Hej,
jag har bott i kalifornien i nästan 9 år men är nu hemma i Sverige. Jag bodde i San Francisco fram till 2005 , var där och hälsade på senast 2008 så här är några småförslag på SF området.
Beror ju självklart på vad man gillar osv.
-Little Italy området är mkt trevligt, mkt restauranger, barer, och kafeer. Om man gillar vitlök, finns det en restaurang som heter the Stinking Rose ( http://www.thestinkingrose.com/) och den gör verkligen skäl för sitt namn. Gillar man grillat kött fins det en jättebra argentinsk restaurang i samma område som heter El Raigon (http://www.elraigon.com/).
-Jättefin utsikt från Coit tower på Telegraph hill.
-om man har bil, är det ofta trevligt att köra upp till Twin Peaks för att få bra kort på hela san fran med the bay i bakgrunden.
-ta även en tur över Golden Gate bron och åkt til Muir woods, fantastiska redwoods (och star wars spelades in här så killar brukar gilla det)
-Hyatt regency hotell har en bar på 36:e våningen som roterar, trevligt att ta en drink på kväll innan man gå ut någon annastans:)
-Promenera gärna längs north beach mot golden gate och gå eller cykla över bron, trevligar än att köra över. På väg norrut (101 north) mot Napa finns ett litet ställe som heter Tiburon, mkt trevligt att äta sen frukost eller brunch på väg till Napa, ligger ca 10-15 min från det att ni kört över Golden gate bron.
-Golden gate parken är jättestor (jag brukade bo nära den) man kan se sködpaddor, kolibris, bisonoxar, man kan grilla, det finns museer osv:)
-Haight/ashbury fortfarande mkt hippiestylat, en del bra affärer men fortfarande lite flummigt (ibland mkt flummigt)
-självklart downtown, chinatown, lätt promenera runt och shoppa:)
Napa/sonoma:
Det finns så många wineries i Napa och Sonoma så det är bara till att åka längs med highway 29 och 128 och stanna där det ser trevligt ut. Det brukar kosta $ 5-20 per winery beroende på hur känt det är osv:) Mumm, Robert Mondavi och Domain Chandon är bland de mest kända. Om man kör från San fran och norrut så åker man genom napa och hamnar i calistoga, ett tips är att sova där och sen köra tillbaka en annan väg tillbaka till san fran.
Vi bodde på Mount view hotel i Calistoga, lagom pris och mkt trevligt när vi var där i september förra året.
runt hörnet från