• Marie64

    Kuvertavgift ?

    Hur vanligt är det att man tar ut en egenavgift för varje kuvert och gäst ?

  • Svar på tråden Kuvertavgift ?
  • Marie64
    Pinkgrape skrev 2011-04-06 11:57:01 följande:
    Jag håller med dig, till en viss del. Vi har i stort sett ingen bröllopsbudget. Jag kommer inte köpa en dyr klänning, den går på 900kr. Kostym 1000kr. Vi ska båda använda skor vi redan äger och våra ringar kostar tillsammans 1800kr. Jag kommer få halva priset på tårtan och jag ska låna ihop till alla bordsdkorationer förutom dukar, där blir det knoppa-lakan. Våra tärnor och marsalkar kommer betala alla sina kläder själv. Jag kommer sminka mig själv och göra mitt eget hår. TROTS allt det, så har vi ändå inte råd att bjuda alla på middag och JA, vi vill ha middag. Spendera en HEL kväll tillsammans med våra familjer, släkt och vänner. Äta god mat, dansa och ha kul. Jag tänker inte välja bort det jag vill ha på min bröllopsdag och ja bara snittar och bubbel på eftermiddagen. Jag vill inte heller laga mat själv till 80 personer, jag har ingen möjlighet till det. Vi vill ha VÅRT bröllop som VI vill ha det och tar då en kuvertavgift som ALLA vi bjudit tycker är jättebra, för att de VILL vara med oss och äta middag och ha en bröllopsfest. Vi kommer efter middagen ha bar till självkostnadspris. JAG är övertygad om att den dagen kommer bli precis lika bra som jag tänkt mig och att alla kommer vara glada och nöjda, TROTS kuvertavgift.

    Vill man ha ett enklare bröllop, så ska man självklart välja det. Men jag tycker inte att det är något som bara de som inte har råd med middag kan välja, utan alla.

    Som gäst tycker jag att man ska lägga lite större vikt vid att man faktiskt är inbjuden att dela brudparets stora dag och glädjas över det, än att sura över en kuvertavgift.
    Håller helt med dej! Det är inte meningen att man skall gå på knä efteråt.Jag skall köpa klänning som jag kan använda sedan också,min sambo har kostym,vi har skor,och sambons syster är frisör så för att förenkla så mycket som möjligt så tänker vi beställa via catering en buffe'.
    De enda kläder sen vi skall köpa är till sonen,min brors dotter skall ha en klänning till examen så hon skall köpa en som hon kan ha på bröllopet också som sker i juli.Det viktigaste är ju att alla trivs.
  • Lumys

    Vi kommer inte ha kuvertavgift, men jag tycker att det är ett jättebra alternativ för de som inte kunnat spara ihop sina pengar. Vi har sparat (mest min m2b, då jag har studerat och varit arbetslös) men alla har inte den möjligheten. Då är det kanon att folk istället för att köpa presenter lägger 250 kronor för att gå på en mysig fest och samtidigt ger bruden och brudparet sitt drömbröllop. Skulle inte ha några som helst problem att betala för detta. Kan dock förstå att det kan vara känsligt att vara den som odnar bröllop och tar ut kuvertavgift, mest eftersom man är så rädd för "vad folk ska tycka". Men jag tycker det är modigt och en jättebra lösning! Stå på din Pinkgrape!!!

  • prinsessanogrodan

    Jag föraktar inte kuvertavgift. Man kan faktiskt tycka att något är fel utan att nödvändigtvis förakta det.
    Jag har däremot svårt att se att ett stort dyrt bröllop skulle vara någon slags "rättighet" bara för att man VILL ha det. Jag vill gärna åka jorden runt.....är det en rättighet bara för att JAG VILL?  Nope.
    Jag skulle inte sura över kuvertavgift om jag blev bjuden på ett bröllop om jag visste att brudparet hade det knapert ekonomiskt men att de gärna vill gifta sig och att de har valt bra och billiga alternativ och de avsäger sig andra presenter och skippar sånt som tex gästgåvor.
     MEN om jag fick reda på att brudparet valt DYRA alternativ som tex en designerklänning för 15000 så jo, då skulle jag tycka att det var fel att jag som gäst "tvingas" vara med och sponsra brudparets bortskämda fantasier om ett stort påkostat bröllop med dyra och "fiiina" alternativ. För om jag som gäst vill närvara på ett bröllop med kuvertavgift och dela brudparets dag så måste jag ju betala för det medan att bröllop utan kuvertavgift....där kan jag som gäst, om jag själv inte har det så fett välja att inte ge någon present eller ge något litet för den summa jag har råd att lägga eller kanske ge bort en tjänst istället tex att ställa upp som barnvakt om brudparet har barn.

    Visst kan man ha kuvertavgift men det gäller att vara tydlig mot omgivningen med att man faktiskt försöker välja billigare alternativ så som Pinkgrape och hennes blivande verkar göra.

  • Lumys

    Jag håller helt med om att det känns väldigt onödigt att köpa kläder för 15000 kronor och annat när det finns så mycket bra budgetalternativ. Det är en svår balansgång men jag säger bara att det är inget jag heller skulle sura över eller ens bli fundersam över. Om man sen kommer på bröllopet och alla pengar från kuvertavgiften verkar ha gått till en lyxig, dyr klänning och gästgåvor skulle det ju som du säger kännas lite skumt. Men att ta kuvertavgift för att kunna bjuda alla man vill på festen och kanske en bra fotograf för att ma inte skulle haft råd med det annars känns ju bara som helt per´fekta presenter i sig. det kan man ju lika gärna ta då som att önska sig bidrag till exempelvis bröllopsresa.. Pengar som pengar känner jag!

  • Emblas Mamma
    Pinkgrape skrev 2011-04-06 11:29:22 följande:
    Ja, jag är som sagt en av de få (den enda?) här inne som faktiskt tycker att det är en superbra idé och det står jag för! :)
    Håller helt fullständigt med dig!
    Även fsat vi inte ska ha kuvertavgift. Ser inget fel i att andra tar det!
    Jag känner inte heller någon personligen som är emot det, mest moraltanter som ska påpeka det på forum och liknande!
    Man gör som man vill och vill man som gäst inte betala är det bara att inte komma!
    Sammasak om man har barnfritt - vill man som gäst inte lämna sina barn är det frivilligt att stanna hemma!

    :)
  • 120530

    Vi kommer inte ta kuvertavgift men jag är absolut inte emot det. Sedan tycker jag att man kan försöka hålla sig till enklare alternatvi som tex beskrevs av pinkgrape.

    Vi kommer abslot inte kräva presenter, man alla kan nog hålla med om att man som gäster brukar ge bort en present. Om brudparet då "avsäger" sig presenter och istället tar 250 kr i kuvertavgift tycker jag det är helt ok. Det blir ju inte dyrare för mig som gäst och brudparet får det de behöver bäst!

  • prinsessanogrodan

    Bara för att man har en annan åsikt...betyder det att man är moraltant....Emblas mamma???

  • MeahJ
    Sörön10 skrev 2011-04-06 11:51:52 följande:
    Jag tycker också att det är en väldigt intressant debatt och att det förmodligen är väldigt olika beroende på i vilka kretsar man rör sig i! 

    Vi hade inte kuvertavgift men det var för att vi valde bort det, inte för att vi "föraktar" det. 

    Jag tycker att det är så lustigt att ingen reagerar när man tex blir bjuden till en disputationsfest! Då är det kuvertavgift PLUS att man förväntas ta med en present. Det är också samma klädkod som på det flesta bröllop.

    Jag kan dock hålla med om att avgiften inte borde vara högre än 300 kr/pp. Blir ju en del om man är flera. Kan också hålla med om att jag som gäst inte skulle uppskattat favours vid tallriken. Då hade jag tyckt att man kunde dragit av de pengarna på avgiften istället.  

    Att tydligt undanbe sig presenter borde väl också vara klart?

    Lycka till med ert bröllop, TS! Blir nog jättebra! =) 
    Jag må vara oallmänbildad men vad är en disputationsfest, har aldrig hört talas om.

    Sen tycker jag att varje brudpar ska göra som de själva vill.
    Vill man ha kuvertavgift tycker jag att det är ok, men isånnafall tycker jag att man ska avsäga sig presenter.
  • Emblas Mamma
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-06 15:30:14 följande:
    Bara för att man har en annan åsikt...betyder det att man är moraltant....Emblas mamma???
    det har jag inte sagt! du behöver inte ta åt dig!
    jag bara menar att det finns dom som minsann alltid ska peka på hur dåliga andra är som gör si och så ;)
    om du känner dig tärffad så är du antagligen en sån - men det är du väl ändå inte? Jag har inte uppfattat dig så i alla fall!
  • prinsessanogrodan
    Emblas Mamma skrev 2011-04-06 15:46:25 följande:
    det har jag inte sagt! du behöver inte ta åt dig!
    jag bara menar att det finns dom som minsann alltid ska peka på hur dåliga andra är som gör si och så ;)
    om du känner dig tärffad så är du antagligen en sån - men det är du väl ändå inte? Jag har inte uppfattat dig så i alla fall!
    Jag kan inte se att någon i den här tråden påpekar att andra är dåliga på ena eller andra sättet, det enda jag ser i den här tråden är människor med olika åsikter.
Svar på tråden Kuvertavgift ?