• BrudiMaj2012

    Om brudparet inte vill ha presenter?

    Ska snart på bröllop och de blivande tu har bestämt sagt
    att de absolut inte vill ha någonting..
    tycker att det känns lite trist och funderar på att iaf ge dom något gåvobevis eller liknande?
    Vad tror ni? Inte blir man väl "arg" över 1500 doser vaccin eller? Tungan ute

  • Svar på tråden Om brudparet inte vill ha presenter?
  • Willowfield
    Dejli skrev 2011-07-10 23:09:39 följande:
    Även om man inte önskar sig något så tycker jag det är ganska tråkig inställning att åtminstone inte uppskatta om någon skänker pengar till välgörande ändamål, som kanske i slutet räddar liv. Även om man inte önskar sig något alls. Det är ju inte en gåva till brudparet egentligen...

    Om man frånsagt sig presenter förstår jag att man inte uppskattar om någon kommer med en vas eller brödrost eller andra prylar, men ett kuvert med info om att 1500 barn har kunnat vaccineras utan att ens tycka det är en trevlig gest... sådana vänner hade jag nog inte velat ha som inte ens kände uppskattning över att någon gjort en sådan sak för att hedra oss.
    De där vaccinerna kan man ju betala för utan att ge det i present om nu brudparet inte vill ha ngt, eller är man bara ute efter uppmärksamhet som gåvogivare?
  • BrudiMaj2012
    Willowfield skrev 2011-07-10 23:49:49 följande:
    De där vaccinerna kan man ju betala för utan att ge det i present om nu brudparet inte vill ha ngt, eller är man bara ute efter uppmärksamhet som gåvogivare?
    Alltså, jag förstår faktiskt helt ärligt inte hur man kan få det här till ett Problem?
    Hur cynisk får man bli egentligen?
    Vi ville ge något fint till brudparet på bröllopsdagen, och tyckte att det här var den allra bästa varianten istället för att ge en fysisk present..
    Tycker att det är riktigt otrevligt att du insinuerar att vi gör detta pga vad, egoism?
    Jag utgår ifrån att du aldrig har, eller kommer att ge någon en gåva,
    för om du gör det så är det uppenbarligen enkom för att bekräfta dig själv!
    (Som man känner sig själv känner man andra)
  • Dejli
    Willowfield skrev 2011-07-10 23:49:49 följande:
    De där vaccinerna kan man ju betala för utan att ge det i present om nu brudparet inte vill ha ngt, eller är man bara ute efter uppmärksamhet som gåvogivare?
    Jag förstår att du brukar skicka alla dina presenter anonymt, så att ingen kan koppla dem till dig? Det är iofs oftast roligare att ge än att få (tycker iaf jag), men man gör det väl ändå för att glädja mottagaren med något man tror att de skulle uppskatta? Detta är ju ingen present per se, det är ju mer ett sätt att hedra dem genom att göra något bra i deras namn anser jag.

    Om det brudpar TS vill uppvakta är normalempatiska människor så kommer de säkerligen uppskatta denna typ av "gåva" när de frånsagt sig presenter.
  • JT2010
    BrudiMaj2012 skrev 2011-07-11 00:09:51 följande:
    Alltså, jag förstår faktiskt helt ärligt inte hur man kan få det här till ett Problem?
    Hur cynisk får man bli egentligen?
    Vi ville ge något fint till brudparet på bröllopsdagen, och tyckte att det här var den allra bästa varianten istället för att ge en fysisk present..
    Tycker att det är riktigt otrevligt att du insinuerar att vi gör detta pga vad, egoism?
    Jag utgår ifrån att du aldrig har, eller kommer att ge någon en gåva,
    för om du gör det så är det uppenbarligen enkom för att bekräfta dig själv!
    (Som man känner sig själv känner man andra)
    Håller med både lom2011 och Willowfield. Om brudparet har sagt att de absolut inte vill ha något kanske det ändå känns som att ni inte respekterat deras önskan. Blir nästan som att ni vill visa upp er. Som Willowfield skrev så kan ni ju skänka de pengarna till vaccin utan att behöva visa upp det. Hade någon skänkt pengar i vår ära så hade det känts som en pik på att vi borde skänka mer pengar eller liknande...
  • Tessann

    Tycker faktiskt att har brudparet sagt NEJ.. så är det Nej som gäller.


    Visst det är en jättefin gest att då skänka till de behövande.. men är brudparets önskan om inga presenter så är det deras önskan man ska följa, det är deras fest och dom bestämmer.


    Det blir så fel om då någon ändå ger något och sen sitter flera där och känner sig jättedumma för att dom följde parets önskan.. det blir bara dålig stämmning tror jag.

  • Chicita

    Vill ni ge en sån sak så gör gärna det.

    MEN gör ingen stor sak av det. Ett gåvokort kan ni ge lite diskret till brudparet så att det inte blir "titta vi gav minsann present i alla fall" av det hela.
    Även om det inte är ert syfte så kommer säkert flera att känna sig lite snåla om inte dom också kom med present i alla fall då... 

    Tanken är bra, men tänk igenom genomförandet. 

  • Willowfield
    BrudiMaj2012 skrev 2011-07-11 00:09:51 följande:
    Alltså, jag förstår faktiskt helt ärligt inte hur man kan få det här till ett Problem?
    Hur cynisk får man bli egentligen?
    Vi ville ge något fint till brudparet på bröllopsdagen, och tyckte att det här var den allra bästa varianten istället för att ge en fysisk present..
    Tycker att det är riktigt otrevligt att du insinuerar att vi gör detta pga vad, egoism?
    Jag utgår ifrån att du aldrig har, eller kommer att ge någon en gåva,
    för om du gör det så är det uppenbarligen enkom för att bekräfta dig själv!
    (Som man känner sig själv känner man andra)
    Tydligen! Med tanke på att mitt inlägg inte var riktat till dig överhuvudtaget därav citering av den jag citerade.....
  • Willowfield
    Dejli skrev 2011-07-11 08:48:15 följande:
    Jag förstår att du brukar skicka alla dina presenter anonymt, så att ingen kan koppla dem till dig? Det är iofs oftast roligare att ge än att få (tycker iaf jag), men man gör det väl ändå för att glädja mottagaren med något man tror att de skulle uppskatta? Detta är ju ingen present per se, det är ju mer ett sätt att hedra dem genom att göra något bra i deras namn anser jag.

    Om det brudpar TS vill uppvakta är normalempatiska människor så kommer de säkerligen uppskatta denna typ av "gåva" när de frånsagt sig presenter.
    Jag brukar respektera den jag besöker och gör utifrån detta... Nog sagt!
  • Vi2alltid

    Nu vet vi ju inte hur det här brudparet har lagt fram detta med att inte få presenter, det är klart att man ofta säger "det är klart inte ni ska behöva ge nånting" av ren artighet ibland, för man vill inte att folk ska känna press att dels hitta på något och dels gräva i plånboken. Men det betyder ju inte att man blir arg när någon har hittat på en symbolisk gest eller något litet, enkelt.


    Det är ju lite samma diskussioner kring detta att önska sig pengar i present: vissa tycker att det är fruktansvärt illa, andra tycker att det är brudparets önskan som måste uppfyllas!! Vi önskade oss pengar i present, men det var flera som hade med sig andra presenter också och jag blev jätteglad av dem! De hade verkligen tänkt till, inga brödrostar eller vaser, vissa hade t.o.m gjort egna hantverk! Skulle man ha rätt att bli arg då för att "gästerna inte respekterade mina önskemål"???? Nä, vet ni vad....


    Jag skulle nog ha haft med presenten och tittat lite på hur de andra gästerna gjorde. Om ingen annan ger presenter skulle jag inte vifta med min, utan istället komma förbi dagen efter eller så. Men det tar nog emot för många att komma helt tomhänta till en fest, så det är säkert fler som tänker precis som du TS!

Svar på tråden Om brudparet inte vill ha presenter?