• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Plättis
    litenkaka skrev 2014-09-05 13:47:48 följande:

    Man skulle ju kunna göra en variant själv och linda stjälkarna på en vanlig bukett med liknande bokpapper och göra små "rullar"/strutar och stoppa i en vanlig bukett :)


    Jag skulle gärna göra det om jag hade tålamod och fingerfärdigheten, men om det inte blir som jag har tänkt direkt tappar jag intresset Tungan ute Men att köpa en gammal ordbok på secondhand kan inte kosta många kronor, och jag har ju lääänge på mig att försöka. Funkar det inte ber jag min kompis som är utbildad florist göra en bukett med vanliga rosor åt mig
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Tingeling89
    Plättis skrev 2014-09-05 12:06:08 följande:

    Alltså, jag har hittat något som är så perfekt att jag inte tror det är sant. (Etsy är livsfarligt!) För sakens skull kan det vara bra att veta att jag är språkvetare, språknörd och skulle leva och andas språk om jag bara kunde. 

    Den här buketten är gjord av en gammal ordbok, och det är så vackert att jag tror jag dör lite. Hur funkar det, ni som beställt från Etsy? 


    Åh underbar! För det första alltså Glad

    jag beställde en caketopper och det var inga problem överhuvudtaget. Supernöjd!
  • Emilia

    Hej igen allihop!

    Ser att ni skriver för fullt om klänningsletande. Känns som ni är ute i väldigt god tid! :) Jag är så rädd att jag ska ångra mig om jag köper en för tidigt. Har iallafall tankar på att köpa en i butik, gärna lite mot sjöjungfrumodell. Ska troligen prova i butik i mitten av november då det är 8 månader kvar.....Beställa gör jag nog efter årsskiftet. Hur lång tid tar det att få en klänning? 
    Är inne på en annan billigare kortare, partyklänning till dansen sen (byta om efter valsen). Någon mer som går i de tankarna?
    Vad ska ni ha för skor? Känns som man kommer få så ont i fötterna av högklackat. 

  • litenkaka

    Jag kommer köpa skor rätt snart... Så jag hinner gå in dem :) lagom högs med öppen tå ska jag försöka hitta :)


    Emilia skrev 2014-09-05 14:23:02 följande:

    Hej igen allihop!

    Ser att ni skriver för fullt om klänningsletande. Känns som ni är ute i väldigt god tid! :) Jag är så rädd att jag ska ångra mig om jag köper en för tidigt. Har iallafall tankar på att köpa en i butik, gärna lite mot sjöjungfrumodell. Ska troligen prova i butik i mitten av november då det är 8 månader kvar.....Beställa gör jag nog efter årsskiftet. Hur lång tid tar det att få en klänning? 

    Är inne på en annan billigare kortare, partyklänning till dansen sen (byta om efter valsen). Någon mer som går i de tankarna?

    Vad ska ni ha för skor? Känns som man kommer få så ont i fötterna av högklackat. 


  • Plättis
    Tingeling89 skrev 2014-09-05 14:08:06 följande:
    Åh underbar! För det första alltså Glad
    jag beställde en caketopper och det var inga problem överhuvudtaget. Supernöjd!
    Låter bra! Jag har en lång inspirationslista på Etsy, så antingen får jag bli pysslig eller beställa  
    litenkaka skrev 2014-09-05 14:22:09 följande:

    Känslig fråga kanske? Men får ni bidrag till bröllopet av era föräldrar?


    Nej, ingenting. Min pappa kommer eventuellt att hjälpa mig fixa saker till dekoration av lokalen, men jag har bara frågat lite försiktigt om han kunde tänka sig göra det. Inget är bestämt eller lovat. Inga ekonomiska bidrag.
    Och det känns lika bra, för om de bidrar med pengar har de rätt att säga till om var pengarna går, nu får vi göra precis som vi vill. 
    Emilia skrev 2014-09-05 14:23:02 följande:

    Ser att ni skriver för fullt om klänningsletande. Känns som ni är ute i väldigt god tid! :) Jag är så rädd att jag ska ångra mig om jag köper en för tidigt. Har iallafall tankar på att köpa en i butik, gärna lite mot sjöjungfrumodell. Ska troligen prova i butik i mitten av november då det är 8 månader kvar.....Beställa gör jag nog efter årsskiftet. Hur lång tid tar det att få en klänning? 
    Är inne på en annan billigare kortare, partyklänning till dansen sen (byta om efter valsen). Någon mer som går i de tankarna?
    Vad ska ni ha för skor? Känns som man kommer få så ont i fötterna av högklackat. 


    Hur lång tid det tar mellan beställning och leverans beror på var du köper. Allt mellan en vecka och sex månader. 
    Skor har jag inte börjat fundera på än, men tror att jag kommer ha något med färg, inte vita. Min sambo är dessutom 30 cm längre än mig, så jag skulle vilja komma upp en bit från marknivån så jag når att pussa på honom Kyss
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • cecbj195
    litenkaka skrev 2014-09-05 14:22:09 följande:

    Känslig fråga kanske? Men får ni bidrag till bröllopet av era föräldrar?


    Ja. Mina föräldrar (framförallt min far) var väldigt snabba med att säga att de ville hjälpa till. När min fästmans föräldrar fick höra detta ville de också hjälpa till. Dock har vi planerat budgeten efter vad vi själva kan/vill betala och räknar inte med deras bidrag. Vårt sparande utgår också ifrån att vi ska betala allt själva. Vill våra föräldrar betala något så ser vi det som ett plus i ekonomin bara :) Det är dock inte sagt hur mycket de kommer bidra med. Det har varit lite löst prat om att de ska dela på kostnaden för middagen. Både vi och våra föräldrar är dock noga med att det är vi som ska bestämma hur bröllopet ska vara och se ut.

    Dessutom vill min mamma göra tårtan, vilket ju sparar massa pengar. Mina blivande svärisar har också sagt att de ska göra en "ärebåge" vilket tydligen är tradition är på västgötaslätten. Den görs vanligen utanför brudparets hus så att brudparet kommer hem till den på kvällen, men eftersom vi ska ha bröllopet i min hemstad så vill de göra den utanför restaurangen istället. Så vi har gett våra svärisar fritt fram att dekorera restaurangen förutom bordsdekorationerna som jag vill göra själv.
  • Tingeling89
    litenkaka skrev 2014-09-05 14:22:09 följande:

    Känslig fråga kanske? Men får ni bidrag till bröllopet av era föräldrar?


    Min pappa har själv sagt att han vill stödja oss. Men vi ser det som ett plus och har gjort en budget med de som vi själva kan spara. men vi tänker att det är bra att ha som buffert och vi har sagt att de som finns kvar när vi ser hur mycket som försvinner ska gå i alla fall delvis till bröllopsnatten Glad
  • Cintsa
    litenkaka skrev 2014-09-05 09:00:27 följande:

    Åh vad roligt med Gbg-bröllop :) Vi flyttade från Gbg förra året och hade planer på agg lägga bröllopet på Stora Holm men det spräckte vår budget... Vart ska ni vara?

    Ang klänningar så ska Svahns i Kungsbacka vara väldigt bra :) och Ramona på Kungshöjd!


    Ja vi har kikat lite på Stora Holms säteri oxå men sambon var inte övertygad.

    VI har ju inget slutbokat och bekräftat men min plan lutar åt Sankta Birgittas kapell nere vid Sjömagasinet för vigseln om vi får en tid (*håller tummarna*), för att sedan ta en båt till Nya Älvsborgs fästning ute i inloppet för middag i Kurtin V. Tycker väldigt mkt om fästningen men det blir ju ofrånkomligen lite mer komplicerad logistik när man måste involvera båtar för alla transporter.

    Hade först tänkt ha vigseln där ute också då de har en liten mysig kyrka men den kyrkan är inte så moderniserad som en på fastlandet..Ingen el, inget piano/orgel. Vi får se var det landar. :)

    Sankta Birgittas

    Fästningen


    Vad gäller klänningar är jag kluven mellan att köpa i butik å veta exakt vad man får dock till ett högt pris eller köpa via mellanhand, t.ex. din drömklänning.se som finns med lager nära Göteborg och få en svensk kontakt med full returrätt om man inte är nöjd, eller att bara chansa och beställa en klänning från nätet...Får börja med att prova lite. Tänkte kolla Ramonas, Remanns och Tonys Högtidskläder till att börja med. De verkar ha fått bra omdömen av folk om varit där.

    Fina saker ni har hittat på Etsy förresten, måste in och kika inser jag. :)

  • filibustern
    litenkaka skrev 2014-09-05 14:22:09 följande:

    Känslig fråga kanske? Men får ni bidrag till bröllopet av era föräldrar?


    ne. ingen vet än.. men troligen kommer vi inget få, mycket pga att mina föräldrar har väldigt jobbigt ekonomiskt, och karlns föräldrar... nje. ja tror det bara inte. 
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!