• Svar på tråden Augusti 2011 - del 2
  • fru2011kanske
    Helena brud 20 aug skrev 2011-03-20 00:05:35 följande:
    Bengan, hoppar in här jag med.... Ska börja med att läsa ikapp lite kanske. :) Bo iaf i stockholm och är väl typ sådär halvklar Med typ hälften av allt.. :) Mycket är det. Dock har jag en vän som är bröllopskoordinator så jag har god hjälp.. Vill man läsa om mig och mina bröllopstankar kan man susa in på bloggen..
    Välkommen! Här är en till 3-barnsmamma i Bromma som ska gifta sig 20 aug
  • TheD
    Pinkgrape skrev 2011-03-22 20:21:49 följande:
    Jag håller med.

    Är det ens en svensk tradition? Jag har ingen koll, men jag har fått för mig att det inte är det.
    Läste någonstans att det är England som började med detta för läääänge sedan... Men det kanske är fel.
  • SnartFruSir
    Summer loving skrev 2011-03-21 12:23:06 följande:
    Beställde strumpeband idag, vit spets med blått band. Hur tänkte ni andra få till det med "something old, something new, something borred something blue"...och för dem som vill tillägget " and a silver sixpence in her shoe"???
    Jag behöver aldrig undra...jag vet hur underbar du e´!
     

    Min ring kommer vara ny och gammal på samma gång: Vi smälter ner mormors ringar och gör en ny till mig av dem. Kommer nog också ha ett strumpeband med blå detalj. Men något lånat - ja, det får jag nog fundera lite på :) Får botanisera runt bland min mammas smycken kanske?

    Statusrapport här hemma: Det blir ett nytt badrum och föreningen betalar. Vi står för nya sanitetsprodukter, men de står för resten. Underbart skönt och förhoppningsvis är de helt klara innan april är slut. Äntligen!

  • Summer loving
    cc2011 skrev 2011-03-22 16:48:25 följande:
    Jaaa du hur gör man? Något gammalt? Jag har inte hittat något gammalt, jag vill inte ha något gammalt smycke annars är ju det ett bra alternativ. Något lånat Drömmer Jag tänker ge mina bröllopsörhängen till min syster och sen låna de haha! Blå, jag ska hitta ett bra strumpeband, nytt är ju enkelt! Allt är ju nytt!

    Hur ska du göra?
    Nytt: Klänningen bl.a.
    Blått: Strumpebandet
    Lånat : Ska troligtvis låna mammas gamla pärlhalsband som varit mormors...så det är klart gammalt också ;)
    Gammalt: Får fundera lite till
    Pinkgrape skrev 2011-03-22 20:21:49 följande:
    Jag håller med.

    Är det ens en svensk tradition? Jag har ingen koll, men jag har fått för mig att det inte är det.
    Nä någon svensk tradition är det då inte...hihi...men vad är det i grunden egentligen nu för tiden?...inte mycket! :-P Jag tycker nog mest det är en lite kul grej som tillför det lilla extra till den stora dagen, det blir mer en kul sak att minnas om massor av år! 

    Hittade det här om bröllopsseder förre veckan. Inte mycket som är svenskt i grund och botten där heller...och mycket som förändrats...(tack och lov?) ......men kul läsning!

    "En brudslöja kommer från den tid då brudens far arrangerade bröllopet. Brudens ansikte skulle vara dolt till efter bröllopet så att brudgummen inte kunde ångra sig.

    Brudkrona symboliserar oskuld, förr var det endast oskulder som fick bära krona vid bröllopet.

    Vitt som bröllopsfärg kom på modet när drottning Victoria av England gifte sig i denna färg år 1840.

    Bröllopsringarna har sitt ursprung i det gamla Rom, där kvinnorna bar ringar för att visa att de tillhörde en viss man. Männen bar däremot inte någon liknande ring.

    Bröllopstårtan, vars första bit bruden och brudgummen skär och äter tillsammans, symboliserade förr i tiden fruktsamhet och lycka. Man bröt en kaka över brudens huvud för att hon skulle få många barn. Man kunde också kasta brödsmulor över bruden. Seden lever kvar idag, men istället för brödsmulor kastar vi ris.

    Fram till 1920 hade kvinnor i Sverige laglig rätt till en morgongåva, som var mannens gengåva till kvinnan för oskulden som hon givit honom under natten. Morgongåvan var också värdefull, den skulle vara kvinnans livförsäkring om någonting skulle hända mannen.

    Fram till 1973 var det lag på lysning i kyrkan tre söndagar i rad, med det blivande brudparet närvarande. Meningen med lysningen var att församlingen skulle kunna lägga in en protest mot det stundande bröllopet. Efteråt brukade det vara lysningsmottagning och det var då man lämnade sina bröllopspresenter. Det går fortfarande att ha lysning, men då måste man kontakta prästen i förväg.

    Om man tackar nej till en bröllopsinbjudan måste man enligt traditionen ändå köpa en bröllopspresent

    Bröllopsresan kommer från den gamla seden att brudparet reste runt och besökte alla släktingar och vänner som inte kunde komma på bröllopet.

    (c) Mirago Media AB, 2004"

    Det bästa med idag är att nästan alla brudpar kan göra nästintill hur man vill! :D
    Spana in den här länken (många har säkert redan sett den):

    ">


    Det är bara BÄST...och jag börjar alltid smålipa av ren glädje av att se det!!! Så hade jag tyckt varit jätte roligt att göra men nu har vi en annan grej inplanerad vid ingång istället. Men jag tror kanske vi kan klämma in något liknande på ett litet annat sätt! Fler som har lite crazy idéer?
    Jag behöver aldrig undra...jag vet hur underbar du e´!
  • Summer loving

    Det här är ju bara en stor favorit också...när jag ändå är igång:

    ">



    Jag behöver aldrig undra...jag vet hur underbar du e´!
  • Pinkgrape
    Summer loving skrev 2011-03-23 16:04:16 följande:
    Pinkgrape skrev 2011-03-22 20:21:49 följande:
    Jag håller med.

    Är det ens en svensk tradition? Jag har ingen koll, men jag har fått för mig att det inte är det.
    Nä någon svensk tradition är det då inte...hihi...men vad är det i grunden egentligen nu för tiden?...inte mycket! :-P Jag tycker nog mest det är en lite kul grej som tillför det lilla extra till den stora dagen, det blir mer en kul sak att minnas om massor av år! 
    Hehe nej, visst är det så :)
  • cc2011

    Ärligt talat... hur ska man kunna hålla sig från att tårarna ska rinna den dagen man står där? Usch jag är rädd att jag ska grina ihjäl mig. Det får ju inte hända hahaha!

  • SnartFruSir
    cc2011 skrev 2011-03-24 08:33:53 följande:
    Ärligt talat... hur ska man kunna hålla sig från att tårarna ska rinna den dagen man står där? Usch jag är rädd att jag ska grina ihjäl mig. Det får ju inte hända hahaha!
    mm, jag gråter så fort jag kommer in i en kyrka... Så vattenfast maskara är definitivt ett måste!
Svar på tråden Augusti 2011 - del 2