• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • BlomAnna
    Brudiframtiden skrev 2011-11-08 20:48:52 följande:
    Har också funderat på det. Hittade icas chokladbotten och gjorde receptet som fanns på baksidan av förpackningen med choklad och hallonmousse. Den var jättegod. Funderar på om det finns vit marsipan att köpa "färdigutrullad" att lägga över och sen köpa/fixa något att dekorera med? Vad tror ni?
    Ica har vita marsipanlock färdigutkavlade så att säga. Dock blir det mycket snyggare om man köper kavlingsmarsipan och kavla själv eftersom man då kan göra det större än tårtan så man får en snygg kant.

    Kavlingsmarsipan från Örebro bakprodukter eller nåt sånt är grymt bra. Säljs bla på tartdecor.se men har hört att det tex finns på ICA maxi i Örebro mycket billigare och säkerligen på flera andra ställen också.
  • BlomAnna
    knyttan skrev 2011-11-08 20:02:27 följande:
    Hmmm jag börjar bli mer och mer inne på att göra bröllopstårtan själv...
    här finns ju flera varianter:

    bakochdessert.se/nyckelord/14898

    kanske browniebotten med hallon och vit chokladmousse??? Smaskigt!
    Det enda jag är lite rädd för är att det blir hemskt mycket jobb...
    Vet inte hur många gäster du skall ha men det är ORDENTLIGT med jobb att göra tårta. Självklart beroende på vad man ska ha för tårta men jobb är det!

    Dock kan jag säga att browniebotten till moussetårtor är väldansmumsigt
  • drömmer

    Jag har inte vart inne på evigheter, men inatt läste jag ikapp på jobbet lite . Kul med alla tips! Jag har ännu inte gjort ngn avancerad budgeträkning, utan en enkel men just mat och alkohol är svårt tycker jag. Vi har fortfarande inte bestämt helt om vi ska göra maten själva eller ha catering, men det lutar åt själva. Kommer bli dyyyrt att ha catering på över 100 pers och då spräcks nog budgeten ganska rejält med tanke på att vi vill lägga pengar på ett band och en bra fotograf...

    Ikväll har jag iaf klickat hem klänningar som jag hoppas ska passa mina tärnor.Halva priset på utvalda plagg på HM idag och imorgon .  http://www.hm.com/se/product/93682?article=93682-A#campaign=E37_Today&campaignType=A

    Vad tror ni?

  • annapanna88

    Idag har jag klickat hem såpbubblor till bröllopet på ebay :) Ca 200 kr för 60 st, känner mig ganska nöjd. Känns också bra att få köpa något till bröllopet, det känns liksom mer verkligt då :D

    Vi har också bestämt oss för att byta guldsmed, tycker inte 6800 känns rimligt för en omarbetning med 3 små diamanter som det enda "nya" (guldet har vi ju redan). Så så får det bli, hoppas nu bara att vi kan hitta någon som gör det billigare :)

  • Tinzi
    CorneliaApplehoff skrev 2011-11-08 21:07:16 följande:
    vit marsipan finns.... inte överallt alltid... men lagom till studenten har alla de..

    Har iaf sett det på City Gross & Coop.. :)
    Finns ALLTID på Ica Maxi numera :)
  • knyttan
    BlomAnna skrev 2011-11-08 21:30:17 följande:
    Vet inte hur många gäster du skall ha men det är ORDENTLIGT med jobb att göra tårta. Självklart beroende på vad man ska ha för tårta men jobb är det!

    Dock kan jag säga att browniebotten till moussetårtor är väldansmumsigt
    Jo, det är ju det jag tänker på... isf så skulle det nog bli typ två dagars jobb. Bara med tårtan. Har iofs semester redan två veckor innan, så jag har väl tid, men ja... man kanske har annat att göra då, eller vad tror ni? Flört
  • drömmer

    Jag brukar göra tårtor, gjorde till min systers bröllop i somras, men vi kommer faktiskt lägga pengar på att köpa. Det finns många hobbybagerskor om du börjar fråga runt bland folk som gärna gör det . Jag tänker att jag kommer ha SÅ mkt att göra dagarna innan med mat och framförallt allt till lokalen!

  • JNT

    Moussetårtor går ju faktiskt frysa in, bara låta dem tina i kylskåp dagen innan och garnera dem på bröllopsdagen! Testa och se hur just din tårta blir i förväg!

  • Cattis77

    Den här tårtan gjorde jag till min brors bröllop. Allt som allt kostade den 700:-. Vit marsipan med små vita rosor i botten på varje tårta (syns jättedåligt på bilden). Sockerblommorna köpte jag på nätet, på www.kakburken.se likaså brudparet på toppen. Köpte även små plastringar i guld som jag la på varje tårta. Tyckte den blev fin trots att jag är amatör :) Min bror och hans fru blev i alla fall tacksamma för min hjälp :)


Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)