• tr3apor

    september 2014

    En tråd för oss som gifter oss i September 2014.
    Här kan vi dela med oss av planering, frågor och såklart bilder!

  • Svar på tråden september 2014
  • Ninisen
    September2014 skrev 2014-06-01 21:11:00 följande:
    Vi har nog tänkt att skriva Brud/Brudgum men jag har sett båda varianterna. :) jag är en äkta vin-nörd (blir så nä man jobbar på bolaget) och detta intresse har även min karl hakat på så det kändes som en kul personlig detalj att göra bordsplaceringarna så. Jagar alla vinkorkar jag kommer över för tillfället. :P
    Vi kommer också att ha vinkorkar som hållare för placeringskorten. Men vi ska skära en skåra i dem och sedan planhyvla undersidan så att de ligger still. Hade sån tur att vårt värdpar hade en korksamling som de inte skulle använda till något, så vi fick mer än 200 korkar. Kommer inte behöva alla, men funderar på att sätta ihop några stycken med band och sätta blommor eller höstlöv mellan dem.
  • snowstars
    sofiemagdalena skrev 2014-06-01 22:45:32 följande:
    har också funderat på om man har ngn bekant som kan hjälpa till.. men planerar bröllop på distans.. bor norr om Gbg och ska ha bröllopet på Österlen.. de som jag känner där nere ska ju på bröllopet! ;) Får se hur vi löser det hela.. men känner som du, alldeles för dyrt med en tårta (när man inte är så förtjust i det)..

    Tack för alla tips, ska starta att provbaka och se vad som håller bäst och vad som smakar godast! Inte så bra för bröllopsformen dock! ;) hihi!
    Jag kommer baka tårtorna själv. Nu är ju inte det för alla, förstås ;)  Men jag har tänkt göra avlånga tårtor (typ en sån här avlång sockerkaksform) och fylla med goda mousser samt täcka med smörkräm. Det blir relativt billigt (har räknat med 10:-/bit) och ganska enkelt men ändå lite ovanligt sådär. Jag skulle heller aldrig betala 60-70:-/bit, även om jag gillar både tårta och sötsaker :) 
  • snowstars

    Fotograf är fixat här, blir en gemensam vän till oss som ska fota. Hon är jätteduktig så jag är glad att hon ville ställa upp!  Skönt att kunna bocka av det från listan, fotograf och ringarna känns ändå som det som är viktigast att det blir rätt, för det är ju det som är kvar efteråt.. 

  • Ninisen
    snowstars skrev 2014-06-08 15:45:38 följande:

    Fotograf är fixat här, blir en gemensam vän till oss som ska fota. Hon är jätteduktig så jag är glad att hon ville ställa upp!  Skönt att kunna bocka av det från listan, fotograf och ringarna känns ändå som det som är viktigast att det blir rätt, för det är ju det som är kvar efteråt.. 


    Skönt med fotograf som man känner. Helt ärligt måste jag säga att de bilder som togs av kompisarna var klart roligare och bättre än de som togs av fotografen. Och jag kan lugnt säga att jag inte tittade på bilderna mer än ett 10-tal gånger under de 13 år som jag och exmaken var gifta. Så inför den stora dagen är min tanke att vi låter vänner sköta fotograferingen och lägger fotografpengarna på annat. Varken jag eller blivande maken är mycket för fotografering och titta på bilder.

    Hindersprövningen kom tillbaka i torsdags, så nu är det klart. Hämtade slöjan och klänningen hos mina föräldrar i fredags och har nu inte många centimetrar kvar innan klänningen sitter som den ska. Tänker inte sakta in på mitt sundare levnadssätt för det, och eftersom det är snörning i ryggen så finns det möjlighet att ha klänningen även om jag råkar gå ner alldeles för mycket. Är väldigt nöjd med slöjan, lite småsaker som jag ska ändra på men på det hela taget är jag så nöjd.
  • Anettem

    Vi väntar nu på hindersprövning och kanske framförallt på att min klänning ska komma så att jag får hämta ut den. Först verkade det lite väl tidigt att beställa från butiken i februari men med tanke på att jag fortfarande väntar så var det nog lika bra. Funderar på att ringa och fråga för jag minns inte när de sa att den kommer. :/
    Annars är det just nu jakten på skor som upptar min tid, jag köpte 4(!) par skor som jag med närmare eftertanke inte var så himla nöjd med så dem får jag nog försöka sälja. Vill bara att allt ska vara perfekt och jättefint på den stora dagen.

  • Förälskade

    Vi väntar på hindersprövningen, att den inte kommit än gör en lite nervös, vet att det inte alls har gått någon längre tid men det är la stressen som tar över.

    Igåe var vi och bestämde tårta och smaker, mysigt och roligt måste jag medge. Det blir en tårta med passion och chokladmousse på biskviebotten. Både laktos och glutenfritt. Den kommer täckas med vit sockerpasta och ha några lila rosor. Enkelt, stilrent och oss ja det ska även vara en spetskant i SP i vitt för lite effekt och självklart våningar :D

    Annars står det mesta still igen, jag jobbar väldigt mycket så hinner inte riktigt med. Men nu har jag tre fridagar så då blir det pyssel för hela slanten. Längtar så till veckan efter midsommar för då ska vi ha bröllopsplanering med alla inblandade!

  • September2014

    MINDRE ÄN TRE MÅNADER KVAR, WIIIIE!! Det är på något sätt detta jag har väntat på, för 3 månader går ju supersnabbt! :) Längtar sååååå mycket efter den 6e september! Vi börjar så smått bestämma meny och dryck till samt vad som ska finnas i baren efter middagen. Lämnade in klänningen hos sömmerskan i förra veckan samt provade ringen (typ 2 min sen bad jag henne ta den för den var så fin) på gravering. ÅÅÅÅÅHHH var bara tvungen att kika in och säga HUR MYCKET JAG LÄNGTAR! :) 

  • sofiemagdalena

    Har precis bokat resa till Tyskland för en liten minisemester! :) Och passar ju då såklart på att handla hem lite(?) alkoholhaltig proviant! Är det någon som vet hur tusan man ska tänka? Vill ju absolut inte köpa för lite, men inte heller överdrivet mycket! ;) Vi räknar med att vi kommer ha ungeför 60 personer som dricker alkohol..
    Kommer ha tre-rätters med vin (vitt-rött-dessert) dessa på flaska och sen avec till tårtan..och sen kommer vi ha en bar, ingen kostnad, men dock en bartender som serverar.. har bestämt oss för att ha tre olika drinkar, en med gin en med bacardi och en med vodka.. och cider, vin (på box) och öl... hehe.. jag blir yr bara jag tänker på det..men kanske finns det någon med jättebra tips på hur vi ska tänka när vi handlar? ;)

    :)

  • Förälskade

    Fick tillbaka hindersprövningen idag så nu får vi gifta oss :) Igår satt jag och den ena tärnan med bröllopspyssel, gjorde servettringarna vi ska ha till dukningen. Blev inte helt färdiga så vi får fortsätta ikväll. Men det är mysigt och idag är det 100 dagar kvar!! Så nära!!

    Sofiemagdalena, jag hittade i en bröllops tidning ungefär hur man räknar drycken. Ett glas till förrätten, två till huvudrätten och ett till desserten. Då är det vin dem räknar på och avec till kaffet. Dem har räknat ut hur mycket man får ut per flaska med. Då är det

    Champagne -8 glas Vitt vin-6 glas Rött vin 5 glas och Avec 17 glas. På ett ungefär men det kanske hjälper lite iaf

  • September2014
    sofiemagdalena skrev 2014-06-10 23:02:48 följande:

    Kommer ha tre-rätters med vin (vitt-rött-dessert) dessa på flaska och sen avec till tårtan..och sen kommer vi ha en bar, ingen kostnad, men dock en bartender som serverar.. har bestämt oss för att ha tre olika drinkar, en med gin en med bacardi och en med vodka.. och cider, vin (på box) och öl... hehe.. jag blir yr bara jag tänker på det..men kanske finns det någon med jättebra tips på hur vi ska tänka när vi handlar? ;)

    :)


    Hahaha, vi har tänkt precis likadant med drycken! Det finns så många "såhär mycket har vi köpt"-trådar men mindre hur mycket som gick åt så det är ju inte helt lätt att veta hur mycket man ska köpa. 
    Vi har 70 inbjudna (alla har ju inte osat ännu) men vi räknar i överkant på att ca 60 personer kommer dricka, och det tror vi ger en rätt bra sömsmån.
    Vi tänker hellre lite för mycket än för lite;
    - 1 glas med påfyllning till brudskålen (15 flaskor bubbel)
    - 1 glas vin till förrätten (15 flaskor vitt)
    - 1 glas rött vin med 2 påfyllningar till varmrätten (30 flaskor rött)
    - 1 glas (5 cl) dessertvin till efterrätten (5 flaskor)
    - Avec 3 cl, whiskey och baileys, till tårtan (2 av varje sort)

    I baren kommer vi med ha rött och vitt boxvin, en drinklista med fyra drinkar och öl/cider på burk.
    Här planerar vi att köpa 2 vita boxar, 3 röda, 6 flak öl, 2 flak cider. Det blir ca 12 liter sprit till drinkarna; 2 L Gin, 2 L rom, 2L vodka, 2 L passoa, 2 L vaniljvodka, 2 L Sourz Apple. 

    Både till maten och i baren kommer det även finnas alkoholfria alternativ. Tycker själv att det är så tråkigt när man går bort och inte vill dricka och det enda som finns är kranvatten eller coca-cola. 
Svar på tråden september 2014