• J och J

    Pysseltråd med tips och idéer

    Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

    Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

    Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

    Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

    Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.
     

    så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

    någon som har tips på pyssel till dukning?
     

  • Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • lepaus
    123ost skrev 2011-09-16 12:06:20 följande:
    Nu kan jag säga att det fungerar med en skärmaskin! Jag köpte en billig från Clasohlsson och med den fungerar det perfekt!
    Jippie! Tack för att du berättade för mig :) Går det bra med dina inbjudningskort? :)
  • 123ost
    lepaus skrev 2011-09-16 20:07:58 följande:
    Jippie! Tack för att du berättade för mig :) Går det bra med dina inbjudningskort? :)
    Jag har bara gjort 4 kort än så länge Skäms 
    Men sambon har åkt på jourjobb, hockey och nu är han och jagar så är själv med vår 6-månaders son och då blir det inte så mycket jobb här hemma haha

    Men vi har köpt en skrivare också så nu har jag allt hemma för att kunna göra alla inbjudningskort! Yeah!
  • lepaus
    123ost skrev 2011-09-16 20:29:09 följande:
    Jag har bara gjort 4 kort än så länge Skäms 
    Men sambon har åkt på jourjobb, hockey och nu är han och jagar så är själv med vår 6-månaders son och då blir det inte så mycket jobb här hemma haha

    Men vi har köpt en skrivare också så nu har jag allt hemma för att kunna göra alla inbjudningskort! Yeah!
    Jag har inte gjort ett enda haha :) 
  • 123ost
    lepaus skrev 2011-09-16 20:44:53 följande:
    Jag har inte gjort ett enda haha :) 
    Men vi har några dagar på oss så det är nog inte så farligt ;)
  • LaKatiiX
    nica83 skrev 2011-08-22 19:35:08 följande:
    Ja jag har en mall, är en tygbit om ca 25 * 15 cm. Jag tar sedan en toarullshållare, klipper bort ca 1 cm så att ringen blir lite mindre och sedan lagom breda bitar (ca 3 cm i detta fall). Därefter lägger jag toarullsbiten på tygbiten, snurrar in den tajt och så att skarven som blir hamnar på insidan.

    Tyget som blir kvar på båda sidor (eftersom toarullen är smalare än tygbiten) blir själva skarven. Skarven hamnar över den delen av toarullen där ringen går ihop. Ändarna av tyget tar jag nu och knyter ihop med en liten tygremsa av samma tyg, rätt tajt men ändå så det "saknas" toarulle under nästan hela skarven. Därefter viker jag över tyget på varje sida, klipper till och tar hål med en syl och sticker ner stenen som håller allt på plats. Puuuh. Låter nog mer avancerat än det är, tar max 5 min per servettring. 
     suuuuperfina servettringar!!! Fyy va snygga! Jag måste nog vara helt korkad som inte förstod beskrivningen! Skulle du inte kunna skicka steg för steg bilder eller så till mig? :) Åå vill så gärna kunna göra dem:)
  • Hanna05

    Här kommer ett foto på det jag hunnit än så länge. Pysslade med några av ljuslyktorna!



  • OlofssonMartina

    Vad smart och vad fint! måste också göra liknande!

  • 123ost

    Pysslade ihopett hjärta av ståltråd nyss här hemma.
    Sen kommer jag göra större hjärtan med större pärlor också.
    Vi ska ha vitt, silver och lite rosa som färgtema och då blir det nog fint med vita pärlor på den silvriga vävduken i bordens mitt :) Kanske att jag gör några mindre hjärtan med små pärlor i ljusrosa också? Hjärtan lite överallt hehe



    Ska nog köpa en tunnare ståltråd till nästa gång, tog vad som fanns hemma nu.

  • LisaEleonor


    Såhär blev vår dukning till slut. Jag gjorde askarna till favours, stjärnorna och festprogrammet. Vi hade lite stjärnor som tema, och lila och guld som temafärg.
  • fasit

    Roliga pyssel och fina dukningar alla visar! Jag önskar jag hade lite mer tid att planera bröllop, men just nu går skolan före. Jag undrar hur länge i förväg man vågar göra inbjudningskorten. Tänkte skicka ut dem till påsk. Det är ganska mkt att pyssla med för jag ska göra dem själv, men jag måste trycka texten på pappret innan jag kan vika och fixa...
    Någon med tips?
    Mina inbjudningskort finns på min blogg om någon är intresserad.


Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer