• Ore

    Vi fortsätter blanda och ge

    I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

    En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

    Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

    Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

    Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

    Skål för våra fortsatta diskussioner

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

  • Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • Parnassia

    När vi ändå pratar om friluftskläder måste jag få prisa mina Meindlkängor. De har varit med året runt i 11 år och fungerar fortfarande prickfritt! (Fast de är inte så snygga längre...) Nästa gång ett par måste köpas in blir det ett par exakt likadana förmodligen.
    Jag skulle kunna ha dem på mig dygnet runt.

  • MuffinsTönt

    Tack för input om impregneringmedel. Vår nya tvättstuga har en stor tvättmaskin med just "impregnering" i programmet. Däremot så kunde han "experten" tala om vad det var för speciellt med just det programmet. Jag undrar om det är till för att man ska kunna fixa en ny impregnering på jackan med nått flytande som Ore nämnde ELLER bevara/skyddande den befintliga impregneringen.

    Jag gick faktiskt in på Gore-tex hemsida och såhär står det:
    "IMPREGNERING
    Håller du ditt plagg rent och följer skötselråden, har du ett effektivt skydd. Plagget du har köpt impregneras vid tillverkning. Denna impregnering återaktiveras när värme tillförs. Efter tvätt rekommenderas därför att du tillför värme genom torktumling eller strykning på låg värme. Vid återimpregnering kontakta en butik för övriga rekommendationer."

    Jag tolkar det som att man behöver inte impregnera jackan efter varje tvätt.

  • sweetstreet

    Å sitter och försöker jobba. har en presentation imorgon som jag bara MÅSTE göra iordning. men det går såååå trögt!!!! Gaaah!!!!
    Villintevillintevillintevillinte....!!!!!!!!!

    SÅ tittar in en stund här istället. ...

    Parnassia mina Meindlkängor är också SÅÅÅÅÅ bra! Jag är supernöjd med dem! Och då är de också typ 11 år iår! himmel! Man är gammal....!

    Jag har även hört attt man ska ha flytande tvättmedel, inte pulver, till goretexkläder. För pulvret KAN ev gå in och täcka de små porerna i Goretexmembranet och då blir det alldeles för tätt och andas inte lika bra. Så det är ett tips.
    Och sedan torktumling eller torkskåp eller strykning på svag värme just som Snaily skriver. Då aktiveras Goretexen!



    Äsch nu MÅSTE jag jobba.
    men fan vad jag har jobbångest nu. Blääääääää!

    Om jag itne kommer in och skriver mer här i tråden efter morgondagen beror det på att presentationen gick uselt så jag:
    1) hoppade ut från jobbets fönster (10:e våningen)
    2) hoppade i East river
    3) hoppade från vårt fönster hemma (18:e våningen)
    4) fick sparken och deppar ihjäl mig
    5) sa upp mig och tog en kryssning i Karibien....

    Usch!
    Jag är såååå sjukt omotiverad och det är det som känns så trist. För jag vet att jag inte kommer vara bra imorgon. Det är man inte om man inte har motivation. Bläbläbläblä...!

    Jaja, slutklagat.
    Det är ändå bara världsliga saker och det vet jag!

    Vickan,
    lycka till på ULet imorgon!

    Puss på er alla andra!

  • MuffinsTönt

    Ambitiöst med köpstopp!
    Det har jag försökt att ha i sisådär 2mån. Funkar inte alls bra! Först köpte jag en klänning på rea. Sen var det filmfestival biljetter och nu en Haglöfs-jacka. Kan nån skicka över en dos diciplin, tack.

  • viktualia

    Muffins - helt sant. Du kan stryka den på lägsta effekten på strykjärnet - funkar strålande på min skaljacka (en didriksson och inte samma typ av textil som tidigare nämnda fjällräven)

  • Parnassia

    Aha! Det där om att det "aktiveras av värme" hade jag ingen aning om! Kan det vara idé att börja med det nu då? Jag menar den ursprungliga impregneringen kan det väl knappt vara nåt kvar av på mina gamla jackor och frågan är om det hjälper på den senare påsprayade?
    Vad tror ni?

  • viktualia

    Parnassia - jag skulle nog testa om jag var du... kolla tvättinstruktionen på jackorna, det kan ju stå att man ska stryka dem även om du inte kommit på idén. Själv fick jag tipset i somras av en prylnisse i den kända förvirringen... och japp, även detta prylråd funkade!

  • Parnassia

    Heja Sweet!!! Det kommer gå fint! Om inte annat så är det snart över. Och ärligt talat. Inte får du väl sparken?
    Och allvarligt, hoppar någonstans kan jag inte heller tänka mig att du gör. KRAM!!!

    Jag har heller inte förberett det jag ska göra imorgon, men det är inte på långa vägar lika stort som det du ska göra. Jag tänker improvisera, det kommer funka. (hoppas jag)

  • Parnassia

    OK! Då blir det strykning nästa gång, om jag kommer ihåg det då vill säga...

    Jag håller tummarna för att det ska bli bra besked för dig imorgon Vickan!

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge