• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    goli skrev 2012-12-04 19:23:28 följande:
    Mandis, den låten e ju så bra! Min pappa brukar sjunga den för mig, hahaha! den e ju bara perfekt, tack för tipset!

    Pagnie, vet du vad den persiska låten heter, den hon sjunger till sin son?
    ingen aning faktiskt. hoppas på att mandis skriver något snart. vill ha massa tips på persiska låtar som man kan ha.
    Men du Goli, under den persiska vigseln eller ja detta gälla mandis med. vad säger "prästen" och vad säger vi? har sett massa olika när man kollar bröllop på youtube.
  • goli
    Pagnie skrev 2012-12-04 19:50:23 följande:
    ungefär allt det där. om man blir sjuk eller någon skadar sig eller om bröllopet av andra anledningar måste ställas in. inte om någon utav parterna får kalla fötter dock.
    hahaha! nej, kalla fötter hade nog försäkringsbolagen förlorat mycket på!
  • goli

    ja du, det beror helt o hållet på vem prästen är. det bästa är om man pratar med mullan innan själva vigseln o frågar hur det kommer att gå till.

    det klassiska, om det är en mulla som viger, är väl att han läser några verser ur koranen och sen så frågar han brudgummen om han tager bruden o tvärtom. fast när han frågar bruden så ska hon inte säga "ba ejazeye madar o pedaram va bozorgtaran, bale!" förrän efter han har frågat tredje gången. första o andra gången ska kvinnorna i släkten säga saker som: bruden har gått för att plocka blommor osv. Haha, kul va?

    Men sen finns det säkert massor av olika varianter! Vi kommer ha en icke-mulla vid vigseln, en vän till familjen faktiskt som ska läsa en gammal persisk dikt av Saadi eller Hafez så det blir på PERSISKA o sen kommer han köra den här tager du osv osv. så det kommer bli mer symboliskt för oss. Riktig muslimsk vigsel får vi ta i ngn moské ngn gång. men vi kommer inte åka till iran inom en snar framtid så det känns lite onödigt just nu.

    hur hade ni tänkt er? o det som jag har skrivit på persiska blir en quiz för dig att översätta!

  • Pagnie
    goli skrev 2012-12-04 20:06:12 följande:
    ja du, det beror helt o hållet på vem prästen är. det bästa är om man pratar med mullan innan själva vigseln o frågar hur det kommer att gå till.

    det klassiska, om det är en mulla som viger, är väl att han läser några verser ur koranen och sen så frågar han brudgummen om han tager bruden o tvärtom. fast när han frågar bruden så ska hon inte säga "ba ejazeye madar o pedaram va bozorgtaran, bale!" förrän efter han har frågat tredje gången. första o andra gången ska kvinnorna i släkten säga saker som: bruden har gått för att plocka blommor osv. Haha, kul va?

    Men sen finns det säkert massor av olika varianter! Vi kommer ha en icke-mulla vid vigseln, en vän till familjen faktiskt som ska läsa en gammal persisk dikt av Saadi eller Hafez så det blir på PERSISKA o sen kommer han köra den här tager du osv osv. så det kommer bli mer symboliskt för oss. Riktig muslimsk vigsel får vi ta i ngn moské ngn gång. men vi kommer inte åka till iran inom en snar framtid så det känns lite onödigt just nu.

    hur hade ni tänkt er? o det som jag har skrivit på persiska blir en quiz för dig att översätta!
    haha jag är faktiskt inte så dålig på persiska. och jag hade hört meningen förut. ;) men bozorg är ju stor med taran är väl någon böjning som menar den större eller något och tarin är väl största. Ja okej du fattar jag är kanske ute och cyklar. dock var ejazeye ett helt nytt ord för mig. men i och med att jag kan resten av meningen så är det rätt lätt att räkna ut. ;)

    Jo men jag vet faktiskt inte alls hur vi ska göra det. har inte kommit så långt i planeringen. men hur är det om vi först viger oss på riktigt i kyrkan hur gör man då med de persiska. kan man viga sig på riktigt på persiska vigseln också? usch det där är så förvirrande tycker jag.

    Men mer quiz, det är bara bra för mig. jag har dock blivit asbra på att läsa och skriva om man bortser från alla jävla Z:an ni har. haha
  • Pagnie
    goli skrev 2012-12-04 20:08:35 följande:
    hahaha!!! sköna! såna borde jag köpa till min blivande men jag tror han e för rädd för att få kalla fötter... too many people involved! Skäms
    haha ja får min kalla fötter då jävlar får han stryk tror jag ;)
  • Mandis

    I'm back =), har varit och tränat en sväng och nu sitter jag i soffan och försöker att umgås med min man som bara har ögon för någon fotbollsmatch på tv!


    Jag ska försöka skriva ner alla låtar vi hade vid olika tillfällen, jag hade en lista på min förra dator men den datorn har kraschat sen en månad. Men jag får se kanske kommer ihåg allting ändå =).


    Goli, jag älskar oxå den låten (artist: shamaeezadeh låtnamn: yek dokthar daram...tror jag att den heter iaf) och den passar perfekt för far- och dotterdansen . Mor-sondansen kommer jag tyvärr inte ihåg namnet på låten, har försökt hitta den på youtube men inte lyckats, men Pagnie du kan fråga Poria för det var han som kom med idén från första början =).


    Till sofre aghd hade vi låten mobarak bad (det finns olika personer som sjunger den men vi hade Rushids version) när vi kom in i rummet och sen shahdoomad med Viguen efter ceremonin. Vi hade ingen mulla utan precis som ni har tänkt Goli, hade vi istället en symbolisk ceremoni där min morbror läste en dikt och sen frågade om vi tager varandra osv osv. Den riktigt vigseln får vi ta om vi tänker åka till Iran tillsammans någon gång!


    Fler förslag på persiska låtar: till knivdansen hade vi låten Sabzehzar med Bijan Mortazavi, till tårtan kom dj'n med ett bra förslag på Mobarake med Mansour..det är verkligen en glad och härlig låt och passar perfekt till att skära tårtan, medans alla åt tårta hade vi Zendegi ba tou med Moein..en väldigt fin låt med härlig text.


    Vår första dans dansade vi till en mix av mano bebaksh med Kamran och Homan som sedan gick över till Bryan Adams Everything I do...det blev perfekt för oss eftersom vi från början inte kunde bestämma oss för om vi skulle ha en persisk låt eller "internationell"...men såhär blev det perfekt så det är ett bra tips om ni har svårt att välja mellan 2 låtar =). Poria ordnade så att det blev en fin övergång mellan låtarna!


    Oj nu blev inlägget lite rörigt kanske, jag markerar alla låtar med fetstil så att det blir tydligare för er =)

  • Pagnie
    Mandis skrev 2012-12-04 22:25:55 följande:

    I'm back =), har varit och tränat en sväng och nu sitter jag i soffan och försöker att umgås med min man som bara har ögon för någon fotbollsmatch på tv!


    Jag ska försöka skriva ner alla låtar vi hade vid olika tillfällen, jag hade en lista på min förra dator men den datorn har kraschat sen en månad. Men jag får se kanske kommer ihåg allting ändå =).


    oj nu fick vi en del. men nu skrev vi ner alla. dock tycker sambon att kamran och homan låten är en deppig låt. så han tyckte inte den passade. haha.
    men smaken är som baken. jag vet ju inte vad dom sjunger om. men mer låtar och förslag mottages gärna
  • Mandis

    Pagnie, får se om jag kommer på några fler låtar! Angående Kamran och homan-låten så håller jag nog med din sambo lite grann där men samtidigt är det en låt som har en särskild betydelse för oss så det var därför vi tog med den =)..hela låten är som en lång kärleksförklaring!!!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop