• Daludd

    Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -

    Hej!

    Jag och min blivande gifter oss om 7 veckor nu och håller som bäst på att välja ut mat och vin på stället vi har valt - Parc la Reine i Göteborg. De har genomgående goda referenser på både mat och service och fin lokal, rimliga priser på maten tycker vi och så vidare.

    MEN, vi har nu börjat kolla upp alkoholen på stället och deras vinlista. Vi ska givetvis förhandla med kvinnan som har stället, men vill höra oss för lite om vad som är rimligt?

    De vill ha 285 kr flaskan, för ett mousserande som vi kollar upp på systemet (beställningsvara) kostar 51 jävla kronor. Ursäkta min svordom, men vad är det för skitvin man vill servera - för det första - för det andra, hur stort procentuellt påslag kan man med att ta egentligen?

    Det är inte ens cava-kvalitet (ca 70) som festvåningen vill ta nästan 300 kronor för. I min värld är det rimligt med det dubbla priset någonstans, kanske lite mer, men absolut inte närmare 560 % påslag på priset!!! Det är ju helt sjukt!

    Vi känner oss skitledsna. 300 % påslag hade varit gränsen tycker jag verkligen. Vi är skitledsna för det jäkla skitmousserandet som erbjuds också. Jag fattar att personal och lokal kostar osv - men vi kommer alltså betala närmare 70.000 denna kväll och det känns ju sjukt att de ska ta sån marginal på alkoholen att vi ska behöva dricka något som törley när vi verkligen bryr oss om detta. (Jag försöker inte förolämpa någon nu, men vi tycker speciellt mycket om just champagne och mousserande och känner verkligen skillnad på chapel hill och cava och flaskor närmare 100-lappen)

    Vad är rimligt? Vad har ni betalat på era festvåningar? Någon som jobbar med detta, vad tar ni på ert ställe?

    Vi ska prata med ägaren, men vill ha lite på benen. 285 kr flaskan för ett mousserande för 51 kronor.... Vad tycker ni?

     

  • Svar på tråden Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -
  • Daludd

    Vad tror du om möjligheten att förhandla ner priset? Är man en idiot som framstår som snål och jävlig om man försöker? För mig är det mer principiellt nästan, att det ska vara rimligt. Blir förbannad av att påslaget är enormt på billig skit liksom ;) Vi kommer att ta cava antagligen, även om vi skulle vilja ha typ crémant de bourgogne (ett för 99). Framstår man som ett arsle om man frågar om man t.ex kan köpa in den (99 istället för 77 kronor) och ta 300 för den?

    Jag vill verkligen inte framstå som en person som inte tycker att folk ska få förtjänst för sitt arbete, men vill samtidigt få ett bra pris liksom. Vill inte betala omotiverade överpriser utan hitta den gyllene medelvägen! 

  • Daludd
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 22:07:47 följande:

    Min bartender man informerar mig nu om att de tar 330 kr för asti och 695 för mumm(champagne)


    så att få ner priserna lite tror jag inte är orimligt, kan ju inte skada att försöka. Kolla runt på andra restauranger vad de tar för exakt samma drycker och få lite perspektiv på det.


    Ska göra det!
    Får nog ta med i beräkningen att man dock oftast inte köper in 40-50 flaskor på restaurang - det känns som att det är där det sitter. Klart man kan betala 300 spänn för en flaska när man är två, men om man ska ha till 80 pers vill man ju få pruta. 
  • Chicita

    Jag tror inte att dom får förhandla på alkoholhaltig dryck över huvud taget faktiskt.
    Det man kan förhandla på är priset på kuverten. För då kan dom rabattera maten, utan att sänka priset på alkoholen.
    Jag vet att det är så vi gör när vi gör dansweekendpaket på hotellet i alla fall.
    Vi sänker först priset på rummen (alltså vinstmarginalen) sen på entrébiljetterna och så på maten och slår ihop det till ett paket där inte priset på dom olika delarna redovisas för gästerna.
    Men alkoholen sänks aldrig.

    Jag har läst någonstans att det är olagligt att sänka priset på alkohol, för då kan det räknas som otillåten konkurrens och att restaurangen vill ha en högre halt alkoholpåverkade människor.
    Vilket kan innebära indraget alkoholtillstånd om det händer fler gånger.
    Men jag minns inte vart jag läst det så jag kan inte hänvisa till någon källa... 

  • Sara 120707
    Daludd skrev 2012-08-18 22:10:20 följande:
    Vad tror du om möjligheten att förhandla ner priset? Är man en idiot som framstår som snål och jävlig om man försöker? För mig är det mer principiellt nästan, att det ska vara rimligt. Blir förbannad av att påslaget är enormt på billig skit liksom ;) Vi kommer att ta cava antagligen, även om vi skulle vilja ha typ crémant de bourgogne (ett för 99). Framstår man som ett arsle om man frågar om man t.ex kan köpa in den (99 istället för 77 kronor) och ta 300 för den?

    Jag vill verkligen inte framstå som en person som inte tycker att folk ska få förtjänst för sitt arbete, men vill samtidigt få ett bra pris liksom. Vill inte betala omotiverade överpriser utan hitta den gyllene medelvägen!

    Nu får du först reda ut det lite för mig.


    Den för 285 var en törley?


    Vad var inköpspriset på den för 800-900?


    Vilken kostar 99?


    Vilken kostar 77?


    Som jag sa innan kolla runt på lite olika restauranger det är ju bara att stega in och artigt be att få kika på deras dryckesmeny så får du lite mer kött på benen inför en eventuell förhandling. När du sen kommit fram till vad som känns rimligt i förhållande så skadar det ju inte att försöka. Ska ni ha vin till maten och så också?


    300 kr inköp 99 leder till en vinstmarginal på 125 kr ca 126% påslag, det tror jag du får svårt att få igenom men kanske ett 200% påslag? Det ger 396 kr


     

  • Daludd
    Chicita skrev 2012-08-18 22:16:11 följande:
    Jag tror inte att dom får förhandla på alkoholhaltig dryck över huvud taget faktiskt.
    Det man kan förhandla på är priset på kuverten. För då kan dom rabattera maten, utan att sänka priset på alkoholen.
    Jag vet att det är så vi gör när vi gör dansweekendpaket på hotellet i alla fall.
    Vi sänker först priset på rummen (alltså vinstmarginalen) sen på entrébiljetterna och så på maten och slår ihop det till ett paket där inte priset på dom olika delarna redovisas för gästerna.
    Men alkoholen sänks aldrig.

    Jag har läst någonstans att det är olagligt att sänka priset på alkohol, för då kan det räknas som otillåten konkurrens och att restaurangen vill ha en högre halt alkoholpåverkade människor.
    Vilket kan innebära indraget alkoholtillstånd om det händer fler gånger.
    Men jag minns inte vart jag läst det så jag kan inte hänvisa till någon källa... 
    Vi får lägga fram det så att om vi köper två glas brudskål, ett glas till förrätten och två till huvudrätten så kan de dra av si och så många kronor per kuvert kanske då, ner till jämn summa typ. Kan ju räkna ut vad detta skulle kosta per person och se totalpriset på kuvertet och föreslå att det sänks med X kronor eller så. Vi kommer också vara 20 pers fler än de bokade in oss för så de får ju mer än de tänkt av den anledningen också. Det kräver ju inte direkt mer personal.

    Jag känner mig förbannad på att skillnaden mellan det billigaste skitvinet och de lite bättre är så liten i pris. Det stör mig verkligen. Hade känts bättre om påslaget var procentuellt jämnt fördelat någorlunda, så att man faktiskt hade kunnat välja ett medelprisvin och känna att det kändes okej. Enda gången det känns okej nu är ju om man tar champagnen liksom, men det funkar inte för oss, det är för dyrt.
  • Marjasinus
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 21:40:41 följande:

    Jag vet inte exakt vilka regler som gäller för hur mycket/hur litet påslag krogar får göra men även om 285 verkar vara lite i överkant så tycker jag inte att det låter helt ur proportion till vad krogar tar, typ 200 kr för en flaska blue nun som ligger i ungefär samma prisklass.


    Angående påslaget så får du ju tänka på att restaurangen köper in till systempris men sen momsar de 25% när de säljer.


    -> 285*0,75 = 213,75 så påslaget är ju här 100*(213,75 - 55)/55 = 289 %


    Eftersom jag vickat som mattelärare måste jag protestera!

    Pris utan moms * 1.25 = pris med moms
    Pris med moms * 0,8 = pris utan moms

    Så det blir (285*0,8 - 55)/55 ~= 314% 
    Daludd skrev 2012-08-18 21:58:11 följande:
    Det är synd att de inte har mer marginal på maten istället kan jag tänka ibland. Sen är det ju också så att de har betalbar som de tjänar ännu mer på sedan. Jag vill inte att de ska gå plus minus noll men jag vill betala för kvalitet.
    En stor stark på krogen kostar allt mellan 50-80 spänn beroende på stället. Ölen köpt in på 30litersfat och kostar säkert inte mer än nån tia per glas. En flasköl som kostar 15 spänn på bolaget går för 45-60 spänn. Krogarna får ta precis vilka priser de vill. De enda regler som finns är att ingen får sälja alkohol till lägre pris än systempris oavsett om man köpt in det billigare ifrån leverantör. Att bara sälja mat ger ingen lönsamhet, det är alkoholen som gör att såna där ställen kan finnas. 
  • Sara 120707

    Jo då får man säkert pruta på hela paketet så att säga men då gäller det ju verkligen att ha siffrorna klart för sig på förhand så man vet var man hamnar

  • Sara 120707
    Marjasinus skrev 2012-08-18 22:22:51 följande:
    Eftersom jag vickat som mattelärare måste jag protestera!

    Pris utan moms * 1.25 = pris med moms
    Pris med moms * 0,8 = pris utan moms

    Så det blir (285*0,8 - 55)/55 ~= 314%
    Daludd skrev 2012-08-18 21:58:11 följande:
    Det är synd att de inte har mer marginal på maten istället kan jag tänka ibland. Sen är det ju också så att de har betalbar som de tjänar ännu mer på sedan. Jag vill inte att de ska gå plus minus noll men jag vill betala för kvalitet.
    En stor stark på krogen kostar allt mellan 50-80 spänn beroende på stället. Ölen köpt in på 30litersfat och kostar säkert inte mer än nån tia per glas. En flasköl som kostar 15 spänn på bolaget går för 45-60 spänn. Krogarna får ta precis vilka priser de vill. De enda regler som finns är att ingen får sälja alkohol till lägre pris än systempris oavsett om man köpt in det billigare ifrån leverantör. Att bara sälja mat ger ingen lönsamhet, det är alkoholen som gör att såna där ställen kan finnas.
    Kan faktiskt inte reglerna för hur moms funkar så eventuella räknefel hänvisar jag till detta faktum :-P
  • Daludd
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 22:21:24 följande:

    Nu får du först reda ut det lite för mig.


    Den för 285 var en törley?


    Vad var inköpspriset på den för 800-900?


    Vilken kostar 99?


    Vilken kostar 77?


    Som jag sa innan kolla runt på lite olika restauranger det är ju bara att stega in och artigt be att få kika på deras dryckesmeny så får du lite mer kött på benen inför en eventuell förhandling. När du sen kommit fram till vad som känns rimligt i förhållande så skadar det ju inte att försöka. Ska ni ha vin till maten och så också?


    300 kr inköp 99 leder till en vinstmarginal på 125 kr ca 126% påslag, det tror jag du får svårt att få igenom men kanske ett 200% påslag? Det ger 396 kr


     


    Förlåt, snurrigt ;)

    Nej den för 285 är Schloss Rheinach Trocken, 51 kr flaskan på systemet för privatperson iaf. (Jag vet inte hur det där fungerar)

    Den för 295 kr är Marrqués de Monistrol, Brut Reserva (alltså cava) med rimligare prisbild, 77 kronor på systemet.

    Den som de inte har, men som vi tycker mycket om att dricka privat heter Geisweiler monopole crémant de bourgogne och kostar 98 kronor flaskan på systemet - funderar på om man kanske kan få den med rimligare påslag.

    200 % tycker jag vore bra att sikta på. Vi ska ha brudskål, vin till förrätt och så några glas vin till huvudrätt. Vi kommer lägga ca 30.000 kr på alkoholen totalt räknar vi med, men tar gärna ner det till 26 tkr liksom, just nu är varje tusenlapp ändå en tusenlapp...
Svar på tråden Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -