• Anonym (ledsen)

    Snål sambo...eller är det fel på mig?

    Känner mig så ledsen just nu...

    Jag är egenföretagare och jobbar extra för att överhuvudtaget kunna hålla mig flytande. Min sambo jobbar heltid och har ut ca 25´.
    Vi  har bestämt oss för att ha ett litet bröllop med bara familjen och inte lägga allt för mycket pengar på det, 15´var är tanken, totalt 30´. Dock så har jag än så länge inte lyckats samla ihopa mer än några tusen hittills. Min sambo har ett bröllopskonto där han har ca 10´och sedan har han ett "slutaröka"-konto där ha har ca 20´. 
    Idag pratade vi om ekonomin till bröllopet och jag tycker att han kan ta pengar från det sistnämnda kontot om vi inte kommer upp i summan som e tänkt för att bjuda alla på restaurang. Men då replikerar han att han aldrig kommer att ta pengar ifrån det kontot då han ska använda dom pengarna att köpa en bil när han fyller 40. Och han hellre ser att vi äter middag här hemma än att han tar pengar därifrån.

    Är det jag som är knas som blir ledsen över hans sett att se på det?

     

  • Svar på tråden Snål sambo...eller är det fel på mig?
  • Anonym (Känsligt)

    Sticker ur hakan här, men kan det vara så att din sambo tycker att du spenderar pengar på "fel" saker och sedan har du inte råd att lägga så mycket i "din del" av spargrisen till bröllopet? 

  • Jeaneettes
    Marylojs skrev 2012-02-25 16:50:55 följande:
    Jag tycker att det är märkligt att ens tänka tanken på att gifta sig om man inte har släppt tanken på "mitt och ditt".
    Så himla bra sagt.
  • 1700tal
    Marylojs skrev 2012-02-25 16:50:55 följande:
    Jag tycker att det är märkligt att ens tänka tanken på att gifta sig om man inte har släppt tanken på "mitt och ditt".

    Är nog lite benägen att hålla med där.. Jag tänker att det borde ligga i TS intresse att hennes blivande får sin efterlängtade bil som belöning för att sluta röka lika mkt som det borde ligga i hennes blivandes intresse att de hjälps åt tillsammans för att få ihop maximalt med pengar till deras gemensamma bröllop. Inte efter respektives förmåga utan efter ens gemensamma förmåga.


    Jag vet att andra resonerar på annat sätt men jag har så svårt för mitt/ditt-tänket när man har ett etablerat förhållande. Jag och blivanden har haft gemensam ekonomi så länge att jag har glömt den här sortens dispyter. Man diskuterar, resonerar, prioriterar och spenderar därefter med både de egna intressena och de gemensamma målen i siktet.

  • SaraJoakim
    Marylojs skrev 2012-02-25 16:50:55 följande:
    Jag tycker att det är märkligt att ens tänka tanken på att gifta sig om man inte har släppt tanken på "mitt och ditt". 
  • TheD

    Visserligen tycker jag att det finns inget ditt & mitt om man ska gifta sig men samtidigt tycker jag att han har rätt men då till grund att det är något som han har börjat spara innan ni träffades... Om han började nu så känns det lite konstigt.

  • gbg2012

    Om ni tjänar väldigt olika tycker jag att det är konstigt att ni ska lägga lika mycket var. 

    Vi började planera bröllop när jag var student och jag kunde ju omöjligt lägga lika mycket som min m2b sen 5 månader efter examen fick jag jobb och nu de sista månaderna innan bröllopet har jag lagt minst lika mycket. Men han har ju lagt betydligt mer då vi sparat pengar i nästan två år. Nu gifter vi oss den 2 juni! =) 

  • Anonym

    Jag kan väl hålla med din sambo att pengarna är öronmärkta till det han vill ha. Just nu har du egentligen inget att säga till om då pengarna är hans men faktiskt bara fram tills den dagen då ni gifter er, sen delar man på allt juridiskt

  • jimmyojennifer

    Hej,

    Förlåt har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon sagt det. Men är det inte lite konstigt att ni planerar bröllop om ni fortfarande har tänket "ditt och mitt"
    Innan man gifter sig är det väl en bra grej att pratat och bestämt hur ekonomin kommer se ut i framtiden? Om pengarna är till en bil, kommer det att vara hans bil, som bara han kör och betalar allting på och hur kommer det att återspegla sig på er ekonomi och ert liv då?

    Jag tycker att det är lite konstigt att han sparar pengar på ett separat konto till en bil om ni två ska dela ett liv ihop. Borde ni inte då spara pengar tillsammans på ett konto för att kunna köpa en bil tillsammans till ert hushåll?

    Det kanske är jag som är knäpp? :)

    Vi diskuterade ekonomin redan när vi flyttade ihop hur vi vill ha det, hur vi ska spara, vem som betalar vad osv osv.

    Jag tjänar bättre i vårt hushåll och jag skulle aldrig stoppa undan pengar för min räkning enbart. Vi sparar pengar tillsammans i olika syften. Vissa saker var självklart, andra har vi fått kompromissa.
    Men kontentan är att pengar in oavsett vem som tjänar dom är pengar som går in i vårt gemensamma hushåll som ska bekosta allt från räkningar till fritidsintressen, resor och framtida planer.

    När vi beslutade att gifta oss la vi om vårt sparande och lägger mer pengar idag till bröllopet och mindre pengar på saker som sker i framtiden både hans och mina och våra gemensamma.
    Jag sparar dessutom mer pengar i alla avseenden eftersom jag tjänar bättre.

    Ni kanske ska börja med att göra en ekonomisk plan överlag?

    Hoppas det löser sig!

  • Anonym

    Fast jag tycker inte alls att det är något fel i att man har en delad ekonomi. Jag tycker inte att det självklart att bara för att man gifter sig så blir ekonomin automatiskt gemensam. Jag och min sambo delar på allt som är gemensamt, men vi har egna konton för våra egna intressen. 

    Jag tycker din sambo har rätt till sitt eget konto när det är något som han sparar själv som en morot för att bli av med en livfarlig last. Det tycker jag att du ska uppmuntra! Jag tycker inte heller att han ska ta därifrån, och skulle ni göra det så tycker jag att du ska betala tillbaka till det kontot. 

    Mitt förslag är att ni utgår ifrån hur mycket pengar som ni kan tjäna ihop fram till dess och sedan är det så att ni känner att ni inte kan få det exakt som ni vill kan ni rätta mun efter matsäck eller ta ut en kuvertavgift.

    Fast en annan syn på saken är förstås att jag tycker det är orimligt att man förväntas spara ihop lika mycket pengar om man har stor skillnad i inkomster. Till vårt bröllop är det jag som sparar som en galning utan att det blir några större summor. Min sambo lägger enormt mycket mer pengar än jag (typ 80/20). Men han har uttryckt att han utifrån min situation (jobbar halvtid) förväntar sig att jag ska spara ihop en viss summa.  

  • lisskulla
    Marylojs skrev 2012-02-25 16:50:55 följande:
    Jag tycker att det är märkligt att ens tänka tanken på att gifta sig om man inte har släppt tanken på "mitt och ditt". 
    Håller SÅ med. Ledsen, men lite omoget är det att köra egna race med pengar, och vara så ego så att han har ett bilkonto. Blir det hans egen bil då? Som hon inte får åka med? Menar inte att såra nån, men jag tycker att det är mär´kligt.
Svar på tråden Snål sambo...eller är det fel på mig?