• MH2014

    Bröllop vintern 2013/2014

    Hej!
    Tänkte om vi skulle samlas här i en vintertråd. Väldigt många väljer ju sommaren till bröllop och det känns som om det finns lite skillnader med att planera på sommaren än på vintern (förutom väder då).
    Hoppas vi kan följas åt och inspirera varandra!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-23 09:20
    14/12-13 Fannypettersson

    21/12-13 DaltonMoore

    31/12-13 maddeK

    4/1-14 Des

    18/1-14 dinkaru

    25/1-14 PoS

    11/2-14 MH2014

    22/2-14 20140222

    ?/2-14 Eliin

    31/1-15 Nami

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-28 19:56
    1/2-2014 WinterWonderland

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-16 09:51
    Nu tar v och uppdaterar med dem som vill vara med :)

    11/12-13 Nettan69- Stockholm, vigsel på jobbet en onsdag(förskola), fika efter vigseln med kollegor, familj och vänner och därefter bröllopsmiddag med familj och de närmsta vännerna. Färgtema är ljusgrönt och ivory.

    21/12-13 izredam - Lekbergs kyrka i Mariestad. Middag med närmsta familjen på Cafe Mumma.

    4/1-14 Lindlund - Björkviks kyrka (Katrineholm), fika efter vigseln med familj och vänner i Sockenstugan och efter det bröllopsmiddag med efterföljande fest med familj och de närmaste vännerna. Färgtema är vinrött och svart.

    25/1 -14 PoS - Värmdö Kyrka med efterföljande middag och fest i Hemmesta Bygdegård. Färgtema blått, vitt, silver

    1/2-14 Eliin - Hunnebostrands kyrka med bröllopsmiddag och fest i Folketshus i färgerna vitt och silver

    11/2-14 MH2014 -Västerås, mingelvigsel en tisdag med avslappnad old hollywood/glamour/bohemisk touch

    22/2-14 Jenniien - Åkers kyrka med bröllopsmiddag och fest i Gammelgården på Tallnäs stiftgård

    22/2-14 bettansss- Linköping borgerlig vigsel med efterföljande middag. "Klassiskt och elegant" i färgerna svart, vitt och champagne

    22/2-14 Maddox- Halmstad, middag och fest på Tönnersjö bygdegård färgtema vitt,lila,silver

    29/12-14 Johanne - Jämtland

  • Svar på tråden Bröllop vintern 2013/2014
  • dinkaru
    MH2014 skrev 2013-06-10 08:30:41 följande:
    Hur går det med klänningen?? :)
    Nu har jag hittat tillbaka! Har skummat igenom alla missade sidor och vad roligt att se hur det går för alla =)

    Det har gått upp och ner med planeringen. Ett tag blev det så mycket och vi visste inte riktigt hur vi ville ha det så vi tänkte skjuta på allt till september 2014 - men för nästan 1,5 månad sedan kände vi att det ju är januari som är vårat datum - och nu är det inte långt kvar! Så inbjudningskorten är färdigpysslade och förväntas skickas nu på måndag med o.s.a. 4 januari.


    Vi vände blad helt och det blir nu en vigsel, middag & fest med föräldrar, syskon & närmsta vännerna (ca 25 pers) på en jättemysig bykrog 2 mil utanför stan. Menyn är klar till veckan. En kollegas karl är vinimportör så han ska vi försöka flörta med, vi träffade en lokal silversmed & pratade ringar igår.

    Ang. klänningen så känns den inte helt rätt - måste nog ta fram & prova den igen - annars har jag garderat mig genom att prata med en gammal vän som numera är delägare i en syateljé för danskläder och ska ev få en valsklänning (à la den rosa/svarta jag tror jag kan ha skrivit om tidigare) uppsydd till mig.

    Och broschbukett var som bestämt men budgeten säger emot lite så funderar nu på att ha färska blommor som broscharna får fästas i istället - inte helt klart än! Broschbukett är väl ändå det jag främst vill ha.

    Största frågetecknet nu är transport för gästerna till & från lokalen. 2 mil är inte jättelångt med det är som ute i bushen -  och samtliga gäster är bosatta inne i stan så boende behöver vi inte ordna åt någon - vilket betyder att alla nog vill hem till stan så småning om. Ska man kolla med taxibolag om man kan få ett bättre pris eller be gästerna ordna egen skjuts dit & hem. Vill gärna skriva något om transportalternativ i inbjudan.
  • Lindlund

    Jag ska ju baka själv och tänkte börja med kakorna i helgen. Anledning till att jag började fundera är att jag fick allergilistan och vi har ett par mjölkproteinsallergiker och en hel hoper med glutenintoleranta. Dem glutenintolleranta vet jag vad jag ska baka till men hur gör man med mjölkproteinsallergikerna? Vad bjuder man dem på?

    Det var därför jag funderade på fruktsallad och då bjuda alla på det.


    Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
  • izredam

    Nu är mötena avklarade. Prästen hade helt glömt bort vårt möte, så tio minuter efter utsatt tid ringde vi och det slutade med att vi fick åka ner och träffa honom på hans kontor, men det gick bra det med! Vi pratade i nästan en och en halv timme och kom överrens om att det blir tre psalmer - Gläns över sjö och strand, må din väg och se jag vill bära ditt budskap herre. Han okejade glögg utanför kyrkan, de hade tillochmed en vattenkokare som de bara använder till glögg uppe i kyrkan så han tyckte inte vi skulle behöva fixa termosar :) Smidigt!

    Vi var även på restaurangen, löste hur bordet ska se ut - det blir ett L-format bord i alla fall, så nu kan vi göra bordsplaceringen ordentligt :) Och så spikade vi menyn. Skagentoast till förrätt och sen blir det fläskfilé med konjacsås och potatisgratäng (plus bröd, smör, brieost och sallad) till varmrätt. Sen kör vi tårta som efterrätt då vår chokladtårta kommer bli alldeles för mastig för att äta efter en efterrätt tror vi.

    Nu känns det som att läget är under kontroll igen.. Skönt! Tre veckor kvar imorgon! Knäppt!

  • dinkaru
    Lindlund skrev 2013-11-29 11:39:29 följande:
    Jag ska ju baka själv och tänkte börja med kakorna i helgen. Anledning till att jag började fundera är att jag fick allergilistan och vi har ett par mjölkproteinsallergiker och en hel hoper med glutenintoleranta. Dem glutenintolleranta vet jag vad jag ska baka till men hur gör man med mjölkproteinsallergikerna? Vad bjuder man dem på?

    Det var därför jag funderade på fruktsallad och då bjuda alla på det.
    Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
    Soyaprodukter, eg. Alpro Soya kan du använda - Finns mjölk och lite allt möjligt i mejeriväg. Även mejeriprodukter gjorda av havre brukar stå i närheten! Smör är i princip laktosfritt naturligt, så det ska det inte vara någon fara med =)
  • Lindlund
    dinkaru skrev 2013-11-29 21:41:27 följande:
    Soyaprodukter, eg. Alpro Soya kan du använda - Finns mjölk och lite allt möjligt i mejeriväg. Även mejeriprodukter gjorda av havre brukar stå i närheten! Smör är i princip laktosfritt naturligt, så det ska det inte vara någon fara med =)
    Problemet är just smöret. Eftersom dem är mjölkproteinallergi så funkar inte ens smör utan det är i så fall kokosfett som gäller. Hade det enbart varit laktosintolerans så hade jag inte tvekat på att baka. Men Ja, vi får se hur det blir...
    Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
  • MH2014

    Hmm, det är inte lätt med allergier när man inte har det själv, att hitta på nå som man inte är van att tillaga!!

  • MH2014

    Dinkaru - skönt att ni är på banan igen :) Det där med klänningstvivel känner jag igen, big time!! Men nu får det va som det är.
    inbjudningarna ser ju toppen ut!!

  • izredam

    Jag har suttit med vigselprogram och festprogram ikväll. Använde bröllopsguidens verktyg och jag tror det kan bli bra. Ska göra en provutskrift på måndag när vi är hemma igen (är hos svärföräldrarna nu) och se om det blir bra. Ser fint ut på nätet i alla fall.

    Har för övrigt fått klart allt på den där milslånga att göra listan för den här veckan! Sjukt skönt!

    Funderar på att köpa ett par såna här och ha i dukningen, men jag vet inte om det blir för mycket. Har ju en bild av vad jag vill ha, men jag vet inte om det här kommer ge mig det.. rusta.se/ljusslinga-strala-vit-p77171349.aspx Det bästa vore nog egentligen att bara låta restaurangen sköta dukningen som vi kom överrens om, jag ska komma dit med placeringskort och festprogram - resten grejar de där :) Skönt! Älskar för övrigt lokalen, det är en "lagerlokal" med vita väggar, slitet trägolv och massor av stora glödlampor som hänger i taket. 4.bp.blogspot.com/_RVsSQqneFzY/S_5zLIa_yxI/AAAAAAAAGkY/WQETItV-9fA/s1600/jocke+006.jpg
    fast nu är alla grejer borta från väggarna och möblerna är utbytta. Blev så himla nöjd med lokalen när vi var där igår, det är lite väl mycket att gambla att inte ha sett lokalen förrän tre veckor innan vigseln, men det kommer bli fantastiskt :)

    Idag och igår har vi träffat endel av gästerna för sista gången innan bröllopet (bland annat min mamma och hennes familj), känns jättekonstigt. Dessutom kom det ut på facebook igår så det var några till som bjöd in sig själva till vigseln, och de är självklart välkommna, ska bli roligt att se vilka som kommer dit även om det är lite nervigt att inte riktigt veta :)
    Hur går det för er andra? Någon mer som känner av lite nerver?

  • MH2014

    Izredam - bra jobbat!! :) det där med att se bra ut på datan känner jag igen ;) sen blir det, för mig alltid små fix ändå vid utskrift, haha.
    vi utformade kuverten igår! så nu vet vi hur vi vill ha dem - nu ska alla göras oxå ;)
    edan ska vi göra det sista på gästtavlan, skriva ut inbjudningarna och pimpa klart dem.
    vi har två veckor på oss till det!!så det ska ju funka!! Nu är dock barnen förkylda så då blir det inget pyssel med det, men en drös olika pyssel med dem! Våra barn gillar pyssel lika mycket som jag, super kul!!

  • Lindlund

    MH - har ni skickat ut save-the-date kort eller vet de som ska bjudas in när/att ni ska gifta er då? Tänkte eftersom ni skickar ut inbjudningarna så pass sent. Vi skickade ju våra inbjudningar i juli/augusti och redan då hade folk planerat att vara borta eller gå på teater etc. Nu kanske det är lättare för er iofs eftersom ni gifter er på en vardag.

    Idag har jag varit och köpt underkläder till mig. Passade även på att prova två olika parfymer. Men ingen jag fastnade för direkt.
    Ska ni andra ha en speciell parfym till bröllopet och vad i så fall?


    Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
Svar på tråden Bröllop vintern 2013/2014