att vi skulle behålla våra nuvarande (dvs. gamla afternamn). Namnet är ju en stor del av en persons identitet och jag tycker att man måste trivas med det, men en sak att ni bör fundera på är vilket efternamn era ev. framtida barn kommer att få (om det blir aktuellt).

    Om en i ett par har ett -son namn (t.ex. Karlsson ...), så kan jag förstå att den personen vill byta till ett mer annorlunda efternamn, men ni båda har lite annorlunda efternamn så kanske det kan bli lite svårare eller om man är ensambarn och vill föra vidare sitt familjenamn.

  • Storgr­anberg
    Mon 31 Aug 2020 21:27
    #3

    Skönt att fler har detta dilemma, hehe. Vet ni om jag kan ha 2 efternamn, mitt som mellannamn och hans som efternamn medan han bara har sitt?

  • Tue 8 Sep 2020 10:09
    #4
    Storgranberg skrev 2020-08-31 21:27:51 följande:

    Skönt att fler har detta dilemma, hehe. Vet ni om jag kan ha 2 efternamn, mitt som mellannamn och hans som efternamn medan han bara har sitt?


    Ja, det kan du. 
Svar på tråden Vi är oense om namn, hjälp.