• passionsblomman

    I vått och torrt och väntan

    Vi fortsätter vårt umgänge och hänger med i alla livets svängar...

    ...förra tråden:

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3414645.html

    Du som läser här gör det på egen risk, ty här räds vi icke sjukhus, kroppsvätskor eller prat om sexlivet.
    Gemensam faktor har varit längtan efter barn. Såhär flera långa trådar senare är det vänskap som förenaar, minst lika mycket.

  • Svar på tråden I vått och torrt och väntan
  • Villemoa

    Ingen träningsvärk idag faktiskt och jag är FÖRVÅNAD!!

    Det där med försäkringskassan alltså...när Moa skulle till att födas så skickade min man in sitt anställningsbevis till FK för där stod ju vad han tjänade så att de skulle kunna beräkna hans SGI. Vi hade haft kontakt med en handläggare på FK som vi ställde en massa frågor till och han skickade in sina handlingar för att uppdatera sina nya uppgifter. Vi fick till svar att när sen barnet var fött så skulle man höra av sig till dem och att man kunde göra det på tre sätt; via internet, telefon eller sms. Han ringde till FK dagen efter hon föddes och de var inte glada över att han ringde en dag senare men det gick bra ändå. Tänk att de säger olika på olika FK när de ska jobba efter samma system. Dessutom borde de ju göra om systemet så att pappor som ska anmäla sina 10 första pappadagar borde kunna få en respit om fem dagar för man har ju liiiite annat att tänka på så där dagen som barnet föds.
    Vet du hur många kvinnor som nekas havandeskapspenning eller sjukpenning för de är ju inte SJUKA, de är GRAVIDA!!! Jomen det vet man väl för fasen liksom och man kommer ju inte ha gravidsymptom efter graviditeten!! En person som har samma problem som inte är gravid nekas inte till sjukpenning oftast. Det måste varit karlar som kommit på det där systemet eller en butter kärring som aldrig varit gravid var det nån som sa till mig...


    ingenjörsbruden skrev 2009-08-27 09:18:14 följande:
    Blommis: vilken dag du haft...igen! Hade hjärtans gärna sällskapat dig på bion! Va spännande med budgivningen o visningen o allt!! *håller tummar o tår allt vad det gåååååår....o så fick jag rimma lite*Pralinen: hahahah skojar du...OM det finns klänningar..helt galet vilken industri! Pergotime har en "intressant" inverkan på ens humör...men du ska se att det blir bättre.Villemoa: Va skönt det låter med vattengympa! Hoppas att träningsvärken bara blir lagom! Bruttan: Ahaaaa!!! Där kom den slutgiltiga förklaringen som jag verkligen saknat! Igår var vi på försäkringskassan för informationsmöte för nyblivna o blivande föräldrar.......jag har aldrig garvat så mkt inombords som då.....det systemet är ju helt jävla fucked up! En tjej som pluggat i 8 år...o försökt vara duktig o inte tagit CSN hela tiden (typ en period) har helt tappat sin SGI...så hon får 180 kr om dagen....tack för det....jävla system....o en annan höggravid kvinna frågade om havandeskapspenning som jag har förstått är svårt att få....hon jobbade med utåtagerande ungdommar men blev ändå inte berättigad till h.penning! Va faaaaan...jag blir ju helt förbannad! O så står gubben som iofs håller en bra föreläsning o svarar bra på frågor o säger att ja reglerna för h.penning togs på 70-talet o det har inte justerats....HALLÅÅÅÅÅÅ!!! Vilket system! Tur att man inte är drabbas själv för då vete fasen vad som hänt här.... Bara det här med tillfällig föräldrapenning som pappan ska ta vid barnets födelse....det kan du inte anmäla innan...dvs få din SGI behandlad innan....för man måste ha ett ärende o det har man inte förrän barnet är fött...öööhhh.....så ska de rota med det INNAN så måste det STÅ uttryckligen att det är för att man ska bli pappa inom kort.....lata jäklar...O så måste man anmäla sin t.f.penning samma dag som man vill ha ut kr.....så jag var bara tvungen att fråga om de allvarligt hade tänkt att när värkarna började så skulle man starta datorn o logga in o fixa med bankid o begära pappapenning????oh näää de var ju rätt JUSTA när det gällde pappadagarna MEN man var tvungen att AKTIVT skriva att pga förlossningen så har man inte kunnat anmäla det samma dag..... HAHAHAHAHAAHAAANåja...jag hade rätt kul iallafall...ställde flera frågor som fick församligen att börja skratta....så vi var nog ett antal som tycker att systemet suger!
  • Daa

    Men, Blomman, så spännande! Kul att det går uppåt *hakar på i knipandet*
    Och så kanske du blir av med villavagnen snart. *nickar nöjt*

    Lanovia: skönt att värsta illamåendet verkar ha gått över.

    Jessica: det låter spännande med makeup-kurs *ställer mig efter Bruttan i make over-kön*

    Bruttan, din dag verkar ha varit ganska så bra. Kul med besök av ett skönt gäng. *kramar*

    Ingis: verkar som om buffbuset vill ha lite action, inga tråkiga möten

    Jenny, hur går det för dig med krångelcykeln? Trött, säger du? *visslar*

    Villemoa: det var väl härligt att slippa träningsvärken!
    FK verkar kunna krångla till det. Kanske ett bra sätt att öva sig i tålamod (det brukar jag göra när de spelar dansbandsmusik på radion på jobbet: biter ihop käkarna och tänker om och om igen "låten är snart slut, jag klarar det här")

  • Ninnnis

    Gillar du inte dansband, Daa?

    Heja budgivningen! *buda klapp klapp klapp, buda klapp klapp klapp*

    Jenny, vilken dag är du på nu?

    Här har det varit 26 grader idag, perfekt väder att ha hundsemester i Har suttit på altanen och solat, passade på att ensamträna plutten lite inomhus under tiden, han lade sig på hallmattan och sov...

    På eftermiddagen körde vi in till stan och promenerade med en väninna på ett rekreationsområde. Hon är lite hundrädd, men plutten charmade henne så att hon till och med gick och höll kopplet Han kräktes lite i bilen in, men har varit pigg och glad hela tiden så det borde väl inte vara någon fara, ni hundägare? Fast man blir ju såklart lite orolig... Det var lite gräs i kräkset, så han hade kanske fått i sig nåt som han ville ha upp. (jag inser att jag pratar om honom som om han var en bebis, men just nu är han så nära en bebis som jag kan och vill komma )

  • Ninnnis

    Lanovia, skönt att illamåendet hat lagt sig. Hoppas du hade kul på jobbaktiviteten

    Ingis, var det sista arbetsdagen idag? Tycker också dina tankar kring vad som komma skall verkar fullt naturliga...

    Bruttan, vad får du all energi ifrån? Visserligen har jag promenerat otaliga kilometer, men du har ju rena Blommisnivån på ditt fixande Dessutom har jag ju en ypperlig anledning att stanna i soffan när plutten sover i mitt knä...

  • Daa

    Det är en fråga om allergi (det börjar liksom krypa i kroppen och så får jag lite svårt att andas. Det kan vara basgången, jag vet inte riktigt.).


    Ninnnis skrev 2009-08-27 21:20:27 följande:
    Gillar du inte dansband, Daa?
    Har för mig att hundar kräks ibland. En gång när jag fick rapportera för mamma att en av hennes hundar kräkts upp hela sin middag fnös mamma och sa att hunden minsann får skylla sig själv om den blir hungrig efter det. Och mamma är ändå noga med att ta hand om sina husdjur.
Svar på tråden I vått och torrt och väntan