• Sebastiána

    Ska man ta med sig barnen i mataffären?

    Jaha, ytterligare en tur till mataffären som var fylld av barnskrik och tjatande och trötta föräldrar.

    Det stör inte mig, men jag undrar varje gång varför föräldrarna alltid måste ha barnen med sig när de handlar? Min BM:s ex ville till exempel alltid att de skulle handla tillsammans hela familjen. Det resulterade i trötta och ledsna barn och sura föräldrar. Han hade hellre sett att någon av dem var hemma med barnen medan den andre handlade.

    Hur gör ni? Om båda föräldrarna är "lediga" åker ni och handlar båda två och tar barnen med er eller låter ni den ene vara kvar hemma med barnen medan den andra handlar?

  • Svar på tråden Ska man ta med sig barnen i mataffären?
  • Flotten

    En fråga, ni som handlar tillsammans hela familjen, tvättar/tankar ni bilen tillsammans allihopa också?
    Eller när ni städar, har alla en egen mopp?
    I vår familj gör vi det vi är bra på eller det vi trivs bäst med att göra, i vårt fall så handlar jag och mannen tvättar bilen, var för sig.

  • Dejli

    Jag har inget emot barn i butiken, flyget, tåget, vart som helst. Inte barn som är väluppfostrade och vet hur man ska bete sig. Jag lova, det finns sådana barn fast de inte är så gamla.
    Såklart kan barn tröttna på att sitta still i många timmar, men jag tycker ändå de flesta föräldrar har tänkt på detta och har med leksaker, kritor, sagor på band eller något att sysselsätta sig med.

    Jag har däremot noll förståelse för ungar som springer omkring okontrollerat på restauranger, skriker utan att någon bryr sig etc etc. Åkte tåg en gång och fick en knallpulverpistol avfyrad i örat. INTE okej.

    Tycker många här ovan verkar bra på att hantera sina barn i butiken. Jag tror att det felet många gör med sina barn (de som skriker) är att de inte inkluderar barnet... de är med som ett nödvändigt ont, och hur kul känns det?

    Jag har ännu inga egna barn, men de barn jag känner där föräldrarna "räknar med dem" är mycket snällare och lättare att ha med å göra. De som vet att de kan nånting, att de är önskvärda och de får hjälpa till efter egen förmåga. De där de mest har ungarna på släp, de skriker efter uppmärksamhet och är mest odrägliga i största allmänhet.

    Klart att alla barn kan ha dåliga dagar, men jag är övertygad om att barn som får känna sig delaktiga är gladare och lättare att ha att göra med. De förstår och känner mycket mer än många tror, och de ska såklart lära sig hur världen fungerar. Tyvärr förstår allt för många vuxna inte hur barn fungerar...

  • Kattpoet

    Flotten: Lillgrabben hjälpte till med att tvätta bilen, jag har en söt bild av en naken unge i vattenfyllda stövlar som tvättat bil lampor.

    Och sen hade han sin egen sopborste, han var ju tvungen att lära sig med hur man städar, ja visst det blev inte kliniskt rent men han lärde sig.

    Samma handlar om att handlla mat och allt annt.

  • Lina_K

    En vardagkväll får man ju välja att smita inom ICA innan man hämtar barnen på dagis ELLER att hämta dem först och sen handla. Jag skulle nog helst hämta mina barn först för att sen handla tillsamman även om det skulle bli lite gnälligt.

    Barnen har ju lång "arbetsdag" som det är och ska de vänta på en shoppande förälder blir det ju ännu längre.

  • Skuggan
    Lina_K skrev 2010-04-01 00:02:49 följande:
    En vardagkväll får man ju välja att smita inom ICA innan man hämtar barnen på dagis ELLER att hämta dem först och sen handla. Jag skulle nog helst hämta mina barn först för att sen handla tillsamman även om det skulle bli lite gnälligt.Barnen har ju lång "arbetsdag" som det är och ska de vänta på en shoppande förälder blir det ju ännu längre.
    Mm, dessutom blir försklepersonalen rätt sur om de vet att man handlar innan man hämtar. Bor man nära förskolan och kan springa på personalen så får man vara försiktig.
  • fibobs

    Bra SkriveT


    Kattpoet skrev 2010-03-26 23:08:15 följande:
    I dag känns det som vissa föräldrar tror att barn föds med all den socialkunskapen de behöver.Vilket inte är fallet.Barn måste lära sig ALLT, även hur man beter sig ibland folk.
  • Rufsas

    Älskar verkligen barn men jag tycker att många föräldrar är dåliga på att uppfostra sina små. På bussen får man leriga sparkar av barn mittemot och en tom blick av föräldern, på bio sitter de och pratar utan att föräldern säger till, jag har till och med varit med om ett barn som räckte ut tungan åt mig helt oprovocerat. Då sa jag lugnt: "Men så gör man väl inte?" Då svarade mamman: "Vi försöker att lära våra barn att uttrycka sig." Helt sjukt!

    Skärpning på slapphänta föräldrar som tror att deras barn är viktigast i hela världen! Det finns liksom fler som bor här.

  • Cherrygirl

    Ja det finns många som skulle behöva växa upp själva innan de skaffar barn. Men tyvärr är det ju inte så alla gånger, lite synd, mena fakta.

    Och denna diskussionen är ju lite svår då det inte talas om någon speciell ålder utan bara ouppfostrade barn.
    Det är ju rätt så stor skillnad att ta med en 20månaders och en 4åring till affären.. Haha
    De kan ju vara med på lite olika sätt så att säga..
    Jag har mycket mera förståelse för om 20månaders barnet inte lyssnar riktigt på föräldrarna än om 4åringen slänger sig plant på golvet och skriker och vägrar lyssna.

  • Rufsas
    Cherrygirl skrev 2010-04-01 10:23:52 följande:
    Det är ju rätt så stor skillnad att ta med en 20månaders och en 4åring till affären.. HahaDe kan ju vara med på lite olika sätt så att säga..Jag har mycket mera förståelse för om 20månaders barnet inte lyssnar riktigt på föräldrarna än om 4åringen slänger sig plant på golvet och skriker och vägrar lyssna.
    Håller såklart med dig. Små bebisar kan inte lära sig rätt och fel.
  • Flotten
    Kattpoet skrev 2010-03-31 23:57:21 följande:
    Flotten: Lillgrabben hjälpte till med att tvätta bilen, jag har en söt bild av en naken unge i vattenfyllda stövlar som tvättat bil lampor.Och sen hade han sin egen sopborste, han var ju tvungen att lära sig med hur man städar, ja visst det blev inte kliniskt rent men han lärde sig.Samma handlar om att handlla mat och allt annt.
    Det handlade kanske inte riktigt om barnen endast i min kommentar, Jag undrar över när hela lyckliga familjen handlar tillsammans alltid, istället för att kanske någon vuxen är hemma med något barn och lagar mat till det andra gänget som handlar eller vad det nu månde vara.Bara en reflektion alltså.
Svar på tråden Ska man ta med sig barnen i mataffären?