• Äldre 15 Jul 14:13
    114828 visningar
    52 svar
    52
    114828

    Låta gästerna betala för bröllopet?

    Jag har funderat på en sak. I vissa länder gör man så att gästerna som skall vara med och fira bröllopet ger brudparet en summa låt oss säga tex. 1000pp. Då står brudparet för lokal, mat, fest, logistik mm. Ioch med detta så behövs inga bröllopspresenter. Min fråga är om det är okej att göra så eller skulle gästerna bli upprörda?
    Tacksam för svar ! Kyss


    gästerna betalar
  • Svar på tråden Låta gästerna betala för bröllopet?
  • Äldre 7 Sep 23:53
    #21
    +1

    Läser det missmass skrev o håller helt med henne hon förklarade det riktigt bra. det jag menade oxå.

    Och jag tänker lite oxå du väljer ju som gäst om du vill närvara. Jag var inbjuden till ett bröllop i Stockholm (Bor i Jönköping) det är en bit och vi hade fått sova över där. Då är det ju då enligt er lika fel att åka iväg då för då måste du ju betala hotell och allt. Ingen som erbjöd oss sovplats. Oj då hamna det helt plötsligt på ca 2000 kronor för mej o mannen ihop. Pengar vi inte hade då o valde då att inte åka dit.

    Var min mans kusin som gifte sej. Inga sura miner där inte. Och dessutom förstår oftast släkt och vänner om dom vet att man har det lite kärvt med pengar så brukar dom inte ha några problem med att betala en kanske 200 kronor i kuvertavgift.

    För dom vill vara med o fira parets stora dag.

    Tänk er själva er bästa kompis gifter sej och hon ska ha ett kuvertbröllop men oj då ska hennes bästa vän inte komma för att hon är för jävla stolt för att betala en kuvertavgift. Snacka om att bli sviken. En kuvertavgift handlar som missmass sa inte om att ha en jättedyr middag utan att faktiskt kunna bjuda på några mer anständigt än bara kex och kaffe. Men som sagt alla har vi olika åsikter. Har man inte råd att gå på btöllopet man är bjuden på så får man låta bli. Och har man råd men är för stolt så är man. Punkt o slut. Jag skulle inte ha någonting alls emot att betala 200 kronor i kuvertavgift för ett bröllop. Men som jag skrev tidigare tar man en kuvertavgift kan man kanske inte räkna med att få gåvor.

  • Äldre 8 Sep 09:14
    #22
    Flisanpisan skrev 2016-09-07 23:53:34 följande:

    Läser det missmass skrev o håller helt med henne hon förklarade det riktigt bra. det jag menade oxå.

    Och jag tänker lite oxå du väljer ju som gäst om du vill närvara. Jag var inbjuden till ett bröllop i Stockholm (Bor i Jönköping) det är en bit och vi hade fått sova över där. Då är det ju då enligt er lika fel att åka iväg då för då måste du ju betala hotell och allt. Ingen som erbjöd oss sovplats. Oj då hamna det helt plötsligt på ca 2000 kronor för mej o mannen ihop. Pengar vi inte hade då o valde då att inte åka dit.

    Var min mans kusin som gifte sej. Inga sura miner där inte. Och dessutom förstår oftast släkt och vänner om dom vet att man har det lite kärvt med pengar så brukar dom inte ha några problem med att betala en kanske 200 kronor i kuvertavgift.

    För dom vill vara med o fira parets stora dag.

    Tänk er själva er bästa kompis gifter sej och hon ska ha ett kuvertbröllop men oj då ska hennes bästa vän inte komma för att hon är för jävla stolt för att betala en kuvertavgift. Snacka om att bli sviken. En kuvertavgift handlar som missmass sa inte om att ha en jättedyr middag utan att faktiskt kunna bjuda på några mer anständigt än bara kex och kaffe. Men som sagt alla har vi olika åsikter. Har man inte råd att gå på btöllopet man är bjuden på så får man låta bli. Och har man råd men är för stolt så är man. Punkt o slut. Jag skulle inte ha någonting alls emot att betala 200 kronor i kuvertavgift för ett bröllop. Men som jag skrev tidigare tar man en kuvertavgift kan man kanske inte räkna med att få gåvor.


    I TS handlar dt om 1000kr pp. Jag brukar läsa om inträdesavgifter på 500kr pp. 200kr pp har jag nog inte sett.

    Men det handlar om hur man ser på sina gäster. Vill du stoppa din farmor i dörren om hon inte betalt så är det upp till dig. Vill du att dina familjemedlemmar ska välja bort ert firande om dom inte har råd (med skammen som medföljer) så är det upp till dig. Är en stor klänning, middag och tårta viktigare för dig än att alla kan närvara så är det upp till er.

    Du säger gärna till dina familjemedlemmar "betala annars får ni inte fira vårt livs viktigaste dag"

    Förstår du att ditt inbjudningskort plötsligt blir ett simpelt reklamblad? Förstår du att dina gäster blir betalande kunder?

    Varför ska det vara så förbannat omöjligt att spara till det man vill ha? Att gifta sig är gratis, men festen kan kosta hur mycket som helst.

    Nu sparade vi pengar för det var viktigt för oss att alla gäster skulle känna sig som välkomna gäster.
  • Äldre 8 Sep 09:31
    #23

    Tror inte att du förstod mitt resonemang Flisanpisan.

    Att du som gäst har utgifter för att komma på bröllopet har ingenting med en kuvertavgift att göra. Brudparet bör rimligtvis inte förvänta sig en dyr (eller ens någon) bröllopsgåva av gäster som rest långt för att närvara. Men det är en annan diskussion.
    Däremot visar det på ovilja att närvara på ett bröllop om man inte kan komma för att det är "för dyrt att resa dit". Förutsatt att brudparet har skickat ut inbjudan i god tid givetvis. Kan man inte spara ihop till resan så vill man inte gå på bröllopet tillräckligt mycket. Jag förtydligar: VILL man verkligen gå på ett bröllop, så sparar man ihop pengarna det kostar att ta sig dit, punkt slut.

    Nu gäller den här tråden kuvertavgift, och som jag skrev tidigare;
    annordna det bröllop ni har råd att ha.
    Det är samma princip som när man ska köpa en ny bil - man köper den bil man har råd med!
    Varför ska det vara okej att be om pengar för att man ska hålla en fest?
    Det är ju ni som brudpar som väljer att gifta er, då kan man inte förvänta sig att andra ska betala för att delta i det som ni kokar ihop.

  • Anonym (Big No No)
    Äldre 8 Sep 09:36
    #24

    Säger som andra i tråden; NEJ till kuvertavgift. Förstår vad du menar, men det kommer smaka illa i många gästers munnar. Hellre litet bröllop med mycket lyx, eller större bröllop, fast enklare. Eller spara tills ni har råd. Eller ta lån. Men bröllopet ska inte betalas av gästerna. Håller med föregående som liknat det vid att farmor måste betala X antal kr för att smaka på din födelsedagstårta vid kalas.

    PS: Gillar inte heller det här med pengar till smekmånad och dylikt, inte lika illa som kuvertavgift, men ändå väldigt osmakligt.

  • Äldre 8 Sep 10:19
    #25
    Krukan skrev 2016-09-08 09:31:37 följande:

    Tror inte att du förstod mitt resonemang Flisanpisan.

    Att du som gäst har utgifter för att komma på bröllopet har ingenting med en kuvertavgift att göra. Brudparet bör rimligtvis inte förvänta sig en dyr (eller ens någon) bröllopsgåva av gäster som rest långt för att närvara. Men det är en annan diskussion.

    Däremot visar det på ovilja att närvara på ett bröllop om man inte kan komma för att det är "för dyrt att resa dit". Förutsatt att brudparet har skickat ut inbjudan i god tid givetvis. Kan man inte spara ihop till resan så vill man inte gå på bröllopet tillräckligt mycket. Jag förtydligar: VILL man verkligen gå på ett bröllop, så sparar man ihop pengarna det kostar att ta sig dit, punkt slut.

    Nu gäller den här tråden kuvertavgift, och som jag skrev tidigare;

    annordna det bröllop ni har råd att ha.

    Det är samma princip som när man ska köpa en ny bil - man köper den bil man har råd med!

    Varför ska det vara okej att be om pengar för att man ska hålla en fest?

    Det är ju ni som brudpar som väljer att gifta er, då kan man inte förvänta sig att andra ska betala för att delta i det som ni kokar ihop.


    Fast det är inte alltid så enkelt att alla har råd om de verkligen vill... Har du tex bara 400 kr över i slutet av månaden som du behöver för du vet kanske inte hur nästa månad ser ut då är det svårt att spara för att åka på bröllop.

    Vi bjöd som sagt till bröllop långt ifrån vår hemstad och den som "kom billigast" undan var mina 3 kompisar som dela bensinkostnaden ca 2200 kr tur o retur. Sen hade de tur att de kunde bo första natten hos en kompis men andra natten dela de boende på vandrarhem/b&b... Sen så skulle de äta ute på fredagen (de valde o tacka nej till vår gemensamma middag) Typ 1200 kr så det blev bara där ca 1000-1200 kr per person. O då räknar jag inte att de köpte ngr nya skor el kläder

    Medans tex min syster som var tärna la ner tillsammans med sin sambo, ca 3000 kr på hotell två bättre och bensin ca 1200 tur o retur (hon bor närmre) plus vår gemensamma middag på fredagen som kosta 600 kr för de båda.. Nu stod vi för hennes klänning o make up. Men hon köpte även en spetsbolero o nya skor för runt 800 kr totalt. Plus min möhippa som hon anordna och betalade mer för än de andra. Bland annat en taxiresa på 1000 kr som hon ej kalkylerat in. Nu har hon över medel i inkomst så för de var det inga problem... Sen kombinera de med att åka direkt på skidsemester så bensin kostnaden hade de haft oavsett...

    Nu klarade de 3 av de som kom billigast undan att spara, två av de har medelinkomst o den tredje ensamstående med två barn o hus. Så även om de fick veta ca 6-8 mån innan så var det ändå ca 200 kr i månaden de behövde spara.... Sen så var två av de även med på möhippan och la nog ca 500-800 kr för det inkl kostnaden för mig...

    Men visst har man hyfsad ekonomi så fine... Men det drar ändå lätt iväg för folk som behöver resa för att närvara vid bröllopet.
  • Äldre 8 Sep 10:29
    #26
    Anonym (Big No No) skrev 2016-09-08 09:36:58 följande:

    Säger som andra i tråden; NEJ till kuvertavgift. Förstår vad du menar, men det kommer smaka illa i många gästers munnar. Hellre litet bröllop med mycket lyx, eller större bröllop, fast enklare. Eller spara tills ni har råd. Eller ta lån. Men bröllopet ska inte betalas av gästerna. Håller med föregående som liknat det vid att farmor måste betala X antal kr för att smaka på din födelsedagstårta vid kalas.

    PS: Gillar inte heller det här med pengar till smekmånad och dylikt, inte lika illa som kuvertavgift, men ändå väldigt osmakligt.


    Ang att önska pengar till smekmånad är väl bättre att få än flera olika modeller av glasvasar som bara står..

    Vi önska oss först o främst att folk skulle närvara och present ej viktig men annars så thailändska baht inför bröllopsresan el presentkort på ikea. (Nu ställde vi in thailandsresan och fick ändra till skidresa i sverige pga olika anledningar) detta fick gästerna veta så vi fick en del svenska pengar i present.och det kändes bra att tex åka på slädtur o tänka att det var en bröllopspresent. Vi kunde tack vare de unna oss bra mkt mer på skidresan än vi kanske annars gjort och vi köpte även ngr supersnygga muggar som minne av bröllopet.. Fick dock mest presentkort. Vilket för oss är bättre än massa porslin o dylikt som vi redan har...
  • dloow
    Äldre 8 Sep 12:05
    #27
    +1

    Ibland tror jag tror att det är svårt att anamma andra kulturers bröllopstraditioner. Hur logiskt man än kan tycka det vara att alla gästerna "hjälps åt" att betala för bröllopet så fungerar det inte i praktiken. Inte på ett vanligt svenskt bröllop.
    Svenskar vill kunna komma och äta gratis och sedan ge en present. Svenskar VILL ge present. Det spelar ingen roll om brudparet säger att de inte vill ha presenter. Svenskar ger presenter. Inte pengar. På sin höjd presentkort. Även om det tar emot.


    www.loowfotografi.se | Instagram @loowfotografi | Facebook loowfotografi
  • Äldre 8 Sep 13:50
    #28

    Vi har helt enkelt olika uppfattningar om detta.

    Personligen skulle jag skämmas om jag bad mina gäster att betala kuvertavgift.

  • Äldre 8 Sep 17:31
    #29
    dloow skrev 2016-09-08 12:05:36 följande:

    Ibland tror jag tror att det är svårt att anamma andra kulturers bröllopstraditioner. Hur logiskt man än kan tycka det vara att alla gästerna "hjälps åt" att betala för bröllopet så fungerar det inte i praktiken. Inte på ett vanligt svenskt bröllop.

    Svenskar vill kunna komma och äta gratis och sedan ge en present. Svenskar VILL ge present. Det spelar ingen roll om brudparet säger att de inte vill ha presenter. Svenskar ger presenter. Inte pengar. På sin höjd presentkort. Även om det tar emot.


    Jag vet inte i vilka kulturer det är vanligt att ta en bestämd inträdesavgift? Det enda jag stött av andra kulturers bröllop har varit bröllop där ett ekonomiskt bidrag varit vanligt som present. Då har det varit en valfri, ofta anonym, summa som gästerna ger fullt frivilligt. Och det har varit tredagarsbröllop där det bjudits på boende, mat, aktiviteter osv. Inte något vanligt (typiskt svenskt) eftermiddagsbröllop på närmsta herrgård med en trerätters.

    Är det någon i tråden som kan ge exempel på den kultur där man som regel tar en bestämd entréavgift på sina bröllop?
  • dloow
    Äldre 8 Sep 18:13
    #30

    Inträdesavgift är det väl ingen som talat om? Men jag tänker själv på syriska bröllop där gästerna ofta ger så mycket pengar till brudparet att det rent av blir en vinstaffär. Jag var själv på ett sådant bröllop och mina vänner som gifte sig sa att de gick plus.


    www.loowfotografi.se | Instagram @loowfotografi | Facebook loowfotografi
Svar på tråden Låta gästerna betala för bröllopet?