• Bamsemums

    Fler som ska gifta sig Juli 2014?

    Det är fler som har skapat trådar om sin månad, tänkte göra samma sak Då jag inte har sett "min" månad här än. Så är det fler som ska gifta sig Juli 2014? Hur långt har ni kommit med planeringen och hur känns det? :)      

  • Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?
  • perlan

    Fick svar av en annan fotograf. 12500:- för heldag med två fotografer.. Det låter nästan för bra?

  • a ring on my finger

    Fotograf är viktigt för oss och jag vill gärna ha fina bilder från hela dagen inkl förberedelser och inte bara porträttbilder.

    Det där med att räkna med att vännerna fotograferar vågar inte jag lita på. Jag har själv aldrig med mig min systemkamera på bröllop eftersom man oftast bara har en liten väska och gärna vill slappna av och bara njuta av bröllopet. Så trots att vi varit på mängder av bröllop de senaste åren har vi endast mobilbilder.
    Och när jag funderar så har det inte varit mycket kameror på de bröllop vi varit på.
    För mig är det så viktigt (viktigast efter ceremonin!!!) med många och fina bilder så jag vågar inte chansa.

    Jag funderar på hur vi ska göra med bilder på förberedelserna. Jag vill ha bilder på min mans förberedelser också och vi kommer antagligen inte hålla till på samma plats.

    De poster som vi just nu känner oss mest osäkra på i vår budget är drycken och dekorationerna. Jag har verkligen ingen aning om hur vi ska räkna här.
    Annars yucker jag att vi börjar få riktigt bra koll på läget (känns det som idag iaf...imorgon är jag kanske ett vrak igen {#emotions_dlg.djavulsk})

    Jag ska föresten kolla på mina eventuella ringa på lördag. Tyvärr jobbar mannen min så jag får helt ta detta beslut själv (han har sett bilderna och vi är hel överens om vilken stil och prisklass vi vill ha på ringarna). Jag har fortfarande efter 9månader "bara" min frieriring så det hade varit kul att sätta på en riktig förlovningsring snart

  • perlan

    Hur kan man vara säker på en bra fotograf? Vi har hittat en som tar väldigt varierade bilder.. Vilken stil man vill ha bilderna, är det något man kan diskutera fram med fotografen? Vad man vill ha fram i bilderna?

  • Pia88

    Vi valde fotograf på följande sätt: vårt första alternativ sa nej. så då letade vi vidare...
    Kollade in olika fotografer här i nejden.. Kollade stilen på bilderna och utgick från dem.

    Bokade fotografen i maj iår och får på så vis fotograferingen för årets pris.. Naturporträtt+vigsel 315€ då ingår minst 70 bilder och 6 förstoringar från porträtten.. in och utgång och vigsel samt gästerna i kyrkan.. minst 50 bilder från kyrkan och allt på cd. Känns som ett bra paketpris. Då är fotografen även snabb med redigeringen så det blir inte heller flera veckors väntetid på bilderna.

    Vi kommer även ha vänner på både vigseln och festen som är mediastuderande och fotointresserade.. och eventuellt en naturfotograf bland gästerna.. + flera med systemkamera.. så festen får vi nog dokumenterad utan att ha proffsfotograf med där.. Flört

  • Julibrud2014
    Pia88 skrev 2013-09-26 12:45:06 följande:
    Vi valde fotograf på följande sätt: vårt första alternativ sa nej. så då letade vi vidare...
    Kollade in olika fotografer här i nejden.. Kollade stilen på bilderna och utgick från dem.

    Bokade fotografen i maj iår och får på så vis fotograferingen för årets pris.. Naturporträtt+vigsel 315€ då ingår minst 70 bilder och 6 förstoringar från porträtten.. in och utgång och vigsel samt gästerna i kyrkan.. minst 50 bilder från kyrkan och allt på cd. Känns som ett bra paketpris. Då är fotografen även snabb med redigeringen så det blir inte heller flera veckors väntetid på bilderna.

    Vi kommer även ha vänner på både vigseln och festen som är mediastuderande och fotointresserade.. och eventuellt en naturfotograf bland gästerna.. + flera med systemkamera.. så festen får vi nog dokumenterad utan att ha proffsfotograf med där.. Flört
    Det är ju ett suveränt paketpris! Här börjar porträttfoto endast på 245€ och halvdag (förberedelser, porträtt och vigsel) från 460€ och uppåt. Nu har jag verkligen snöat in mig på en fotograf. Däremot är jag jätterädd att hans priser inte ska vara i vår prisklass. Nå det återstår att se bara vi får träffa honom.
  • perlan

    Är 11,000 för heldag mycket? Tycker det är rätt lite jämfört med många andra som kan ta uppemot 25-30000:- för heldag. Har hittat en som tar mycket vackra bilder, väldigt stor portfolio på hemsidan. Goda omdömen på bl.a. facebook och hemsidan.. Vi, eller i alla fall jag börjar tänka om ifall det inte kan vara värt en heldag i alla fall. Man vill ju ha med allt från förberedelse till tårtan liksom.. Mycket tror jag man ändå missar utan fotograf, vill ju att gästerna ska kunna slappna av o njuta utan att leka paparazzis. Ååå va kluvna vi är :( det är även under vår budget på 15000:- som vi satte innan.

  • a ring on my finger
    perlan skrev 2013-09-26 21:35:05 följande:
    Är 11,000 för heldag mycket? Tycker det är rätt lite jämfört med många andra som kan ta uppemot 25-30000:- för heldag. Har hittat en som tar mycket vackra bilder, väldigt stor portfolio på hemsidan. Goda omdömen på bl.a. facebook och hemsidan.. Vi, eller i alla fall jag börjar tänka om ifall det inte kan vara värt en heldag i alla fall. Man vill ju ha med allt från förberedelse till tårtan liksom.. Mycket tror jag man ändå missar utan fotograf, vill ju att gästerna ska kunna slappna av o njuta utan att leka paparazzis. Ååå va kluvna vi är :( det är även under vår budget på 15000:- som vi satte innan.
    Har ni budgeterat så mycket till fotografering så hade jag absolut satsat på det.
    Får ni mycket bilder också för det priset?
    Jag tycker det är viktigt att hitta en fotograf som tar den typen av bilder som man gillar eller som är duktig på ljus och färg i photoshop. Det finns massor av superduktiga fotografer som jag inte skulle anlita pga fel stil, inte pga brist på kompetens.
  • perlan

    Ja, vi har hittat två fotografer som vi gillar, som tar typen av bilder vi tycker om. Det kostar 11,000:- resp. 12,500:- beroende på vem vi väljer. Den första får vi 250 högupplösta bilder av, och resten lågupplösta. Från den andra får vi 500 högupplösta och resten lågupplösta. Vi står o velar mellan dessa två. Jag vill ju ha så många bilder som möjligt men 250 räcker ju gott och väl, knappast så man kommer göra förstoringar av så många :) men 500 bilder för lite mer känns också värt.. Vi har i alla fall lyckats välja ner till dessa två :)

  • teres77
    perlan skrev 2013-09-28 09:33:36 följande:
    Ja, vi har hittat två fotografer som vi gillar, som tar typen av bilder vi tycker om. Det kostar 11,000:- resp. 12,500:- beroende på vem vi väljer. Den första får vi 250 högupplösta bilder av, och resten lågupplösta. Från den andra får vi 500 högupplösta och resten lågupplösta. Vi står o velar mellan dessa två. Jag vill ju ha så många bilder som möjligt men 250 räcker ju gott och väl, knappast så man kommer göra förstoringar av så många :) men 500 bilder för lite mer känns också värt.. Vi har i alla fall lyckats välja ner till dessa två :)
    Vem av dessa två har ni bäst kemi med? Träffa båda på konsultation och ta den ni trivs bäst med. När det handlar om så liten prisskillnad skulle nog jag välja den jag trivdes bäst med... :) Det är ju minst lika viktigt att ni är bekväma för att det ska bli bra bilder, inte bara fotografens tekniska skicklighet. 
  • Julibrud2014

    Idag har vi pressat havtorn som vi ska frysa in och kommer att ha till desserten på bröllopet. Nu gäller det bara att få till en huvudrätt och förrätt också

Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?