• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    Apropå sommaren Bruttan. vilket datum kommer ni neröver den här gången och hur kommer ni ner? Med husvagnen va? och ska du köra ner den shjälv då eller är maken först med och sedan far han hem och renoverar?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fjällbruttan
    passionsblomman skrev 2011-01-12 21:33:58 följande:
    Apropå sommaren Bruttan. vilket datum kommer ni neröver den här gången och hur kommer ni ner? Med husvagnen va? och ska du köra ner den shjälv då eller är maken först med och sedan far han hem och renoverar?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Hej å hå...

    Ja vilket datum vete fåglarna,,,,

    antingen så kör vi ner vagnen till gotland i slutet av maj, och bilar ner direkt då skolan slutar,
    och då åker kanske jag och barnen ner själva och Maken har semester senare.

    Eller så kör vi ner med vagnen då skolan slutat, maken har typ två veckors semester och far sen hem och kommer tillbaka i slutet av sommaren,

    Jag får ju inte köra den vagnen, krävs e körkort som jag tackochlov inte har

    Vi ska ha en middag med vår snickare (lämpligt att se på fuskbyggarna nu va?) och kolla när han kan/vill jobba och så måste vi kolla vad som händer på makens jobb, ev ägarbyte är på gång...

    Men hursomhaver är jag och tjejerna nere på Gotland från senast den 17 juni till den 15 augusti, minst!

    Vilka kommer och hälsar på oss??

    Kram
  • Fjällbruttan
    passionsblomman skrev 2011-01-12 21:29:11 följande:
    Hej hej!

    Jag tänkte faktiskt precis skriva just det "vaddå varit?" Men det skulle ju kunna missuppfattas å det grövsta förstås. Men du fattar ju ser jag. Visste väl det.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag är en mycket stolt häxa Kyss
  • Daa

    Hej på er.


    Finns inte så mycket tid för att logga in och kommentera allt jag skulle vilja. Jag läser här då och då och jag tänker på er alla.


    Alldeles extra många kramar till Flamman just nu.
    Och förstås till Mugglan med familj. Fortsätter hålla tummarna för småbebisarna i magen.
    Skulle vilja skicka extra många kramar till ganska många av er, när jag tänker efter. Men just nu är jag lite splittrad. Och en påse hormoner. 

    Axel och Fälga är underbara och jag vill ge dem allt. Men nu behöver jag fråga lite.
    Det har gått så bra med mjölkproduktionen. Fram tills igår, ungefär. Barnen får amma vartannat mål och flaskmatas med bröstmjölk de andra. Nu har produktionen gått ner ordentligt. Efter att ha pumpat i tjugo minuter får jag ut ungefär en tredjedel av vad jag tidigare fått ut efter att ha pumpat i tio. Alltså blir det en del ersättning.
    Det barn som ammas håller på i en trekvart utan att bli helt nöjt, mot tidigare ungefär en kvart, och skriker av hunger max en halvtimme senare. Det barn som fått ersättning sover som en sten fram till nästa mål (annars hade man ju kunnat tro att de bara går igenom en tillväxtfas och därför är sådär vansinnigt hungriga).
    Slutsatsen kan ju bara bli en: mjölken håller inte måttet, vare sig i kvantitet eller kvalitet.

    Eftersom jag ju är en påse hormoner känns det som en mindre katastrof och jag gråter när något av mina barn visar tecken på hunger.
    Jag vet inte vad som har hänt. Kan produktionen gå ner bara sådär? Är det normalt att man har svackor? Kan det bli bättre av sig självt? Hur ska jag göra? Pumpa mer? Mindre? När? Tjura igenom amningen? Strunta i den ett tag?
    Jag vet att det här bekymret är löjligt litet i förhållande till vad flera av er går igenom just nu, men detta är den värld jag befinner mig i för tillfället. Och jag har ingen aning om hur det fungerar. Allt jag vet är att mina barn inte lyckas äta sig mätta.

  • Fjällbruttan
    Fru sy skrev 2011-01-12 21:06:33 följande:
    Det gäller att prioritera rätt! Jag handarbetar hellre än diskar och städar därför väljer jag att göra det Och just nu har jag inget annat att göra så behöver inte ens ha dåligt samvete...

    (Mår faktiskt lite sådär av att det behöver städas här nu och att inte jag får göra något, konstigt för så brukar det inte vara)

    Har precis ätit upp den goda maten som mannen severat mig, och blivit lovad semla om en stund, MUMS!!
    Hmm.. om du mår illa över städningen, kan du inte ringa och beklaga dig hos svårmor huru bedrövligt det är att du måste ligga på soffan och minsann inte kan skura åt hennes lille gullponke eftersom du är kuvösen som inte vill kolla på julpynt... så skulle snälla rara oooooootrooooligt duktiga lilla svårmor ta och kunna masa sig hit och storskura huset, fylla frysen med mat och skotta altan (eller nåt liknande) byta strö hos fåren och panta lite flaskor så vore det bra.... för du antar ju att hon vill göra allt för Orvar....

    Moooahhahahahhaa..... elakt häxskratt {#emotions_dlg.djavulsk}

    Ligg och ha den synen framför dig, hur du dirigerar runt svårmor i en vansinnesstädning så ska du se att livet blir lite roligare

    Och undrar nån kompis om du vill ha hjälp med nåt, våga be dem ta ett tag med dammsugaren
    Det är faktiskt gott för själen att få hjälpa en vän!
    Bjud dina vänner på detSolig

    Fin mage har du också!

    Kram
  • passionsblomman

    Daa, HÖRDE du att jag just tänkte "undrar hur Daa har det?" ???????? *paff*
    För PRECIS då kom ditt inlägg upp!

    Spontant skulle jag säga att det är en svacka och att produktionen behöver stimuleras upp mer, men vad fasen vet man när allt kommer till kritan, allt verkar kunna vara och bli precis hur som helst och från en gång till en annan helt olika. Mitt bästa råd nu är att du ringer amningshjälpen, för de brukar faktiskt ha lite koll och råd.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fjällbruttan
    Daa skrev 2011-01-12 21:49:11 följande:

    Hej på er.


    Finns inte så mycket tid för att logga in och kommentera allt jag skulle vilja. Jag läser här då och då och jag tänker på er alla.


    Alldeles extra många kramar till Flamman just nu.
    Och förstås till Mugglan med familj. Fortsätter hålla tummarna för småbebisarna i magen.
    Skulle vilja skicka extra många kramar till ganska många av er, när jag tänker efter. Men just nu är jag lite splittrad. Och en påse hormoner. 

    Axel och Fälga är underbara och jag vill ge dem allt. Men nu behöver jag fråga lite.
    Det har gått så bra med mjölkproduktionen. Fram tills igår, ungefär. Barnen får amma vartannat mål och flaskmatas med bröstmjölk de andra. Nu har produktionen gått ner ordentligt. Efter att ha pumpat i tjugo minuter får jag ut ungefär en tredjedel av vad jag tidigare fått ut efter att ha pumpat i tio. Alltså blir det en del ersättning.
    Det barn som ammas håller på i en trekvart utan att bli helt nöjt, mot tidigare ungefär en kvart, och skriker av hunger max en halvtimme senare. Det barn som fått ersättning sover som en sten fram till nästa mål (annars hade man ju kunnat tro att de bara går igenom en tillväxtfas och därför är sådär vansinnigt hungriga).
    Slutsatsen kan ju bara bli en: mjölken håller inte måttet, vare sig i kvantitet eller kvalitet.

    Eftersom jag ju är en påse hormoner känns det som en mindre katastrof och jag gråter när något av mina barn visar tecken på hunger.
    Jag vet inte vad som har hänt. Kan produktionen gå ner bara sådär? Är det normalt att man har svackor? Kan det bli bättre av sig självt? Hur ska jag göra? Pumpa mer? Mindre? När? Tjura igenom amningen? Strunta i den ett tag?
    Jag vet att det här bekymret är löjligt litet i förhållande till vad flera av er går igenom just nu, men detta är den värld jag befinner mig i för tillfället. Och jag har ingen aning om hur det fungerar. Allt jag vet är att mina barn inte lyckas äta sig mätta.


    DAA, Underbara Daa, dina bekymmer är inte alls små och den där katastrofen känner jag igen!
    Det är skitjobbigt och känns jätteläskigt när man tycker att barnen inte blir mätta!

    Jag ska svara det jag TROR, för jag har ju inte haft tvillingar! Alltså VET jag inte!
    A och O är att du får i dig massor med mat och vätska, och att du faktiskt äter en hel del fett, annars håller inte mjölkproduktionen, och att du får sova en hel del, vilket man inte brukar hinna...

    Sen blir det också ett stressmoment när barnen är hungriga och man känner att man inte räcker till... ocskå en sak som stör.

    Jag tycker att OM DU VILL, så ska du pumpa oftare, för det kan vara en ökningsperiod, se till att bara bry dig i ammningen nu, käka järnet och glöm inte att sova....
    Dammråttor kan frodas bäst de vill och skit i att bädda och diska, låt nån annan göra det, svärmor eller så!

    Att barnet som får ersättning sover som en sten är inte konstigt, det får ju exakt så mycket det behöver med minimal ansträngning och med mat i exakt balans...
    för det är ju så att tjocklek och fetthalt varierar i bröstmjölken varierar, den är tydligen tunnare på kvällen,( hur nu brösten vet att det är kväll??) och så är barnen mer missnöjda..

    Syrran kämpade ett tag med ammningen med sina tvilllingar, men kände tillslut att det slet för mycket, har ditt elände inte gått till sig på ett par dygn, då tycker jag att du ska se det som en stor succé att du lyckades amma dem ett tag men om du inte orkar, ja då är det bättre för er alla med ersättning.

    Och jag förstår hur du känner, jag har gråtit så tårarna sprutat då det varit ökningsperioder, totalt tappat tron på mig själv, och det är hemskt!
    Men du är världens bästa mamma till Axel och Fälga!

    Ring gärna om du vill prata
    Kram
  • passionsblomman

    Daa, här är länk till Amningshjälpens sida. Under fliken "allt från A till Ö hittade jag tex lite om tvillingar och amning på några ställen.

    http://www.amningshjalpen.se/

    I övrigt tänker jag typ som Bruttan. Hur många veckor har de förresten blivit nu, de små parvlarna? Jag är verkligen helt senil....


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Leksi

    Åh Daa, jag kommer precis ihåg hur jobbigt det var med allt där i början med en nyföding. Hormoner som går bananas i kroppen samtidigt som man är mitt uppe i det största man någonsin kommer få uppleva och helt överväldigad av kärleken till den lilla och så allt som är nytt, nytt, nytt. Och du som dessutom fått TVÅ små att ta hand om och oroa dig för.

    Jag är absolut ingen amningsexpert men det jag vet är att ju mer barnen suger/man pumpar desto mer mjölk produceras så om du fortsätter som du gör så borde mjölkmängden ha justerat sig inom ett par dagar. Men jag säger som Blommis - ring amningshjälpen! De kan säkert mer om att amma tvillingar och kan stötta dig.

    KRAM!

  • Leksi

    Oj, såg inte att Bruttan svarat så klokt.

    Hon har verkligen rätt i att barn som fått ersättning sover mycket längre och tyngre än barn som ammar. Det kan jag verkligen intyga som ammade A varannan timme dygnet runt tills han var 5-6 månader. Mammor i föräldragruppen som gav ersättning behövde ju inte alls mata lika ofta.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård