• 120530

    Vinterbrudar - 2012

    Tänkte starta en tråd för oss som planerar vinterbröllop 2012 och som just nu har en bit kvar till den stora dagen! Tanken är att vi skall kunna följas åt i planeringen och hjälpa varandra med tips och råd.

    Vi kan väll börja med en kort presentation av våra bröllop:
    Datum: 25.02.2012
    Antal gäster: ca 30 st
    Typ av vigsel: Borglig
    Gifter oss i: Halmstad

    Ska bli roligt att se hur många vi är!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 18:20

    Lista med datum:
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    Mahy: ?.02.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-09 07:18
    tessie01 25.12.2012
    misscharlotte: 30.12.2011
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Mahy: 11.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

  • Svar på tråden Vinterbrudar - 2012
  • misscharlotte
    Mahy skrev 2011-11-14 15:18:37 följande:
    Japp den ska vara inne i mitten av december....suck....jag har skrivit 12 sidor förundersökning, så nu är det väl bara en ca 5 sidor kvar där....Vi är två som skriver ihop, så hon gör teori, avgränsning, tidigare forskning...Så vi lägger rätt bra till, men det tar sån tid, man ju inte skriva mer än ett par sidor per dag sen blir man ju helt slut! och jag börjar sakna ett socialt liv! Jag känner mig helt instängd här i Lägenheten! Jag lever i myskläder och äter för mycket clementiner!
    Åh fy det är inte roligt med C-uppsats. Det var kul i början.... men sen efter en sådär 30 sidor så börjar det bli lite tröttsamt faktiskt. Minns inte riktigt hur lång min var men säkert nånstans mellan 70-80 sidor. Nä det är inget man vill göra om, kämpa på, när det är över kommer det var en SÅN lättnad! :)
  • misscharlotte

    Hur har ni planerat med bordsplacering och bordsdekorationer? Jag ska ringa lokalen imorgon och försöka få till en tid så att jag kan komma dit och planera och ställa upp borden så att man kan göra bordsplacering och göra etiketterna och så.... hjälp det är så mkt mer förberedelser än vad man tror. När man väl börjar så är det ju en djungel!!

    Har iallafall inhandlat jättehöga kronljus som ska stå i höga ljusstakar på borden, och så silverfärgade snökonfetti och små diamantliknande stenar på borden. Funderar på om jag ska ha vita och rosa rosor flytande i små vattenskålar också men jag har inte bestämt mig än. Men det blir mer levande då. Ska nog ringla ut hjärta på tråd på borden också, det ska jag ha i buketten också så det kan bli fint kanske, vad tror ni? Eller blir det för mycket grönt på bordet då? Usch jag lider av beslutsångest.

    Har valt toastmaster nu iallafall, det är min syster som är tärna som ska vara toastmaster, det är bra för hon tänker på allt och ser till att allting är uppstyrt och bra, det gillar jag :)

    Sen funderar jag på om vi ska ha ett barnbord... det blir 7-8 barn som är tillräckligt gamla för att sitta själva utan föräldrar, och det kanske skulle vara roligare för dem att ha ett eget bord, så kan man fixa lite kritor och papper så de kan pyssla och greja när de vuxna håller tal och allt sånt som barn tycker är "tråkigt". Vad tycker ni om barnbord? Nån som ska ha det och hur har ni isåfall planerat det?

  • 120530
    Mahy skrev 2011-11-14 15:18:37 följande:
    Japp den ska vara inne i mitten av december....suck....jag har skrivit 12 sidor förundersökning, så nu är det väl bara en ca 5 sidor kvar där....Vi är två som skriver ihop, så hon gör teori, avgränsning, tidigare forskning...Så vi lägger rätt bra till, men det tar sån tid, man ju inte skriva mer än ett par sidor per dag sen blir man ju helt slut! och jag börjar sakna ett socialt liv! Jag känner mig helt instängd här i Lägenheten! Jag lever i myskläder och äter för mycket clementiner!
    Haha, ååå vad man känner igen sig! Var glad att det är clementiner! Jag skrev ihop med en kompis, vi satt på var en sida av köksbordet med var en laptop, skrev och mulade i oss lösgodis. Vi hade lunch mellan12 och 13, då tittade vi på McLeods döttrar och åt potatsikrocketter med bearnaissås från påse Tungan ute Det var tider det!
  • 120530
    misscharlotte skrev 2011-11-14 20:57:58 följande:
    Hur har ni planerat med bordsplacering och bordsdekorationer? Jag ska ringa lokalen imorgon och försöka få till en tid så att jag kan komma dit och planera och ställa upp borden så att man kan göra bordsplacering och göra etiketterna och så.... hjälp det är så mkt mer förberedelser än vad man tror. När man väl börjar så är det ju en djungel!!

    Har iallafall inhandlat jättehöga kronljus som ska stå i höga ljusstakar på borden, och så silverfärgade snökonfetti och små diamantliknande stenar på borden. Funderar på om jag ska ha vita och rosa rosor flytande i små vattenskålar också men jag har inte bestämt mig än. Men det blir mer levande då. Ska nog ringla ut hjärta på tråd på borden också, det ska jag ha i buketten också så det kan bli fint kanske, vad tror ni? Eller blir det för mycket grönt på bordet då? Usch jag lider av beslutsångest.

    Har valt toastmaster nu iallafall, det är min syster som är tärna som ska vara toastmaster, det är bra för hon tänker på allt och ser till att allting är uppstyrt och bra, det gillar jag :)

    Sen funderar jag på om vi ska ha ett barnbord... det blir 7-8 barn som är tillräckligt gamla för att sitta själva utan föräldrar, och det kanske skulle vara roligare för dem att ha ett eget bord, så kan man fixa lite kritor och papper så de kan pyssla och greja när de vuxna håller tal och allt sånt som barn tycker är "tråkigt". Vad tycker ni om barnbord? Nån som ska ha det och hur har ni isåfall planerat det?
    Skönt med en pålitlig toastmaster! Vi har min bror, tror det blir jättebra.

    Vår restaurang fixar alla dekorationer och vi har barnfritt, så kan inte hjälpa dig där tyvärr.
  • misscharlotte
    Red skrev 2011-11-14 21:20:29 följande:
    Skönt med en pålitlig toastmaster! Vi har min bror, tror det blir jättebra.

    Vår restaurang fixar alla dekorationer och vi har barnfritt, så kan inte hjälpa dig där tyvärr.
    Men har ni inte varit med och bestämt dekorationerna då? Jag skulle bli tokig om nån annan fixade sånt, men jag är ju lite kontrollfreak också hihi
  • Annixa
    misscharlotte skrev 2011-11-14 20:57:58 följande:
    Hur har ni planerat med bordsplacering och bordsdekorationer? Jag ska ringa lokalen imorgon och försöka få till en tid så att jag kan komma dit och planera och ställa upp borden så att man kan göra bordsplacering och göra etiketterna och så.... hjälp det är så mkt mer förberedelser än vad man tror. När man väl börjar så är det ju en djungel!!

    Har iallafall inhandlat jättehöga kronljus som ska stå i höga ljusstakar på borden, och så silverfärgade snökonfetti och små diamantliknande stenar på borden. Funderar på om jag ska ha vita och rosa rosor flytande i små vattenskålar också men jag har inte bestämt mig än. Men det blir mer levande då. Ska nog ringla ut hjärta på tråd på borden också, det ska jag ha i buketten också så det kan bli fint kanske, vad tror ni? Eller blir det för mycket grönt på bordet då? Usch jag lider av beslutsångest.

    Har valt toastmaster nu iallafall, det är min syster som är tärna som ska vara toastmaster, det är bra för hon tänker på allt och ser till att allting är uppstyrt och bra, det gillar jag :)

    Sen funderar jag på om vi ska ha ett barnbord... det blir 7-8 barn som är tillräckligt gamla för att sitta själva utan föräldrar, och det kanske skulle vara roligare för dem att ha ett eget bord, så kan man fixa lite kritor och papper så de kan pyssla och greja när de vuxna håller tal och allt sånt som barn tycker är "tråkigt". Vad tycker ni om barnbord? Nån som ska ha det och hur har ni isåfall planerat det?
    Jag har tusen miljoner ideér hur jag ska dekorera borden, så jag vet inte alls hur jag heller ska få ihop det! Tycker det är svårt att planera bordplasering när man inte vet än vilka som kommer. Fy just nu snurrar det i mitt huvud det är så mkt som jag måste fixa. Den där tårtan som ska beställas å hur den ska se ut å smaka.

    Barnbord låter som en bra ide. Vi ska inte heller ha några barn på bröllopet men ifall vi skulle ha haft det så skulle jag göra som du.
  • Mahy
    Red skrev 2011-11-14 21:15:39 följande:
    Haha, ååå vad man känner igen sig! Var glad att det är clementiner! Jag skrev ihop med en kompis, vi satt på var en sida av köksbordet med var en laptop, skrev och mulade i oss lösgodis. Vi hade lunch mellan12 och 13, då tittade vi på McLeods döttrar och åt potatsikrocketter med bearnaissås från påse Tungan ute Det var tider det!
    Haha det låter vidrigt kan du fortfarande äta kroketter och bea?, Min sambo gör matlådor åt mig, jag glömmer att äta hela tiden...Men jag småäter ju clementiner! jag måste ha något äta pilla med! Men idag träffade jag min gudsson, och kände mig social....Usch jag måste umgås med människor snart...Jag kommer börja ruttna....
    misscharlotte skrev 2011-11-14 21:27:19 följande:
    Men har ni inte varit med och bestämt dekorationerna då? Jag skulle bli tokig om nån annan fixade sånt, men jag är ju lite kontrollfreak också hihi
    Jag har inte heller varit med och bestämt, min svärmor fixar det :) Jätteskönt! annars skulle man vara superstressad! Nu vet jag ju inte om det blir fel haha :)
  • 120530
    misscharlotte skrev 2011-11-14 21:27:19 följande:
    Men har ni inte varit med och bestämt dekorationerna då? Jag skulle bli tokig om nån annan fixade sånt, men jag är ju lite kontrollfreak också hihi
    Det är en restaurang och den är redan pyntad och fixad, den ser liksom ut som den gör. Anledningen för att vi bokat den lokalen är ju att vi tycker där är jättefint :) Deras färger stämmer överens med våra osv. Vi har fått välja mellan två olika dukningar och får komma med synpunkter på färger på blommorna, i övrigt lämnar vi allt till dem! Hade man börjat göra om där (vilket de inte går med på) och strösslat rosa diamanter hade man förstört hela känslan i lokalen!
  • Januaribrud
    misscharlotte skrev 2011-11-14 20:57:58 följande:
    Hur har ni planerat med bordsplacering och bordsdekorationer? Jag ska ringa lokalen imorgon och försöka få till en tid så att jag kan komma dit och planera och ställa upp borden så att man kan göra bordsplacering och göra etiketterna och så.... hjälp det är så mkt mer förberedelser än vad man tror. När man väl börjar så är det ju en djungel!!

    Har iallafall inhandlat jättehöga kronljus som ska stå i höga ljusstakar på borden, och så silverfärgade snökonfetti och små diamantliknande stenar på borden. Funderar på om jag ska ha vita och rosa rosor flytande i små vattenskålar också men jag har inte bestämt mig än. Men det blir mer levande då. Ska nog ringla ut hjärta på tråd på borden också, det ska jag ha i buketten också så det kan bli fint kanske, vad tror ni? Eller blir det för mycket grönt på bordet då? Usch jag lider av beslutsångest.

    Har valt toastmaster nu iallafall, det är min syster som är tärna som ska vara toastmaster, det är bra för hon tänker på allt och ser till att allting är uppstyrt och bra, det gillar jag :)

    Sen funderar jag på om vi ska ha ett barnbord... det blir 7-8 barn som är tillräckligt gamla för att sitta själva utan föräldrar, och det kanske skulle vara roligare för dem att ha ett eget bord, så kan man fixa lite kritor och papper så de kan pyssla och greja när de vuxna håller tal och allt sånt som barn tycker är "tråkigt". Vad tycker ni om barnbord? Nån som ska ha det och hur har ni isåfall planerat det?

    Jag håller också på att fundera på hur jag skall dekorera borden. Vi har en jättefin lokal i ett hus från 1800-talet med kakelugnar och annat fint så själva lokalen och matsalen är fin som den är. I denna sina matsal har de dock ställt in jättefula blåa konferensstolar! De måste jag göra något åt. Blir nog en lösning med lakan och fina band runt som så många andra gör här på BT. På borden blir det vit duk + löpare i dekorväv (silver) från panduro. Sedan har jag också beslutsångest. Vill inte lägga för mycket pengar på dekorationer så jag har nog tänkt en tur till ikea för att inhandla lite billig dekoration där. Funderar på många små vaser med en blomma pluss en kvist av något slag och många små värmeljuslyktor runt omkring...eller kanske cylindervaser med flytande ljus och någon dekoration i botten på vaser....elller....ja du ser, jag lider också av beslutsångest


     


    Vi har bara vår dotter med på vårt bröllop så något barnbord behövs inte. Tycker det låter som en bra idé om barnen är såpass stora att de sköter sig själva. Även bra idé du har att ha lite kritor, papper/pysselböcker för dem att sysselsätta sig med.

  • lia
    misscharlotte skrev 2011-11-14 20:57:58 följande:
    Sen funderar jag på om vi ska ha ett barnbord... det blir 7-8 barn som är tillräckligt gamla för att sitta själva utan föräldrar, och det kanske skulle vara roligare för dem att ha ett eget bord, så kan man fixa lite kritor och papper så de kan pyssla och greja när de vuxna håller tal och allt sånt som barn tycker är "tråkigt". Vad tycker ni om barnbord? Nån som ska ha det och hur har ni isåfall planerat det?

    Vi funderar också på barnbord, vi har 10 barn som kommer, och åtminstone 7 st som är stora nog till att sitta själva. Har redan 8 st syskonbarn i familjen och då är barn på bröllopet givet enl mig och min fästman. De livar liksom upp! Min tanke är att de ska få vara i en hörna av festlokalen och på så vis kunna härja där med kritor, bilar etc. Funderar på en pappduk så de kan måla direkt på bordet. Vi vill att de ska känna sig uppskattade. Funderar också på extra godispåsar till barnen och någon aktivitet speciellt för dom. Ev en duk så de kan måla en gemensam tavla till brudparet eller liknande :)


    Det svåra med dekoration av festlokalen är att välja. Men mitt förslag är att försöka sätta ett tema och sen köra på det, så att det inte känns "hattigt" med lite av varje, enkelt är oftast snyggast enl mig. Jag är lite av en secondhand-nörd och tänker sätta stilleben på borden i form av olika glasskålar på fot med blommor i, glasljusstakar, udda vackra glasföremål. Min tanke är att det ska kännas lite vintage och glas ger en vintrig känsla. Sen lite pärlor på tråd och några gröna kvistar av typ murgröna. Hoppas det blir bra. Vi får nog ta oss till festlokalen snart och se hur vi ska ställa borden. Funderar på fyrkantiga bord med åtta runt varje, men vet inte om det minskar möjligheten till konversation? Hade en gång en dröm om runda bord, och detta blir i så fall en kompromiss. Vad säger ni? Funkar fyrkantiga bord??


    Funderar också på hur man ska dekorera upp honnörsbordet så att det utmärker sig lite. Vill inte ha en traditionell "båge", om ni vet vad jag menar? Funderar på karmstolar till mig och brudgummen dekorerade med nåt, men så långt har jag inte kommit i tanken än.


     

Svar på tråden Vinterbrudar - 2012