• Äldre 15 Jul 14:13
    114806 visningar
    52 svar
    52
    114806

    Låta gästerna betala för bröllopet?

    Jag har funderat på en sak. I vissa länder gör man så att gästerna som skall vara med och fira bröllopet ger brudparet en summa låt oss säga tex. 1000pp. Då står brudparet för lokal, mat, fest, logistik mm. Ioch med detta så behövs inga bröllopspresenter. Min fråga är om det är okej att göra så eller skulle gästerna bli upprörda?
    Tacksam för svar ! Kyss


    gästerna betalar
  • Svar på tråden Låta gästerna betala för bröllopet?
  • Äldre 30 Aug 13:22
    #11

    Vi valde att gifta oss ca 80 mil från vår hemstad, detta innebar att våra gäster var tvungna att transportera sig själv upp, stå för hotell och ev taxi till o från lokalen.

    Vi gjorde klart för alla att vi vill gifta oss där uppe av olika anledningar och vill man ej lägga dessa pengar på att resa dit så fine för oss... (Var endast 2 st av ca 40 bjudna) som sa rakt ut att det kosta för mkt för de att ta sig dit så de ej kom. De gav oss dock en väldigt fin bröllopspresent som nog kostat en del.

    Vi blev ändå 36 st inkl oss två. Vi bjöd sen på 3 rätters middag och tårta och dricka. Vi skrev i inbjudan att bara de ville närvara vid vår fest så betyder det jättemkt och att vi ej förvänta oss ngn gåva. Men om man ville ge ngt så var presentkort till IKEA guld värt.

    Inte alla gäster gav sen presenter men det spelade inte oss någon roll. (En av mina kompisar gav oss i present att hon gjorde efterrätten)

    Om man nu tvunget ska ha en summa för att folk ska komma så tycker jag denna ska vara valfri summa.

  • Äldre 30 Aug 13:43
    #12

    Jag är av åsikten att man ska ha den fest man har råd med, punkt.
    Om du inte kan bjuda dina gäster på det du avser BJUDA på, så får du antingen
    minska på gästlistan eller BJUDA på något du har råd med.

    Ska man ta en femtiolapp av mormor varje år när man firar födelsedag och bjuder på en tårtbit också?

  • Äldre 30 Aug 15:17
    #13

    När man säger att man "hellre går på ett bröllop där det bjuds på torr kaka och vatten än tremiddags" om man måste betala för sig känns lite taskigt också. Det betyder att vissa ska få sin drömdag, för att de har råd med det.

    Menar du allvar??????

    Ja, precis så är det. Folk har olika förutsättningar ekonomiskt och man fogar sig efter det MAN HAR RÅD ATT BJUDA PÅ! man tar fan inte betalt för att man vill ha sin "drömdag" då får man ändra sina prioriteringar efter sin ekonomi och kanske bjuda färre eller bara ha 2 rätter eller en billigare klänning eller lokal eller...ja du förstår. Man tar inte betalt!

  • Äldre 30 Aug 20:23
    #14
    augusti skrev 2016-08-30 15:17:37 följande:

    När man säger att man "hellre går på ett bröllop där det bjuds på torr kaka och vatten än tremiddags" om man måste betala för sig känns lite taskigt också. Det betyder att vissa ska få sin drömdag, för att de har råd med det.

    Menar du allvar??????

    Ja, precis så är det. Folk har olika förutsättningar ekonomiskt och man fogar sig efter det MAN HAR RÅD ATT BJUDA PÅ! man tar fan inte betalt för att man vill ha sin "drömdag" då får man ändra sina prioriteringar efter sin ekonomi och kanske bjuda färre eller bara ha 2 rätter eller en billigare klänning eller lokal eller...ja du förstår. Man tar inte betalt!


    Jag tycker att det är orättvist att somliga får bo i slott och köra ferrari bara för att dom har råd. Kanske ska jag ta betalt från alla som vill gratulera mig när jag fyller år och har namnsdag ;) Det ska vara rättvist ;)
  • Äldre 3 Sep 09:03
    #15

    Men va? Jeanette det hade ingenting med bröllopsgåvorna att Göra? Jag tror du får ta o läsa min ruta igen! Dessutom är gåvorna bara för att önska brudparet lycka. Sen vad summan är för de är la skitsamma!

    Gah tänk om folk kunde läsa vad man skriver.

    Att ha en kuvertavgift är ju ungefär samma sak som att önska pengar. Jag tycker inte det är något konstigt i de o som strassbruden säger det är upp till de som är bjudna om dom vill lägga pengar på kuvert avgift eller tex köra 80 mil. Folk får ha sina åsikter men oavsett är det brudparet som bestämmer.

  • Äldre 5 Sep 18:31
    #16

    Varför känns det som att folk VILL missförstå?Obestämd
    Jag menar som sagt inte att man ska fläska på en stor kuvertavgift för att kunna ha ett fett bröllop, utan för att somliga verkligen, på riktigt, skulle få äta torra kex och dricka vatten på sin bröllopsdag om de ville att hela ens familj skulle kunna komma på bröllopet. Alt bjuda mamma, pappa, mormor och syskonen på köttfärslimpa efter en enkel cermoni.
    Men om man vill att HELA ens familj ska kunna komma och delta, är det då så fel att de får betala sin egen middag?
    Valet är ju:
    1. faster Greta och farbror Bertil blir inte bjudna alls på festen, för man har inte råd. eller
    2. faster Greta och farbror Bertil blir bjuda, och får själva välja om de vill lägga 500 i kuvertavgift eller inte.
    Men då har de ju i allafall en möjlighet att komma om de vill och kan.

    Kan inte folk se att det är en skillnad på att ta en kuvertavgift för att ha möjlighet att kunna bjuda alla, och att ta en kuvertavgift för att det ska vara superlyxigt?

    Läs gärna hela mitt inläggFlört:


    missmass skrev 2016-08-30 12:28:25 följande:

    Sen får man självklart vara taktfull när man sätter kuvertavgiften. Tror man att 300 kr/per är ungefär vad de flesta kan klara av så är det ofint att sätta 700 bara för att man vill ha en superlyxig bröllopstårta. Men om majoriteten har råd med det kan man väl sätta 1000kr/per och görs speciella "dealer" med de som inte har råd. Min svärmor och hennes son kom inte med någon som helst gåva till oss på bröllopet, eftersom hon inte tyckte att hon hade råd. (Vad jag tycker om det är en annan sak, speciellt som vi bjöd på alla mat, husrum, och flygbiljett t/r, men det är en annan sak).

    Huvudsaken att man inte tar något som är orimligt för de flesta, och har i beräkningen att vissa kanske tackar nej pga pengarna, det kan man ju då inte bli sur på.



    Jag förutsätter att de flestas "drömdag" ändå innefattar att ha alla man älskar, eller åtminstonde så många som möjligt, där?
  • Äldre 6 Sep 07:53
    #17
    missmass skrev 2016-09-05 18:31:48 följande:

    Varför känns det som att folk VILL missförstå?Obestämd
    Jag menar som sagt inte att man ska fläska på en stor kuvertavgift för att kunna ha ett fett bröllop, utan för att somliga verkligen, på riktigt, skulle få äta torra kex och dricka vatten på sin bröllopsdag om de ville att hela ens familj skulle kunna komma på bröllopet. Alt bjuda mamma, pappa, mormor och syskonen på köttfärslimpa efter en enkel cermoni.
    Men om man vill att HELA ens familj ska kunna komma och delta, är det då så fel att de får betala sin egen middag?
    Valet är ju:
    1. faster Greta och farbror Bertil blir inte bjudna alls på festen, för man har inte råd. eller
    2. faster Greta och farbror Bertil blir bjuda, och får själva välja om de vill lägga 500 i kuvertavgift eller inte.
    Men då har de ju i allafall en möjlighet att komma om de vill och kan.

    Kan inte folk se att det är en skillnad på att ta en kuvertavgift för att ha möjlighet att kunna bjuda alla, och att ta en kuvertavgift för att det ska vara superlyxigt?

    Läs gärna hela mitt inläggFlört:



    Jag förutsätter att de flestas "drömdag" ändå innefattar att ha alla man älskar, eller åtminstonde så många som möjligt, där?
    Jag har läst HELA ditt inlägg och är fullt införstådd med vad du menar.
    Anser fortfarande att man har den bjudning som man har råd med.
    Är det så att man inte har tillräcklig ekonomi så får man SPARA tills man har råd att ha den fest man vill ha, eller så får man revidera sina planer. Tar det 3 år att spara ihop det man "behöver", så får det ta 3 år.
    Då menar jag INTE att man ska ha en kuvertavgift på 2000:- bara för att man vill bjuda på Kobebiff till alla.
    Kuvertavgift, oavsätt om det är 50:- är helt fel enligt mig i alla fall.
  • Äldre 6 Sep 10:23
    #18

    Håller fullständigt med krukan.

  • Äldre 6 Sep 12:52
    #19
    missmass skrev 2016-09-05 18:31:48 följande:

    Varför känns det som att folk VILL missförstå?

    Jag menar som sagt inte att man ska fläska på en stor kuvertavgift för att kunna ha ett fett bröllop, utan för att somliga verkligen, på riktigt, skulle få äta torra kex och dricka vatten på sin bröllopsdag om de ville att hela ens familj skulle kunna komma på bröllopet. Alt bjuda mamma, pappa, mormor och syskonen på köttfärslimpa efter en enkel cermoni.

    Men om man vill att HELA ens familj ska kunna komma och delta, är det då så fel att de får betala sin egen middag?

    Valet är ju:

    1. faster Greta och farbror Bertil blir inte bjudna alls på festen, för man har inte råd. eller

    2. faster Greta och farbror Bertil blir bjuda, och får själva välja om de vill lägga 500 i kuvertavgift eller inte.

    Men då har de ju i allafall en möjlighet att komma om de vill och kan.

    Kan inte folk se att det är en skillnad på att ta en kuvertavgift för att ha möjlighet att kunna bjuda alla, och att ta en kuvertavgift för att det ska vara superlyxigt?

    Läs gärna hela mitt inlägg:

    Jag förutsätter att de flestas "drömdag" ändå innefattar att ha alla man älskar, eller åtminstonde så många som möjligt, där?


    Men tänk dina syskon, faster eller mamma inte har råd med 500kr+ resa, kläder osv för att gå på ditt bröllop? Hade dom föredragit att inte kunna fira dig på ditt trerättersbröllop pga ekonomin eller att komma och fira med er och äta torr kaka? Min familj och jag hade föredragit den torra kakan.

    Ännu värre är ju dom som inte har råd men skäms för att berätta det. Dom som kanske får äta sämre resten av månaden för att få vara med och fira er och betala för er fest..

    Du missade alt 3 och 4.

    3. Göra som de flesta vuxna, spara pengar och betala för sin egna fest.

    4. Bjuda på den torra kakan och fatta att ett bröllop inte handlar om maten. Se att gemenskap, kärlek och inkludering är viktigare. Att inte ta betalt för att familjen ska kunna ta del av firandet.
  • Äldre 6 Sep 13:00
    #20
    Flisanpisan skrev 2016-09-03 09:03:35 följande:

    Men va? Jeanette det hade ingenting med bröllopsgåvorna att Göra? Jag tror du får ta o läsa min ruta igen! Dessutom är gåvorna bara för att önska brudparet lycka. Sen vad summan är för de är la skitsamma!

    Gah tänk om folk kunde läsa vad man skriver.

    Att ha en kuvertavgift är ju ungefär samma sak som att önska pengar. Jag tycker inte det är något konstigt i de o som strassbruden säger det är upp till de som är bjudna om dom vill lägga pengar på kuvert avgift eller tex köra 80 mil. Folk får ha sina åsikter men oavsett är det brudparet som bestämmer.


    Men om du tar inträde istället för gåvor så är det ju samma sak som att ta förgivet att gåvorna kostat en viss summa. Kalle hade kanske tänk tillverka en personlig gåva med materialkostnader på 50kr. Om ni krävt inträde på ex 500kr per person så får ju Kalle och hans fru plötsligt betala 1000kr tillsammans för att komma. Dvs 950kr mer än det hade kostat att ge en gåva.

    Önskar man sig pengar så kan alla ge vad dom har råd med. En bestämd kuvertavgift är samma sak som att säga till sin mormor "Ge hit 500kr annars får du inte komma".

    Visst bestämmer brudparet själv! Dom får göra precis som dom vill. Men andra kan väl få uttrycka sin åsikt även om dom tycker att det är fult att kräva pengar av sin familj för att dom ska få fira brudparet? Eller ohyfsat att stoppa farmor i dörren för att hon inte betalt inträde..
Svar på tråden Låta gästerna betala för bröllopet?