• Millan1984

    Öviksbrudar 2012

    Någon mer här som ska gifta sig i Övik under 2012 ??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-25 16:49
    Uppdaterar listan

    AnnLi - 16 juni

    hgjs - 30 Juni

    lilja - 21 juli, Själevads Kyrka

    Hipo1 - 28 juli

    Millan1984 - 11 Augusti, Arnäs Kyrka

    Jeeda7 - 25 Augusti

  • Svar på tråden Öviksbrudar 2012
  • Fenuril

    Jo, dekarsögården är väldigt vackert. Särskilt posivitv att man kan vigas utomhus i närheten. =)

    Men det blir mycket pengar om man behöver en dag innan för förberedelser och en dag efter för städning. 10300 om jag fattat det rätt? Då är man nästan uppe i Gålsjöbrukspriser. ^^ Då är ändå FV mycket billigare.

    Helst skulle vi ju vilja ha ännu billigare än det. Hembygdsgårdar är väl ett billigt alternativ, men det känns inte riktigt oss på något sätt. Lite för bondromantiskt. =) Vi vill ha lite mer modernt och roligt. Lite rockigt och nördigt allra helst. ^^ Någon som har några ideér. 

    Vigselplatsen vill jag allra helst ha vid havet däremot. Kan man viga sig varsomhelst ute? Eller måste man ha något form av tillstånd? Och man vill ju inte att några objudna ska vandra in mitt i. Är det någon här som gift sig utomhus? Hur fungerade det och var var ni då?

  • Millan1984
    Fenuril skrev 2011-10-12 21:04:44 följande:
    Jo, dekarsögården är väldigt vackert. Särskilt posivitv att man kan vigas utomhus i närheten. =)

    Men det blir mycket pengar om man behöver en dag innan för förberedelser och en dag efter för städning. 10300 om jag fattat det rätt? Då är man nästan uppe i Gålsjöbrukspriser. ^^ Då är ändå FV mycket billigare.

    Helst skulle vi ju vilja ha ännu billigare än det. Hembygdsgårdar är väl ett billigt alternativ, men det känns inte riktigt oss på något sätt. Lite för bondromantiskt. =) Vi vill ha lite mer modernt och roligt. Lite rockigt och nördigt allra helst. ^^ Någon som har några ideér.

    Vigselplatsen vill jag allra helst ha vid havet däremot. Kan man viga sig varsomhelst ute? Eller måste man ha något form av tillstånd? Och man vill ju inte att några objudna ska vandra in mitt i. Är det någon här som gift sig utomhus? Hur fungerade det och var var ni då?
    Alltså, det kostar 5.500 för att få hyra Dekarsön från fre-söndag om jag inte missminner mig..inte per dag :p Nog ska man väl kunna gifta sig var som helst? Ja kanske inte på andras tomter, men ring till kommunen som ansvarar för borgerliga vigslar, det kostar iaf en summa att gifta sig borgerligt då vigselförrättaren tar betalt för resekostnaden och för en utförd vigsel...
  • Fenuril

    Jaha, ja då är det ju betydligt mer överkomligt. =) På hemsidan står det dock 5000/dygn. + 500 om man vill ha tillgång kvällen innan. Får hoppas att det är tryckfel. =)

    Jo, det där med vigselförättare har vi inte ens börjat titta på än. Skulle helst vilja ha en vän istället för någon okänd, men det verkar inte gå i Sverige. Vilka dumheter. ^^

  • Millan1984
    Fenuril skrev 2011-10-12 22:12:08 följande:
    Jaha, ja då är det ju betydligt mer överkomligt. =) På hemsidan står det dock 5000/dygn. + 500 om man vill ha tillgång kvällen innan. Får hoppas att det är tryckfel. =)

    Jo, det där med vigselförättare har vi inte ens börjat titta på än. Skulle helst vilja ha en vän istället för någon okänd, men det verkar inte gå i Sverige. Vilka dumheter. ^^
    Det smartaste är ju att ringa dit, så man ser om det skulle vara ett alternativ eller inte :p Vi valde lokal utefter ytan men även för lätttillgängligheten och priset.
  • lilja

    Har ni bestämt präst?
    Jag är lite rädd att få en speciell präst i Själevad då jag tycker hon var vedervärdig på min systers vigsel. De lägger inte semestrar förns i april, så det är först då man kan önska.


    * 21 juli 2012 *
  • Millan1984
    lilja skrev 2011-10-13 20:37:58 följande:
    Har ni bestämt präst?
    Jag är lite rädd att få en speciell präst i Själevad då jag tycker hon var vedervärdig på min systers vigsel. De lägger inte semestrar förns i april, så det är först då man kan önska.
    * 21 juli 2012 *

    Nej. vi fick veta att vi skulle bli kontaktade i april och då får vi nog välja...fast vi vet inte vem ännu...Vilken tråkig upplevelse, var det något hon sa, eller var hon bara opersonlig och otrevlig?


    Nu har jag räknat ihop att vi nästan spenderat 6.000 kronor på bröllopet (klänning,slöja, dekoration etc etc), bara ca 65.000 kr som ska spenderas :S.

  • lilja
    Millan1984 skrev 2011-10-15 14:01:43 följande:

    Nej. vi fick veta att vi skulle bli kontaktade i april och då får vi nog välja...fast vi vet inte vem ännu...Vilken tråkig upplevelse, var det något hon sa, eller var hon bara opersonlig och otrevlig?


    Nu har jag räknat ihop att vi nästan spenderat 6.000 kronor på bröllopet (klänning,slöja, dekoration etc etc), bara ca 65.000 kr som ska spenderas :S.


    Hon hörde inte av sig för samtalet man ska ha innan vigseln, hon läste bara från boken, kunde inte improvisera något, sa inget om brudparet. Hade inge koll på när man skulle ställa sig upp/sitta ner. Innan vigseln stack hon i huvudet i brudkammarn och tittade inte ens mot min syster och hennes man, frågade bara mig om ett program. När vigseln var slut formligen sprang hon ut ur kyrkan och drog.
    * 21 juli 2012 *
  • Hipo1

    Vi var ner till stockholm i helgen och hämtade då den andra näbbklänningen plus att på vägen ner köpte jag en brudklänning som jag hade hittat på blocket. Hade inte alls tänkt köpa än, men tyckte den var så fin och framförallt billig! Den är oanvänd. Tjejen hade måttbeställt den, men den var för kort för henne. Betalade 1000 kr. Har dock ff inte hittat någon lämplig festlokal :(

  • Millan1984
    lilja skrev 2011-10-15 15:32:16 följande:
    Hon hörde inte av sig för samtalet man ska ha innan vigseln, hon läste bara från boken, kunde inte improvisera något, sa inget om brudparet. Hade inge koll på när man skulle ställa sig upp/sitta ner. Innan vigseln stack hon i huvudet i brudkammarn och tittade inte ens mot min syster och hennes man, frågade bara mig om ett program. När vigseln var slut formligen sprang hon ut ur kyrkan och drog.
    * 21 juli 2012 *

    Men vad respektlöst. Pratade din syster med någon ansvarig efter det??Undrar vem du menar...men det kan du ju naturligtvis inte skriva öppet här....


     


    Hipo1: Vad kul att du hittat din klänning hur ser den ut?? Hmmm...ni känner ingen som har något tips eller någon bekant som driver något bra ställe?

  • lilja

    Millan - Jo hon tog upp det med dem innan, för hon ville byta. Men de sa bara att hon skulle prata med prästen och ge henne en chans. De var inte tillmötesgående om vad hon kände, tyvärr.
    Har inget problöem med att skriva ut hennes namn, men det är väl som du säger dumt att hänga ut någon. :(


    * 21 juli 2012 *
Svar på tråden Öviksbrudar 2012