• Chicita

    Maid of horror

    Ser att många behöver få gnälla av sig lite på sina brudtärnor / marskalker och den tråd jag skapade förut när jag var ledsen över min vän som skulle vara brudtärna känns inte rätt att fortsätta i. Jag kopierar dock det mesta från trådstarten eftersom det är en lång historia och jag inte direkt orkar skriva allt igen FlörtHär är det alltså tänkt att ni kan få gnälla lite över erat bröllopsfölje om ni vill utan att någon ska klanka ner på att man inte ska förvänta sig för mycket av andra...

    Min berättelse får starta det hela:

    Måste bara skriva av mig...
    Jag har mått dåligt, varit ledsen och deprimerad av och till samtidigt som jag sett fram emot bröllopet av hela mitt hjärta.

    Varför har jag då mått dåligt?
    Jo...
    Min bästa vän sen många år tillbaka som skulle vara tärna började med att skvallra om bröllopet långt innan vi ens berättat för våra föräldrar.
    Jag behövde berätta för någon och då valde jag ju henne, eftersom jag ville fråga henne om hon ville vara tärna också. 5 min efter att jag sagt "berätta inte för NÅGON, inte ens min M2B vet att jag har frågat dig än" så börjar hon prata om bröllopet inför både min blivande + hennes man. Och sen har det fortsatt...
    "kan vi inte byta tema? Det vi har valt är inte kul"
    "Kan inte HON få gå efter ett eget tema om vi nu inte vill ändra allt för hennes skull?"
    "Hon vill sitta bredvid den och den" (jamen dom är inte bjudna) "bjud dom då, jag vill sitta bredvid dom"
    "Det är bättre om jag syr hennes kläning sist, så den sitter bra ifall hon hinner tappa vikt"
    osv...
    Hon skulle anordna en möhippa för att "hämnas". Varför det? Hon fick en som var precis som hon önskade...
    Jag vill inte ha en förnedringshippa men det ville hon. Sa jag det så blev hon arg och tog det som personlig kritik.
    Hon ville inte lägga pengar på klänningen, alla andra i bröllopsföljet har fått erbjudande om att få 500 i bidrag och betala resten själv och alla har avböjt bidrag.
    Hon (som dessutom inte ens erbjöd sig att betala MIN tärnklänning när jag var tärna åt henne, och inte gav mig ett öre för att jag sydde både den och hennes brudklänning. + att hon är skyldig mig 1700:- sen flera år tillbaka) skulle däremot ha hela klänningen betald förutom att jag ju skulle ge henne dispens så hon fick ha en egen design / tema...

    Till slut tröttnade jag och sa åt henne att hon inte behövde vara tärna. Hon är välkommen som vanlig gäst.
    Och trodde att det var det...
    Då brakade helvetet löst. Nu skulle hon ha massa saker "för jag var skyldig henne" ?? Nej det är jag inte...
    Hon anklagade mig för att förnedra henne offentligt (hon sa en sak som inte vara sann och jag rättade henne) hon började sprida ut att jag misshandlade min hund. (visst, det är därför jag lagt ut 7000 i veterinärkostnader på 3 månader på symptom som dom inte ens kan hitta en orsak till istället för att ignorera det och låta honom ha ont?) osv...

    Så i går talade jag om att jag inte orkar mer. Hon får ha ett bra liv och behöver inte höra av sig till mig något mer.
    I går grät jag floder...
    I dag vaknade jag och känner mig 20 kilo lättare. Jag nästan svävar. Vilken underbar känsla... Jag har inte mått så här bra på flera år. Och jag inser nu att hon inte var någon vän. Hon var en energitjuv av hög klass...

    Tack för att du orkade lyssna...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 10:29
    Jag ska poängtera att jag inte är ute efter sympati. Det här är överspelat sen länge sen för mig. Det är en gammal trådstart som är återanvänd för att belysa ett problem och kanske ge någon perspektiv på sin relation till tärna / marskalk.

  • Svar på tråden Maid of horror
  • Chicita
    Imke1977 skrev 2011-11-13 20:28:36 följande:
    Chicita:  Jag tycker inte jag är en sådan som ställer stora krav på  någon alls. Snarare tvärtom. jag är en sådan som har svårt för att be om hjälp. Jag är så "klara mig själv". Jag har inte bett henne om en enda sak. Förutom att ordna sin klänning själv.....

    Men jag vet inte... jag har väl fått för mig att brudtärnan brukar vilja engagera sig liksom... vilja vara med och hjälpa sin bästa vän på hennes stora dag... Men jag har kanske fel... :-/
    Jag sa inte att du krävde för mycket av din tärna Imke1977.
    Men det är en sån sak som man nästan alltid får höra om man säger något om att ens tärna inte är överentusiastisk. Tycker det är fult av din tärna att rata alla dina förslag, men ändå ha massa krav själv Obestämd

    Jag trodde också det. Men så var det inte. Min andra tärna var mer på hugget, men bodde så långt bort att jag inte hade så stor nytta av henne så att säga. Men några av mina jobbarkompisar däremot var riktigt intresserade och engagerade sig i allt från tårtfyllningar till klänningstyger  
  • gbg2012

    Nu däremot har jag två underbara brudtärnor! Den första har varit med sedan början och inte varit nåt krångel hon är en vän sedan gymnasiet och den andra bor i samma stad och är helt fantastisk, engagerad och hör av sig. =) Snart är det 6 månader kvar till bröllopet!!

  • BlackWIngedAngel
    Chicita skrev 2011-11-13 19:42:46 följande:
    Nejdå Imke1977... Du är inte knäpp...
    Men vissa verkar bli det när man ber dom att bli tärnor Flört 

    Vissa brudar kräver för mycket av sina tärnor, det är rätt givet och då får man ju skylla sig själv. Men som din tärna exempelvis. Hur svårt skulle det kunna vara att säga att "jag är glad för din skull." Och sen bita ihop och ta den där klänningen som är lite stor i bysten och stoppa en strumpa i BH'n eller nåt *typ*
    Dagen handlar ju inte om henne liksom. Men vissa förstår inte det...
    Fast jag hade också tvärvägrat att bära ett klädesplagg som inte passade mig. Däremot hade jag inte tyckte det var något konstigt att betala den själv om det nu var den enda klänningen som jag gillade.
  • Mahy
    Imke1977 skrev 2011-11-13 19:29:00 följande:
    Jäklar.... :-/  Det där lät verkligen inte roligt. Jag trodde inte ens det fanns sådana personer Kan tänka mig att väldigt mycket med bröllopet blev liksom... ja, att man tappade sugen lite pga henne. Och så ska det fanimej inte vara!

    Själv har jag valt min bästa väninna till att vara maid of honor. Och jag trodde väl inte det skulle bli så märkvärdigt liksom. När vi bestämde att vi skulle ge oss ut på stan och kolla tärnklänningar började hon säga att "Det behöver väl inte vara något märkvärdigt väl?" Nää sa jag. du får välja precis vad du vill och känner dig bekväm i. bara den är lila. Japp, jättebra trodde jag. Men när vi väl gav oss ut så var det inte mycket som passade henne. till slut hittade hon en klänning som kostade 3200 kr!!! Jag sa direkt att det går inte för min del. jag kan inte betala det, inte ens hälften.
    Sen har jag tittade och letat och haft mig flera månader nu efter en klänning åt henne. Dom har varit för korta, för tajta, för hängiga, fel vid bröstet, för bara i ryggen, för bara vid bröstet... ja.. you name it.
    Till slut valde hon en klänning och jag beställde. MEN! Vi fick hem den i fel färg! Och nu vägrar företaget i kina att rätta till problemet. Det första hon säger är" Jag kommer ju se ut som en gris i den där!!". Och jag känner mig bara så jäkla matt
    Har kollat om det går att färga. Och det gör det inte tydligen.... Jag har fanimej inte råd att lägga ut mer på en ny klänning. Denna kostade mig 1400 kr.
    Så jag skrev till henne att. Jag ska försöka sälja den här. Men du måste försöka hitta en klänning själv nu. Jag har varken tid, ork eller råd att hålla på med detta någe mer. Det går bara inte.
    Då svarar hon" Att du får den säkert såld"  :-O  hmm.....

    Sen ringer hon några dagar senare och vill ändå ha med mig ut och leta en ny klänning!! jag fattar inte..... Och jag orkar verkligen inte. Hon är gravid just nu och ska ha barn 1 mars. Ja jag fattar att man är trött och känner sig fet i allt man tar på sig. Men MÅSTE man klaga och gnälla heeeela tiden. När jag faktiskt försöker planera den största dagen i mitt liv.
    Är jag dum i huvudet och självisk som skulle vilja att hon hjälpte mig med detta, att hitta en klänning åt sig själv. och låta mig slippa hålla på med den grejjen??
    OCH, sen är jag lite besviken för jag trodde nog kanske hon skulle vara mer intresserad av att hjälpa mig med bröllopet över huvudtaget. Men det har hon inte alls brytt sig om

    Är jag knäpp eller?
    Haha jag har samma problem...Fast jag har ett par till, Först kunde vi inte hitta nån klänning, när vi till slut hitta en kinda sida som kunde tillverka alla klänningar i samma färg men olika matrial, så var det nån som tyckte den färg vi valt var helt fel och HON skulle inte passa i den....ehmm....My wedding??? Den färgen hon ville ha skulle bryta hela temat...suck...SEn var det nån som tyckte det var otäckt, nån som inte kan hitta en enda modell som de gillar...(av 2000)

    Tydligen har de blivit osams över möhippan, så vi får se om det blir någon...suck....

    Nu när jag ser allt det här önskar ajg att jag hade valt m2b systrar istället, de är så gulliga och snälla, men jag ville inte betynga dem.

    Men M2b har sagt att nästa grej ska jag endast säga så här är det, vill du vara brudtärna är det bara att svälja.
  • Imke1977
    BlackWIngedAngel skrev 2011-11-13 22:23:10 följande:
    Fast jag hade också tvärvägrat att bära ett klädesplagg som inte passade mig. Däremot hade jag inte tyckte det var något konstigt att betala den själv om det nu var den enda klänningen som jag gillade.
    Ja fast jag valde ju inte klänning åt henne. Utan hon fick ju i uppdrag att hitta en själv som hon passade och trivdes i. Enda kravet var färgen. Men inget dög liksom.....
  • Imke1977
    Mahy skrev 2011-11-14 07:59:59 följande:
    Haha jag har samma problem...Fast jag har ett par till, Först kunde vi inte hitta nån klänning, när vi till slut hitta en kinda sida som kunde tillverka alla klänningar i samma färg men olika matrial, så var det nån som tyckte den färg vi valt var helt fel och HON skulle inte passa i den....ehmm....My wedding??? Den färgen hon ville ha skulle bryta hela temat...suck...SEn var det nån som tyckte det var otäckt, nån som inte kan hitta en enda modell som de gillar...(av 2000)

    Tydligen har de blivit osams över möhippan, så vi får se om det blir någon...suck....

    Nu när jag ser allt det här önskar ajg att jag hade valt m2b systrar istället, de är så gulliga och snälla, men jag ville inte betynga dem.

    Men M2b har sagt att nästa grej ska jag endast säga så här är det, vill du vara brudtärna är det bara att svälja.
    Ja jisses... jag kan inte för mitt liv förstå ens hur man kan bete sig så Det blir ju som en mörk dimma över hela grejjen. Trist... att dom inte fattar vad dom gör.
  • Imke1977

    Skulle jag någonsin bli tillfrågad att bli tärna skulle jag bli eld och lågot! Skitglad och stolt Och skulle tycka det va SÅ kul om jag fick vara med och grejja

  • Anneli256

    Själv har jag inte problem med krävande tärnorj.. hade helt klart för mig vem jag ville ha .. den första kan jag nog säga varit min bästa vän i många år.. en sådan som man kan träffa efter att varit ifrån varandra hur länge som helst och allt känns kanon trots frånvaron.. Men nu.. det är flera månader sedan vi pratade om mitt bröllop...jag berättade att jag behövde lite hjälp med några små ändringar på min brudklänning, inte så mycket arbetet utan jag behövde mest någon stans där jag kunde vara inte så lätt att sitta här hemma vill ju inte att min m2b skulle se den. Jodå det skulle hon kunna hjälpa till med..vi kunde vara hemma hos henne. Vi pratade länge och väl i telefon.. hon var eld och lågor..men sen blev det tyst..Har inte hört något från henne, har försökt ringa och även skrivit till henne på fb. Men hon hör inte av sig. Så nu har jag bestämt mig för att hon inte ska vara min tärna. Jag har ju fler än henne. Den ena är duktig på att rita så hon ska göra våra inbjudningskort, hon är även duktig sångerska och ska sjunga i kyrkan och vara "sångledare" på festen och ansvarig för att göra sånghäftena. Tärna nr två är min svärdotter.. tyvärr så bor hon så långt bort så det är svårt för henne att engagera sig. Men jag vet att hon är villig. Jag har även en "maid of honour" som inte ska gå med i brudföljet.. hennes eget önskemål. När jag frågade henne så ville hon gärna vara min tärna men av personliga skäl orkar hon inte med just den biten.. vet att hon planerar möhippa osv.. Men varför kan jag då inte glömma den första tärnans ointresse.. blir så ledsenGråter..hade varit mycket bättre om hon bara sagt..jag är ledsen men jag kan inte vara din tärna för jag har inte möjlighet och tid just nu.. sen har jag dåligt samvete och svårt att säga till henne att det inte blir något för hennes del, eftersom hon var så ledsen när hon inte fick vara tärna på sin systers bröllop.. men jag kan liksom inte ha henne som tärna när hon inte vill engagera sig..o inte heller hör av sig och förklarar varför det är så tyst..

    På tal om det där med tärnklänningar så är ju faktiskt inte brudparet skyldiga att bekosta klänningen, själv så har vi bestämt oss för att göra det för att jag vill ha mer att säga till om vilka klänningar som dom ska ha.. samt att jag vet att ekonomin hos tärnorna inte är så jättebra så dom hade kanske blivit tvugna att tacka nej till det uppdraget för att dom inte hade råd helt enkelt. 

    Jag förstår inte hur tärnor tror dom kan bestämma allt möjligt.. minns när min bror skulle gifta sig.. Jag hade lovat göra brudbuketten, vi hade beställt blommor allt enligt vad bruden sagt till mig. När vi åkte iväg för att hämta blommorna  så berättade bruden för mig att hon egentligen tyckte bättre om en annan färg. Jag frågade varför hon valt just den färgen hon gjort? Då hade tydligen tärnan sagt att det skulle vara den färgen för det matchade hennes klänning bäst. Då sa jag: men det är inte hennes bröllop det är du som ska gifta dig, och som tur var så hade inte floristen något emot att vi bytte färg... Bruden fick den färg hon ville ha på sin brudbukett.. men hon var orolig för vad tärnan skulle säga. Då lovade jag att om tärnan hade sagt ett ljud så skulle jag ta ett snack med henne... Jag hörde inte ett knyst om färgen{#emotions_dlg.djavulsk}
    Man pratar mycket om bridezillas.. men jag tror att tärnzillas är ett yttryck som kommer mer och mer. Tärnor bästa väninnor som förvandlas till själviska monster tyvärrRynkar på näsan 

  • Mahy
    Imke1977 skrev 2011-11-14 08:09:11 följande:
    Ja jisses... jag kan inte för mitt liv förstå ens hur man kan bete sig så Det blir ju som en mörk dimma över hela grejjen. Trist... att dom inte fattar vad dom gör.
    Ja! och de som är vettiga försöker hela tiden anpassa sig efter de jobbiga! Vilket jag inte tycker är okey!  Jag tycker bara det är så tråkigt! Jag hade sett fram emot det här! och nu är alla bara griniga! jag känner mer och mer att hallo! Det är en ÄRA att bli tillfrågad att vara tärna! Det är inte en tjänst du göra bruden! Jag har avrit tärna 1 gång! och jag var så glad! Jag gjrode allt hon bad honom, jag ahde på mig en klänning som visst den var söt men jag såg ca 10 år yngre ut, och alla frågde mig hela tiden om mamma visste att jag drack osv...(Jag var över 20) Men det spelade ingen roll! Jag var glad över att få vara tärna!

    Så börjar någon tjafsa igen kommer jag säga att vill du inte göra XXX så behöver du faktiskt inte vara tärna!

    Samtidigt är alla de här tjejerna helt underbara i vanliga fall, och när det kommer till andra saker än just tärnjobbet gör de allt för att det ska gå så smidigt för mig så möjligt! De vill fixa program, musik, osv, Men så fort det handlar om klänning, skor, bolero osv så blir det helt knäppt!
  • Chicita
    BlackWIngedAngel skrev 2011-11-13 22:23:10 följande:
    Fast jag hade också tvärvägrat att bära ett klädesplagg som inte passade mig. Däremot hade jag inte tyckte det var något konstigt att betala den själv om det nu var den enda klänningen som jag gillade.
    Jo men jag tycker att det låter som att den här tjejen letar fel på kläderna.
    Och det jag menar då, är att man kan ju faktiskt trolla lite med kläder och ta något som kanske inte sitter perfekt, och anpassa det.  Om hon inte är villig att betala själv så får hon ju faktiskt också acceptera att hon inte kan best ämma hur mycket som helst angående klänningen och anstränga sig för att hitta en inom budgeten som brudparet har...

    Min ena tärna (en av dom underbara tjejerna som ställde upp efter mitt första trassel) uttryckte att hon var så nervös eftersom folk skulle titta på henne så ingående när hon stod framme i kyrkan. Och jag fick försäkra henne om att för det första så visst kanske dom också får lite uppmärksamhet, men jag har inte varit på något bröllop där jag tittar mer på tärnorna än på brudparet. Flört 

    Och för det andra så hade hon fixat en jättefin klänning och sminket passade henne jättebra osv. Jag var nästan avundsjuk på hennes klänning *hihi* Så om någon tittade på henne så kunde hon sträcka på sig och vara stolt istället tyckte jag Glad

    Och jag tror att många tjejer tänker så...
    Alltså "oj vad många som kommer titta på mig". Och så känner dom att dom måste styra upp det där med kläderna så att dom blir så fina som dom möjligtvis kan vara "för bruden förstår ju inte ur viktigt det är". 
    Att fokus är på brudparet och att dom egentligen bara är accessoarer faller dom inte in. Ok det var lite hårt uttryckt, men det är ju så det är egentligen.
    Som tärna eller marskalk så måste man rätta in sig i ledet. Om temat är rosa så får även marskalkerna bita i det sura äpplet och kanske ha en rosa slips eller rosa skjorta även om dom hatar den färgen liksom... Precis som att tärnorna kanske får lov att acceptera vissa bitar dom inte gillar. Men allt är ju förhandlingsbart. Om kravet är en viss färg så kanske dom kan välja en modell som smickrar deras kroppstyp.  
    Men om dom inte kan hitta något i den prisklass som brudparet vill att klänningen ligger inom så får dom ju antingen skjuta till pengar själva eller ta den som dom tycker är minst illa liksom... 
  • Trivia

    Ojojoj....hadde redan bestämt mig för att inte ha någon tärna då det skar sig lite mellan min kompis och en av hennes tärnor på hennes bröllop.
    Känns som att jag har gjort ett klokt val. Eller så får man vara extremt nog med att förklara vad man förväntar sig så att det inte blir några missförstånd...
    Kommer dock ha brudnäbbar ...så vi får väl se hur det går...=)

  • Chicita
    Trivia skrev 2011-11-14 12:29:14 följande:
    Ojojoj....hadde redan bestämt mig för att inte ha någon tärna då det skar sig lite mellan min kompis och en av hennes tärnor på hennes bröllop.
    Känns som att jag har gjort ett klokt val. Eller så får man vara extremt nog med att förklara vad man förväntar sig så att det inte blir några missförstånd...
    Kommer dock ha brudnäbbar ...så vi får väl se hur det går...=)
    Jag kunde inte haft bättre tärnor än jag haft. 
    Dom var helt underbara Skrattande

    Men jag skulle nog ha rannsakat mig själv lite innan jag frågade den första tjejen. Hon som jag släppte sen...
    Hon är väldigt speciell, men också en vän sedan länge. Så jag kände mig liksom nästan "tvingad" att fråga henne.
    Men om jag kunde ha sett förbi det där "vilka man måste fråga" så hade jag aldrig frågat henne eftersom jag skulle kunnat räkna ut att hon kunde bli problem redan på förhand. 
     
    Det jag kan rekommendera alla som står i valet att välja tärnor - är att gå efter vilka dom tror är lugnast och mest sansade. Vilka som inte kommer att springa iväg och bli maidezillaz. Och inte gå efter vem som är ens närmaste vän.
    Om man känner sig obekväm med att "hoppa över någon" så kan man ge dom andra uppdrag som kan passa bättre. Toastmadame? Ansvarig för att fixa fram vägbeskrivning till gästerna, hjälp med dekorering och sånt (man kan faktiskt skylla på att tärnorna inte kommer ha tid med sånt och att man tycker att denne är så duktig på sånt (vad det nu är) och att man inte litar på att någon annan skulle göra det lika bra... 
Svar på tråden Maid of horror