• Anonym (ledsen)

    Snål sambo...eller är det fel på mig?

    Känner mig så ledsen just nu...

    Jag är egenföretagare och jobbar extra för att överhuvudtaget kunna hålla mig flytande. Min sambo jobbar heltid och har ut ca 25´.
    Vi  har bestämt oss för att ha ett litet bröllop med bara familjen och inte lägga allt för mycket pengar på det, 15´var är tanken, totalt 30´. Dock så har jag än så länge inte lyckats samla ihopa mer än några tusen hittills. Min sambo har ett bröllopskonto där han har ca 10´och sedan har han ett "slutaröka"-konto där ha har ca 20´. 
    Idag pratade vi om ekonomin till bröllopet och jag tycker att han kan ta pengar från det sistnämnda kontot om vi inte kommer upp i summan som e tänkt för att bjuda alla på restaurang. Men då replikerar han att han aldrig kommer att ta pengar ifrån det kontot då han ska använda dom pengarna att köpa en bil när han fyller 40. Och han hellre ser att vi äter middag här hemma än att han tar pengar därifrån.

    Är det jag som är knas som blir ledsen över hans sett att se på det?

     

  • Svar på tråden Snål sambo...eller är det fel på mig?
  • lisskulla

    Hej! Märkte att jag lät inte varken tolerant eller ens trevlig i mitt svar ovan. Jag först om TS är besviken. Jag tycker att det är trist intsällning av honom att tjuvhålla på pengar, då det är sån obalans i ekonomin.
    I vår familj går allt in (lön, bonus, barnbidrag, tillskott) in på ETT gemensamt konto. vi har varsina kort kopplande till det. Sedan har vi två varsina separata konton. Om jag tex vill ha nåt fint, men rätt onödigt typ en dyr väska, då säljer jag av lite grejer på Tradera och samlar in på mitt eget konto.

    Jag har bara så oerhört svårt att förstå de som har helt separata ekonomier, speciellt då inkomsten är så olika.

  • Anonym (...)

    Jag tycker man ska få köpa saker till sig själv. Han unnar sig en bil för att han fyller 40 och för att han slutat röka. Lika väl som man inte ska ha mitt och ditt så passar det vissa.. Sen bidrar knappt TS med något för hon inte har råd, kanske man ska vänta tills man har pengar till det då?Jag tycker inte man ska förlita sig på att den som har mer pengar ska betala allt bara för att han tjänar mer.  Antar att mycket av hans pengar också går till räkningar och liknande. 

    Jag har minst pengar av oss därför väntar vi till 2013 så båda kan bidra (flr jag vill inte att han ska betala mitt stora drömbröllop) Jag tycker man ska få ha något eget också! 

  • jimmyojennifer

    Självklart kan man ha delad ekonomi om det fungerar bäst. De där är väldigt individuellt par till par. Jag pratade mest utifrån min personliga åsikt  ifrågan om gemensam vs delad ekonomi. Glad
    Sen som jag tolkar det på TS (rätta mig om jag har fel) verkar hon inte bekväm med situationen att han sparar pengar för egen vinning och trots att han tjänar mer än hon och dom har tagit ett gemensamt beslut att gifta sig ska dom inte spara lika mycket?

    Det är tråkigt att par väldigt ofta hamnar i diskussioner kring ekonomi. Att pengar är något som ska ställa till det. Det är ju jätte tråkigt om bröllopet i sig blir en klump och en diskussion pga pengar.

    Vi har valt att gifta oss 2013 bara för att vi ska kunna spara ihop pengar och samtidigt ha det bra fram tills bröllopet och inte leva på kärlek och vatten. Glad Däremot så är vi väldigt överrens om hur mycket, vem och i vilken utsträckning.
    Vi har lovat varandra att inte ha dispyter om ekonomi.

    Det känns som TS känner sig lite besvärad över läget vilket är tråkigt.

  • Anonym

    Jag vet inte vad jag ska säga, jag kan inte tänka mig annat än att ha helt gemensam ekonomi när man är sambo så för mig låter det bara konstigt att "jag har inte råd", "han har mer pengar" osv. Hos oss har vi allt gemensamt, spelar ingen roll om ja tjäbar 5 tusen o han 30 tusen.

    Hoppas att han kommer omkring..

  • SkövdeSophie

    Men varför skall ni dela lika? Jag håller med vissa föregående talare, man kan ju lägga % sätt lika mycket utifrån vad man får ut. Prata med din sambo. Lycka till!

  • Anonym (Oboy)

    I vårat förhållande är det min sambo som tjänar betydligt mer, men vi har bestämt att vi ska lägga hälften var till bröllopet. Däremot så har jag ganska nyligt köpt bil med banklån. Han är bara glad för att vi har en fräsch/nyare bil att köra med nu. Min sambo är den som står för hyran då det är hans lägenhet. jag lägger undan 2000 varje månad oavsett. Har sagt det att jag får snåla resten av månaden om det är så, men pengarna ska sparas till bröllopet. Det finns mindre viktiga saker man kan dra in på. Och sen så är det så att om jag skulle ha lite pengar någon månad så får jag utan tvekan pengar av honom. Man ska ändå kunna ge och ta i ett förhållande, men att att han ska måsta ta av öronmärkta pengar känns inte rätt. De är ju sparade av en anledning.

  • jimmyojennifer
    Anonym (Oboy) skrev 2012-06-04 22:46:23 följande:

    I vårat förhållande är det min sambo som tjänar betydligt mer, men vi har bestämt att vi ska lägga hälften var till bröllopet. Däremot så har jag ganska nyligt köpt bil med banklån. Han är bara glad för att vi har en fräsch/nyare bil att köra med nu. Min sambo är den som står för hyran då det är hans lägenhet. jag lägger undan 2000 varje månad oavsett. Har sagt det att jag får snåla resten av månaden om det är så, men pengarna ska sparas till bröllopet. Det finns mindre viktiga saker man kan dra in på. Och sen så är det så att om jag skulle ha lite pengar någon månad så får jag utan tvekan pengar av honom. Man ska ändå kunna ge och ta i ett förhållande, men att att han ska måsta ta av öronmärkta pengar känns inte rätt. De är ju sparade av en anledning.


    Hej, det är absolut inget påhopp vill bara förtydliga det  från start =) men jag har en fråga. Jag blev väldigt förbryllad över att du skriver " Han betalar hyran då det är hans lägenhet" de fick mig att både gapa stort och lyfta på ögonbrynen. Om man har flyttat ihop och har ett gemensamt boende så betalar man väl båda två på hyran oavsett vem som står på kontraktet? Är det en bostadsrätt förstår jag att han inte vill att du ska betala amortering, men däremot så ska man betala en viss procent amortering om man bor sambo i en persons bostadsrätt detta för att man bidrar till slitage på något den ena äger. Men sen hyran (avgiften) betalar man väl båda två?

    Men jag tycker bara att det är jätte konstigt att ni ska gifta er men han betalar hyran? Så när ni är man och fru och bor kvar där ska du inte betala hyra alls fören den dagen ni flyttar och du också står på kontraktet?

    Du får gärna förklara för mig (om du vill) för jag förstår inte det där.

    Hoppas du inte tar illa upp, jag blev bara väldigt ställd.

    Kram
  • Chicita
    jimmyojennifer skrev 2012-06-05 15:17:54 följande:
    Hej, det är absolut inget påhopp vill bara förtydliga det  från start =) men jag har en fråga. Jag blev väldigt förbryllad över att du skriver " Han betalar hyran då det är hans lägenhet" de fick mig att både gapa stort och lyfta på ögonbrynen. Om man har flyttat ihop och har ett gemensamt boende så betalar man väl båda två på hyran oavsett vem som står på kontraktet? Är det en bostadsrätt förstår jag att han inte vill att du ska betala amortering, men däremot så ska man betala en viss procent amortering om man bor sambo i en persons bostadsrätt detta för att man bidrar till slitage på något den ena äger. Men sen hyran (avgiften) betalar man väl båda två?

    Men jag tycker bara att det är jätte konstigt att ni ska gifta er men han betalar hyran? Så när ni är man och fru och bor kvar där ska du inte betala hyra alls fören den dagen ni flyttar och du också står på kontraktet?

    Du får gärna förklara för mig (om du vill) för jag förstår inte det där.

    Hoppas du inte tar illa upp, jag blev bara väldigt ställd.

    Kram
    Spelar det någon roll vem som betalar vad bara räkningarna blir betalda?
    Om man köper lägenheten när man är tillsammans så spelar det ingen roll vem som står på kontraktet eller vem som betalar vad när räkningarna kommer. Det är ändå bådas lägenhet.

    Om han ägde lägenheten när dom flyttade ihop däremot så är den hans i alla fall tills dom gifter sig, om dom inte skriver äktenskapsförord där lägenheten specificeras som hans egendom.

    Jag gillar inte tänket att man ska dela exakt lika på allt. Eller att man måste betala en viss bit av varje sak.
    Gemensam ekonomi behöver inte betyda att man delar exakt lika på alla utgifter (eller procentuellt sett beroende på hur mycket man har i lön).

    Om han betalar hyran så kanske hon betalar mer på något annat...
    Eller jag vet inte hur dom har delat upp det. Men jag reserverar mig för "ditt och mitt"-tänket.
    Här hemma har vi "vårat". Det spelar ingen roll vem som drar in pengarna, den som har pengar på kontot när räkningarna ska betalas eller när vi är och handlar - den betalar.
    Jag sparar mycket mer än maken, men jag har även betydligt lägre inkomst. Så han betalar det mesta löpande.
    Men så fort vi reser någonstans så är det ju det jag sparat till som går till resan. Det är ju därför jag sparar.
    Och jag ser inte det sparade som mina pengar. Det är våra för han har ju faktiskt betalat andra saker och därför gjort möjlighet för mig att spara. (om du förstår hur jag menar Glad )
  • jimmyojennifer

    Jag är helt med på hur du menar Chicita, för vi lever så också. Vi är absolut inte ett hushåll där allt delas 50/50, utan pengarna läggs där det behövs och vills av den som har dom och om dom finns.

    Som sagt jag vet inte hur dom har det uppdelat det var därför jag frågade =) jag reagerade just på "han betalar för att han står på kontraktet" och som sagt vad det gäller bostadsrätt är jag helt med eftersom det faktiskt är något man äger osv osv.

    Men jag tolkade meningen att han betalar för att de är hans men sen framgick det ju inte om hon betalar mer någonannanstans eller så, som sagt därför jag frågade för att jag blev nyfiken. =)

    Jag tjänar mest av oss, därför blir det att jag betalar mer också. Det är inget som stör mig, är jobbigt, obekvämt eller what ever det är så det är.
    Vill min kille ha en ny skjorta och vi anser att vi har råd, ja då flyttar jag över pengar i så fall om han inte skulle ha så mycket kvar.
    För oss är det bara viktigt att vi känner båda två att pengarna räcker till både det viktigaste, räkningar och mat, men även att pengarna räcker till frisör, resor, kläder, godmat och fika på stan. Ja men ni vet allt det där krimskramset runt i kring som är så mysigt =) sen vem som drar kortet är oväsentligt bara vi har pengar hela månaden och vi aldrig går minus.

  • Chicita
    jimmyojennifer skrev 2012-06-05 15:52:43 följande:

    Jag är helt med på hur du menar Chicita, för vi lever så också. Vi är absolut inte ett hushåll där allt delas 50/50, utan pengarna läggs där det behövs och vills av den som har dom och om dom finns.

    Som sagt jag vet inte hur dom har det uppdelat det var därför jag frågade =) jag reagerade just på "han betalar för att han står på kontraktet" och som sagt vad det gäller bostadsrätt är jag helt med eftersom det faktiskt är något man äger osv osv.

    Men jag tolkade meningen att han betalar för att de är hans men sen framgick det ju inte om hon betalar mer någonannanstans eller så, som sagt därför jag frågade för att jag blev nyfiken. =)

    Jag tjänar mest av oss, därför blir det att jag betalar mer också. Det är inget som stör mig, är jobbigt, obekvämt eller what ever det är så det är.
    Vill min kille ha en ny skjorta och vi anser att vi har råd, ja då flyttar jag över pengar i så fall om han inte skulle ha så mycket kvar.
    För oss är det bara viktigt att vi känner båda två att pengarna räcker till både det viktigaste, räkningar och mat, men även att pengarna räcker till frisör, resor, kläder, godmat och fika på stan. Ja men ni vet allt det där krimskramset runt i kring som är så mysigt =) sen vem som drar kortet är oväsentligt bara vi har pengar hela månaden och vi aldrig går minus.


    Solig
Svar på tråden Snål sambo...eller är det fel på mig?