• MH2014

    Bröllop vintern 2013/2014

    Hej!
    Tänkte om vi skulle samlas här i en vintertråd. Väldigt många väljer ju sommaren till bröllop och det känns som om det finns lite skillnader med att planera på sommaren än på vintern (förutom väder då).
    Hoppas vi kan följas åt och inspirera varandra!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-23 09:20
    14/12-13 Fannypettersson

    21/12-13 DaltonMoore

    31/12-13 maddeK

    4/1-14 Des

    18/1-14 dinkaru

    25/1-14 PoS

    11/2-14 MH2014

    22/2-14 20140222

    ?/2-14 Eliin

    31/1-15 Nami

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-28 19:56
    1/2-2014 WinterWonderland

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-16 09:51
    Nu tar v och uppdaterar med dem som vill vara med :)

    11/12-13 Nettan69- Stockholm, vigsel på jobbet en onsdag(förskola), fika efter vigseln med kollegor, familj och vänner och därefter bröllopsmiddag med familj och de närmsta vännerna. Färgtema är ljusgrönt och ivory.

    21/12-13 izredam - Lekbergs kyrka i Mariestad. Middag med närmsta familjen på Cafe Mumma.

    4/1-14 Lindlund - Björkviks kyrka (Katrineholm), fika efter vigseln med familj och vänner i Sockenstugan och efter det bröllopsmiddag med efterföljande fest med familj och de närmaste vännerna. Färgtema är vinrött och svart.

    25/1 -14 PoS - Värmdö Kyrka med efterföljande middag och fest i Hemmesta Bygdegård. Färgtema blått, vitt, silver

    1/2-14 Eliin - Hunnebostrands kyrka med bröllopsmiddag och fest i Folketshus i färgerna vitt och silver

    11/2-14 MH2014 -Västerås, mingelvigsel en tisdag med avslappnad old hollywood/glamour/bohemisk touch

    22/2-14 Jenniien - Åkers kyrka med bröllopsmiddag och fest i Gammelgården på Tallnäs stiftgård

    22/2-14 bettansss- Linköping borgerlig vigsel med efterföljande middag. "Klassiskt och elegant" i färgerna svart, vitt och champagne

    22/2-14 Maddox- Halmstad, middag och fest på Tönnersjö bygdegård färgtema vitt,lila,silver

    29/12-14 Johanne - Jämtland

  • Svar på tråden Bröllop vintern 2013/2014
  • MH2014

    Som jag skrev till Bella här ovanför, och om jag vill höra era åsikter om:
    vi vigs ju en tisdag em!!!hur ska vi göra med alkohol tycker ni?? Självklart serveras fin champagne till välkomstdrink och brudskål,,men sen då?? Vi har ju köpt två dryckesbehållarna i glas där vi tänkte blanda två goda olika drycker med färska örter och bör och frukt...ska vi ha någon med alkohol i eller ha rött/vitt vin i karaffer?? Vi kommer ju servera finare snittar, ost och kex och chokladtårta.....

  • Bella84
    MH2014 skrev 2013-11-21 07:53:58 följande:
    Bella84 - tror vi tänker köpa själva på systemet faktiskt..då vi ju vigs en tisdag em så tror jag inte det går ut så mycket alkohol mer än champagne. Vi är i valet och kvalet om vi ska servera mer alkohol eller hålla oss till alkoholfria drinkar??
    Hade jag varit er och det varit en tisdag så hade jag kört alkoholfritt. Men det är min personliga åsikt.
    Vi har valt öl i glasflaska + jägershot till välkomstdrink då de är mer oss än champagne. Jag får ju hålla mig till alkoholfritt dock ;)

    Jag köpte en god alkoholfridricka på systemet sist, BEO.
  • izredam

    Vi bjuder inte på någon alkohol. Problem solved ;) nej, men min mamma är nykter alkoholist och att bjuda på alkohol är något jag aldrig skulle göra, men det är ju en fråga om sällskapet. Nej, alkohol får alla köpa själva i baren (men så är vi ju också på en restaurang...)

  • Lindlund

    MH, köper ni på systemet så skulle ni ju kunna köpa flaskor med vin och inte öppna förrän någon säger att dem vill ha. Går det inte åt får man ju lämna tillbaka oöppnade flaskor så länge man har kvitto kvar!


    Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
  • izredam

    Är jättenervös inför nästa fredag måste jag säga. Vi ska träffa både prästen och restaurangen då.

    tänkte skriva en lista på vad jag måste ta upp med dem. Har ni tips? Vad hade ni velat ta upp?

    Prästen:
    Är låtvalen okej? (vi har skickat dem till honom tidigare, måste dock se till att ta fram noter tills dess)
    Psalmerna - är våra val okej?
    Bibelläsningen (lutar åt Rom 12:9-10 av det jag sett på nätet att man får välja mellan, men jag har ett eget förslag... Allt för att vara jobbig)
    Logistik och sånt där
    Är det någon mer vigsel samma dag? Kan vi stanna kvar utanför och bjuda på glögg?
    + att vi ska ta med hindersprövningen ifall han vill ha den nu, han har inte sagt något men jag har sett här ibland att prästen vill ha den innan...

    Restaurangen:
    Dukning
    göra klart meny
    hur gör vi med inlämning av tårta etc.?
    välkomstdrink
    betalning, kan vi få faktura eller måste vi betala samma kväll? (vilket som funkar väl, men det känns konstigt att dra upp kortet på kvällen och betala hela kalaset innan gästerna ens har gått)
    baren - öppen från att vi kommer dit?

  • Nettan69

    Ja hindersprövningen vill prästen ha när ni kommer, och om ni ska ändra namn vill han/hon ha det klart oxå. 

    Psalmer är det NI som väljer, självklart kan prästen komma med råd och tips, men det är erat bröllop Glad .

    Vi har valt att bjuda gästerna på mousserande jordgubbsvin när de kommer, men ni kan väl bjuda på Champis eller annan bubblande läsk. Finns ju massa bubbel med god smak utan alkohol. "pärondryck med ciderkaraktär" finns väl i de flesta butiker. Prata med restaurangen, de är (oftast) inte omöjliga. Vi ska köpa in vårt bubbel och så lägger restaurangen på en sk "korkavgift" för att de serverar, men det gäller ju bara alkoholhaltiga drycker.

    Vi fick menyförslag från vår restaurang som vi godkände och har lämnat in hur många gäster som kommer. Tårta/cakepops bakar ju jag och bjuder på INNAN bröllopet eftersom vi vigs på mitt jobb (dagis) och alla barn och föräldrar ska få fika med oss. Men vi bjuder på efterätt på middagen. Tungan ute .

    Lycka till med allt!
    Själv har jag nu bara 18 dagar kvar, men vem räknar.... Flört 

  • izredam

    Namnbytet ska vara registrerat eller vad man ska säga. Det står det på hindersprövningen i alla fall.

    Psalmer vet jag ju att vi får välja själva, men det var någon som sa att man ibland måste ha en årstidsknuten psalm, och det har vi inte med i de två psalmer vi har tänkt.

    Man kan alltså göra så? Det har jag aldrig reflekterat över.. Måste ju gå att göra med något alkoholfritt också, även om coca cola vore jätteroligt som brudskål i min värld :P

    Vi har nästan spikat menyn, men jag vill bekräfta öga mot öga liksom.

    Lycka till! 29 dagar kvar för oss, men som sagt, vem räknar? ;)

  • MH2014

    Det jag känner är ju att vi inte har nån sittande middag så tror vi bara kommer köra med champagne till skål (ääälskar champagne ;) sedan gör vi blandningar i våra dryckeskaraffer!! Givetvis kommer nå bubblig alkoholfritt med att finnas! Sedan nån flaska rött/vitt vin, och det som inte går åt då lämnar vi tillbaka eller behåller (vi har ganska ofta middagsgäster så det går åt iaf)

  • Bella84

    MH, låter väl hur bra som helst? :)

    Usch igår hade jag sån jäkla ångest.

    Ni som bjuder på alkohol, hur mkt har ni? Jag är så himla orolig att det inte kommer att räcka!

    Vi är 80 vuxna.

    Till välkomstdrink kommer varje person få välja mellan öl i glasflaska, alkoholfritt i glasflaska + en shot jäger.

    Till  maten kommer det att serveras vin/öl/cider

    Vi har 5 flak Somersby cider, 15 flak öl, 40 flaskor rött 25 flaskor vitt, 6 liter whisky, 4 liter bacardi, mojitoblandning, 4 liter bailys, 4 liter likör, 8 liter vodka, 3 liter gin, 6 liter jäger, 12 liter lådvin.

    Alltså detta är ju hur mkt som helst men är det 80 pers som bestämt sig för att gå all in kanske de inte är tillräckligt?   Hur mkt har ni??????

  • Lindlund

    Vi har inte köpt någon alkohol ännu och vi har faktiskt inte ens börjat räkna på hur mycket vi ska köpa bara att vi ska köpa. Vi bjuder på välkomstdryck och sedan vin/öl/cider/alkoholfritt till maten och sedan kommer det finnas en betalbar efteråt men i lokalen vi är så får vi inte ha starksprit så där behöver vi inte fundera på hur mycket vi ska köpa, men det andra? Ja det är verkligen inte lätt...

    Är så otroligt trött i huvuet nu. Har suttit och skrivit på fest- och vigselprogram.
    Har ni andra vigselprogram och har ni i så fall med texterna som ska läsas?


    Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
Svar på tråden Bröllop vintern 2013/2014