• Bamsemums

    Fler som ska gifta sig Juli 2014?

    Det är fler som har skapat trådar om sin månad, tänkte göra samma sak Då jag inte har sett "min" månad här än. Så är det fler som ska gifta sig Juli 2014? Hur långt har ni kommit med planeringen och hur känns det? :)      

  • Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?
  • Pia88
    Kakbakaren skrev 2014-03-09 14:53:44 följande:
    Vet inte om du kanske har skrivit om det i viktnedgångstråden men vad använder du för metod? Själv blir jag bara allt mer övertygad om att kaloriräkning INTE fungerar, har hittat flera belägg för det, eller det kan fungera den första och kanske andra gången men man får tillbaka alla kg (plus några till) direkt man slutar.
    Det har nog blivi en och annan vikttråd.. Försöker hålla mig till lågkolhydrat.. Inget kalori-räknande, inget GI. LCHF eller nån pulver diet. Vanlig mat, lite mer motion och mindre socker..  Tror inte heller på kaloriräkning. Ser det mera som en möjlig inkörsport till ätstörningar...

    Sambon är en sån om kan äta vad som hellst utan att lägga på sig ett gram :p själv sväller jag upp av ett karamell :p eller nåt sånt ;)

     nu har ja ju inte 20 kg extra utan snarare 5kg. Men det känns lika motigt varje gång vågen står på samma... Eller på +.. Är oxå en sån som vill ha resultat helst igår och tålamodet med vikten är ganska kort.. Blir det inte resultat så blir det lite choklad eller nåt annat jag inte borde äta.. Vet att det är så kilona kommer men gör det iaf.. Dålig diciplin... Har alltid varit en som ätit då jag haft tråkigt eller varit ensam.. Svårt att bryta de mönstren. Bättre har det blivit men är inte helt borta.. Dålig självbild är en del av problemet. Vet inte alltid när jag gjort nåt bra och är rädd att alltid göra fel.. Kan därför inte alltid glädjas åt de små framsteg som faktiskt sker.. Som att jag inte åt hela godispåsen eller chokladstången som var reserverad till helgen eller tågresan.. Ser istället att det var för några bitar godis som vikten gick upp istället för ner just denhär helgen och inte att jag faktist inte åt allt.
    Har försökt med matdagbok, men det lämnar lätt ogjort. Har försökt med att ha vattenflaska brevid mig så jag inte ska gå i skåpen. Det funkar en dag eller två och sen är jag tillbaka.. Försökt med korta promenader dagligen men det går några dagar-en vecka och sen kommer nåt emellan.. Sambon är inte heller alltid hjälpsam utan äter bullar och kakor och bjuder fast han vet att jag inte ska ha. Borde säga till, men det går nån dag så är det samma igen..

    Försöken är många men resultat av dem går för långsamt... Blev långt.. Men vikthistorien har inte kommit över en natt den heller....
  • Kakbakaren
    Pia88 skrev 2014-03-09 18:45:18 följande:
    Det kunde lika gärna vara jag som skrev det där... Jag känner SÅ igen mig! Jag har också ca 5 extra kilon som stör mig. Jag gick upp ungefär 10 kg efter att jag träffade min fästman för 5 år sedan och kilona smög sig på och jag orkade aldrig riktigt ta tag i saken och när jag väl gjorde det och jag gick ner några kilon tappade jag intresset och jag gick upp allt igen, alternativt stod vågen på + och jag sket i allt. I somras lyckades jag gå ner 5 av dem igen (tycker dock inte att det syns någonstans?) men sedan har det stått stilla och jag har fortfarande 5 extra. Fast jag är glad att jag i alla fall inte gick upp alla 5 igen sedan sommaren. (Eller jag gick upp 2 kg över jul och det är de kilona jag nu lyckats få bort igen med mer lågkolhydratkost, så fortfarande minst 5 kg kvar). Nu försöker jag fokusera mer på att äta hälsosamt så att jag ska må bra och får se om kilona försvinner på köpet. Mitt tålamod med vikten ska vi inte ens prata om och det är nog det som har ställt till det många gånger...

    Min fästman kan också stoppa i sig vad som helst utan att det syns någonstans och själv behöver jag bara titta på godis så sväller jag upp... Han är dessutom sällan godissugen men när jag INTE är det, vilket är ganska sällan, är han det och då blir jag också!

    Motionera försöker jag också men oftast slutar det med att jag åker på en ordentlig förkylning alternativt har fullt upp med annat och direkt jag hoppas över en promenad är det kört för flera veckor framåt av någon anledning.

    Jag var ofta ensam hemma på eftermiddagarna i lågstadiet och då sysselsatte jag mig ofta med att äta upp kex eller äta något annat och sedan har jag fortsatt mitt ätbeteende. Medan jag har studerat, speciellt i högstadiet och gymnasiet, blev det en vana att gå och checka skåpen med jämna mellanrum när jag hade läst en stund och fick tråkigt. Och det har givetvis fortsatt... Nu försöker jag att inte ha något sådant hemma utan äta ett ägg eller liknande om jag blir hungrig eller helt enkelt vänta till maten. Fast det är en ganska stor utmaning att inte nappa med sig kexpaket då man går och fredagshandlar. Tröstätandet vet jag inte heller hur mycket vi ska tala om, men det har jag nog hunnit med både en och annan gång! Konstigt egentligen att jag ändå inte satt på mig mer kilon än 10.

    Jag känner verkligen att lågkolhydratkost har hjälpt en del mot mitt sötsug i alla fall, nu kan jag bli jätteglad om jag får ett äpple en tisdagskväll, skulle inte ha hänt för två månader sedan kan jag säga... Haha :D

    Jag önskar dig all lycka till med din viktresa och så får vi fortsätta uppdatera varandra i tråden! Hoppas att vi båda når våra mål :) Synd att du inte bodde 100 km söderut (eller jag 100 km norrut) så hade vi kunnat gå på promenader tillsammans, det är mycket jobbigare att säga över då och om man väl gör det är det lättare att komma med på nästa promenad så att uppehållet inte blir så långt.

    Oj då, blev ett långt inlägg av mig också! 
  • Pia88
    Kakbakaren skrev 2014-03-09 21:11:23 följande:
    Ja, jag känner precis igen mig. Precis så har det varit och är delvis fortfarande. Tröstäter ensamhet har nog varit mitt största problem...

    Tog ett snack (läs:gråtstund) med sambon igår kväll efter att jag skrivit inlägget och fr.o.m idag är det nya tag. Klarade i fjol av att gå ner flera kilon så nu är det liknande tag som gäller.. Ska börja med att minska på bröd, socker, kolhydrater (pasta, ris, potatis)... Större portioner grönsaker och mera protein..

    Ny vecka, nya möjligheter =) en dag i taget =) det här klarar vi galant =)
  • Pia88

    Igår bokade vi flygbiljetter till bröllopsresan =)

    Palma de Mallorca i september-oktober blev det Skrattande
    återstår att hitta hotel.. Tips?

  • Pia88

    Här var det tyst..

    Har nu bokat övernattningen till bröllopsnatten. Hostel blev det. Ingår ingen frukost.. Men hittade då ett bra uppdrag åt brudtärnan ;)

  • Lihoo

    Ja det var lite tyst

    Vi struntade i hotellnatt. Men det är ju ett jätte bra uppdrag åt brudtärna. 
    Hos mig har det rasslat på. Ser på min lista att det inte är så mycket kvar. Har införskaffat detta från Etsy (verkar inte som bilderna vill laddas upp?)

    Denna som gästbok + stämpeldynor:
    www.etsy.com/se-en/listing/165451556/thumbprint-guest-book-tree-wedding-tree

     
    Caketopper: 
    www.etsy.com/se-en/listing/99286523/25-inches-customise-wedding-cake-topperref=sr_gallery_1&ga_search_query=2.5+inches+Customise+Wedding+Cake+Topper+with+Heart+Message&ga_ship_to=SE&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery


    Brudtärneklänningar i färgen druva (mörklila):
    www.lightinthebox.com/sv/ARDARE---Cocktail-av-Chiffon-och-Elastisk-Vavd-Satang_p204266.html 


    Beställt vigsel ring från Schalins modell Rhen med 5st 0,03ct på varje sida om en 0.15ct mittensten
    Håller mina tummar och tår om att den är lika bra som jag föreställt mig.
    river-rhen.jpg

    Imorn blir det möte om blommorna och fått prisförslag på bröllopstårta på 35-40kr/biten så det rullar på. Men det är roligt !! Hoppas det går bra för er andra!

  • a ring on my finger
    Lihoo skrev 2014-03-17 21:47:40 följande:

    Ja det var lite tyst

    Vi struntade i hotellnatt. Men det är ju ett jätte bra uppdrag åt brudtärna. 
    Hos mig har det rasslat på. Ser på min lista att det inte är så mycket kvar. Har införskaffat detta från Etsy (verkar inte som bilderna vill laddas upp?)

    Denna som gästbok + stämpeldynor:
    www.etsy.com/se-en/listing/165451556/thumbprint-guest-book-tree-wedding-tree

     
    Caketopper: 
    www.etsy.com/se-en/listing/99286523/25-inches-customise-wedding-cake-topperref=sr_gallery_1&ga_search_query=2.5+inches+Customise+Wedding+Cake+Topper+with+Heart+Message&ga_ship_to=SE&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery

    Brudtärneklänningar i färgen druva (mörklila):
    www.lightinthebox.com/sv/ARDARE---Cocktail-av-Chiffon-och-Elastisk-Vavd-Satang_p204266.html 

    Beställt vigsel ring från Schalins modell Rhen med 5st 0,03ct på varje sida om en 0.15ct mittensten
    Håller mina tummar och tår om att den är lika bra som jag föreställt mig.

    Imorn blir det möte om blommorna och fått prisförslag på bröllopstårta på 35-40kr/biten så det rullar på. Men det är roligt !! Hoppas det går bra för er andra!


    Den där tavlan med fingeravtryck har jag också på min favoritlista. Älskar den!!

    Vi har också bokat flygresan men inte hotell än. Kommer att åka på kvällen dagen efter bröllopet så vi kommer inte att lägga några pengar på hotell bröllopsnatten. Vi vill festa så länge som möjligt på bröllopet och någon sovmorgon blir det ändå inte dagen efter då vi ska tömma lokalen och äta brunch med de gäster som vill. Och så vill man hinna mysa lite med barnen innan det bär av till flygplatsen

    Det har kännt som att vi har satt det mesta stora grejor och jag har kännt mig ganska lugn senaste tiden. Men plötsligt insåg jag härom dagen att vi har ungefär 1000 smågrejor kvar att köpa/planera/fixa/tillverka...

    Nästa stora grej för oss är att göra klart all text till inbjudningskorten och skriva ut dessa. Vi tänkte skicka ut så att gästerna har dem när det är 3 månader kvar...alltså om ca 1 månad. Känner mig lite stressad
  • Fluff

    Jag har haft en del att stå i.
    Har varit på kalas nu 2 helger på rad och helgen som kommer bär det av till blivande svärmor och fira henne.
    Inbjudningar är klara och ligger i kuvert med adress på.
    Klänningen ska provas för uppläggning på lördag, skor är hittade!
    Konditori är bestämt för tårta.
    Tärnornas kläder är klara.

    Det jag har kvar nu är
    att beställa ringen (redan bestämt hur, var och när)
    Blommor - bukett och dekor
    Musik.
    Att träna in valsen.
    Gästbok ska införskaffas

    Jag tror de va de, har säkert glömt massor men känns som att det OK.

  • Julibrud2014

    Hej igen!

    Här har det hänt grejer medan jag har haft en lugnare period med bröllopsplanerandet. Vi har däremot satt igång med husbygget och dit går i princip all kraft och energi. Hur kom vi riktigt på att göra allt samtidigt? :)

    Vi har i alla fall skickat ut inbjudningarna och dessutom fått reaktioner på dessa som vi inte kanske riktigt har väntat oss. De flesta är ju förståss glada. Däremot har en släkting krävt att vi ska bjuda hans sons flickvän. När vi spikade gästlistan i höstas var de inte ännu officiella med att de var ihop (vi hade ingen aning om att han hade flickvän alltså) Vi har väldigt tight med plats på lokalen och bestämde att kravet för att bli bjuden var att man var sambo eller väldigt långt förhållande i alla fall. Känns jätte konstigt att behvöa bjuda någon som varken jag eller min sambo ens vet vad heter.

    I vanliga fall hade jag helt bortsett från detta men i och med att släktingen har en central del i bröllopet så känns det som att vi inte har något val. Blev lätt frustrerad över situationen.

  • Pia88

    Julibrud2014 : skönt att vara igång med bygget. Och långt verkar ni vara med planeringen då inbjudningarna redan är utskickade =)

    för vår del så kommer grävmaskinen om en månad och huset om 10 veckor =D helt overkligt..

    idag fick jag äntligen printat våra inbjudningar och infokort.. bara pysslet kvar då :p klipp delen är klar.. bara klistra då ;)

Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?