• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Ja, arrangören har vi också träffat två gånger och det blir säkert fler gånger när det börjar närma sig. Men jag blir fundersam när ni säger att ni ska träffa dekoratören flera gånger. Men det kanske är för att ni vill ha avancerad dekoration?
    Jag vill ha väldigt enkelt! Jag gillar inte blommor överallt, krimskrams etc.  Men jag tror att vi kommer ta allt via Panorama faktiskt. Jag känner inget behov av att träffa dekoratören, jag litar på att Panorama kan vidarebefodra vad jag vill ha om det nu är så att det är en tredje part som ordnar det och inte dom själva! Men vad jag förstått så har dom en florist som sköter blomarrangemangen i festlokalen och kyrkan (om man nu vill dekorera kyrkan), men att dom ordnar all annan dekoration på egen hand, typ stolsband, dukning etc. Jag vet inte alls hur det funkar. Men i och med att jag vill ha en enkel dekoration av festlokalen så känner inte jag att det krävs någon dekoratör i alla fall! 
     

  • kitkät

    Viola,
    Hur mycket har ni hunnit planera med arrangören?

    För oss var det så att första gången var vi där och tittade på festlokalen. Och när vi bestämde oss för att boka den, så åkte vi dit och träffade dom igen. Då fick vi en lista med alla rätter som vi kan välja bland samt en lista med deras tjänster som dom kan erbjuda. Vi fick då välja vilka tjänster vi ville ordna via dom. Vi valde bort limousine (vi har ordnat en Rolls Royce via bröllopsbilar.se) samt bort tårta och brudbukett/tärnbuketter!
    Mat ska vi välja vid ett senare tillfälle, det var inte så bråttom med det!  
    Det är typ allt vi har planerat med dom hittills. Alltså vilka tjänster vi vill ha! Och så fick vi visitkortet till filmkamerateamet, så dom har vi också träffat och skrivit kontrakt!  

  • Viola
    Kitkät,
    Haha, hoppas jag inte lät snofsig! Jag ska inte ha något avancerat vad gäller dekorationen. Ganska standard om jag jämför med andra bröllop, tror jag. I mitt fall är dekoratören och floristen samma person, så han sköter allt det estetiska. Dekorationen i kyrkan, festlokalen, blommor, belysning osv.
  • Viola
    Kitkät,

    Vårt första möte var en "introduktion", vi fick en offert, preliminärbokade ett datum. 

    Sen var jag där på ett möte för att klargöra vissa detaljer innan vi hundraprocentigt bestämde oss för dem, då jag var osäker över vissa grejer, jag fick en rundvisning, pratade om varmrätten med en av kockarna, sen tog de fram mat som jag fick smaka, främst meze. 

    Vi har dock inte betalat handpenningen än, arrangören tyckte att det inte vara bråttom med det, så han sa att vi kunde vänta tllls det att min blivande kommer tillbaks. Då är det tänkt att vi ska åka dit på en lördag och få provsmaka en varmrätt, sen vill jag gärna att min blivande ska få se hur det ser ut när det är dekorerat inför ett bröllop. Då vårat första möte som vi var där på var en vardag har inte han sett hur lokalen ser ut när det är dekorerat...
  • Viola
    Kitkät,
    Sen tar väl arrangörens jobb mer eller mindre slut...Jag ser ingen anledning till att träffa honom mer än 4 ggr. 3 kanske räcker.

    All dekoration sker via en tredje part.

    Likaså bil, musik, foto, osv. 
  • kitkät

    Mm, vi kommer nog också bara träffa arrangören en-två gånger till. Handpenningen är betald! Filmkamerateamet har vi träffat. Men vi kan behöva träffa dom igen och gå igenom dagen mer detaljerat. 

    Bilen har vi ju bokat via ett annat företag. Och två fotografer som ska ta porträttbilder på oss vid Gripholms Slott. Jag gillar inte dom syrianska fotografernas fotostil, så vi bokade två svenska fotografer till just det.
    Bröllopstårtan är beställd, den kommer se ut som jag visade ovan! Vi träffade konditören och provsmakade olika smaker. Handpenningen är betald. 
    Bandet har vi bokat men ännu inte träffat. Handpenningen ska betalas snart.

    När vi träffar arrangören nästa gång så ska vi kryssa för vilka mezarätter vi vill ha, vilken varmrätt och planera dekoration! Det är typ allt som är kvar av det vi behöver planera via dom! Och det räcker nog med en träff till det!  

    Nu när jag ser det framför mig så inser jag att vi inte har alls mycket planering kvar att göra vad gäller själva festlokalen! Skönt! 

  • Viola
    kitkät skrev 2013-05-16 00:38:47 följande:
    Mm, vi kommer nog också bara träffa arrangören en-två gånger till. Handpenningen är betald! Filmkamerateamet har vi träffat. Men vi kan behöva träffa dom igen och gå igenom dagen mer detaljerat. 

    Bilen har vi ju bokat via ett annat företag. Och två fotografer som ska ta porträttbilder på oss vid Gripholms Slott. Jag gillar inte dom syrianska fotografernas fotostil, så vi bokade två svenska fotografer till just det.
    Bröllopstårtan är beställd, den kommer se ut som jag visade ovan! Vi träffade konditören och provsmakade olika smaker. Handpenningen är betald. 
    Bandet har vi bokat men ännu inte träffat. Handpenningen ska betalas snart.

    När vi träffar arrangören nästa gång så ska vi kryssa för vilka mezarätter vi vill ha, vilken varmrätt och planera dekoration! Det är typ allt som är kvar av det vi behöver planera via dom! Och det räcker nog med en träff till det!  

    Nu när jag ser det framför mig så inser jag att vi inte har alls mycket planering kvar att göra vad gäller själva festlokalen! Skönt! 
    Gud vad sköööönt det låter!!

    JAg har inte betalat någon än... Ska ta tag i allt sånt i juni tänkte jag.

    Handpenning till frisör, fotografer, sångaren, bilen osv.

    Vi ska nog också ha två fotografer, den ena är Elias Sado som har Åby, han kommer även sköta videografin. Sen har vi även prel. bokat en svensk fotograf som kommer ta våra porträttfoton samt fota vigseln. Erika Gerdemark heter hon, hennes foton är extraordinära. Först hade vi tänkt ha henne heldag+kväll, samt en separat videograf, men priset skenade iväg och helt plötsligt stod foto+video för 1/4 av bröllopskostnaden, vilket var galet. Så vi kom på lösningen att Erika får fota i ca 4 tim, sen får Elias Sado ta över. Dock har jag inte kollat detta med Elias, vilket jag kanske borde göra nu när jag tänker efter. 
  • kitkät

    Mm, vi har bokat JNSVision. Det är två fotografer, en man och en kvinna! Jag älskar deras fotostil, avslappnad med retrokänsla. Älskar sånt! 
    Vi ska ha Oscarsfoto som ska stå för video- och fotografi under hela bröllopsdagen. Vi talade om för dom att vi har bokat andra fotografer som ska ta porträttbilder. Men det var lite jobbigt faktiskt, det var som att säga att man inte gillar deras jobb!

    Just nu så längtar jag SÅ mycket till lördag. Då ska jag till White Birds och prova min brudklänning för första gången nånsin. Nervös!

    Just nu så är jag på jakt efter paraply i spets (ivory), strassarmband och örhängen, underkläder/nattlinne och skor! Jag känner mig stressad över det - speciellt skor har jag svårt att hitta några som jag gillar.  

  • Pagnie
    Viola skrev 2013-05-15 22:28:00 följande:
    Jag håller med Lavelli, det är inte alls elakt av dig att inte vilja ha ett spädbarn på din möhippa.

    Min bästa vän var på en möhippa när hennes son var 3 månader gammal, hon pumpade bröstmjölk och gav barnet till sin mamma som fick sitta barnvakt hela dagen. Dock ingick det att de även skulle övernatta på en herrgård, hon avvek innan de checkade in på herrgården och åkte hem till sin son och sov hemma. Jag tror starkt på att allt går om man vill...=)
    det tror jag också. känns egentligen som min syrra är rätt lat.
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-05-15 22:32:01 följande:
    Pagnie,
    Våra män verkar likasinnade Flört 
    Jag har inte köpt några underkläder alls. På bröllopsdagen så tänker jag funktion och bekvämlighet framför snyggt. Men dagen efter, då vi ska spendera ännu en natt på hotellet så tänker jag att jag vill ha något snyggt och ögonfallande! 

    Jag vill inte ha så stor paraply, jag vill ha en liten och smidig som kan skydda mig ifall det skulle regna. Brudgummen och brudföljet får klara sig själva. Det viktigaste är att bruden klarar sig undan regn. Haha! 

     
    haha ja det verkar så. ja vi åker ju till japan direkt efter. och enligt hans mening så verkar man ju vara mest iögonfallande utan kläder så då får det väl vara så ;)
    Okej något snyggt kan man ju ha men jag tänker inte köra all in så att säga utan köper nog bara lite nya vanliga underkläder. då blir han nog nöjd.
    Han gillar ju string så jag kan väl lida EN kväll för honom då.

    okej. ja alltså dom jag hittade är 70 eller något och jag vill bara ha liiiite större så det är inte jätte mycket. men jag har ett annat bröllopsparaply hemma sen tidigare som är 85 och det är verkligen perfekt.
Svar på tråden Orientaliskt bröllop