• passionsblomman

    I vått och torrt och väntan

    Vi fortsätter vårt umgänge och hänger med i alla livets svängar...

    ...förra tråden:

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3414645.html

    Du som läser här gör det på egen risk, ty här räds vi icke sjukhus, kroppsvätskor eller prat om sexlivet.
    Gemensam faktor har varit längtan efter barn. Såhär flera långa trådar senare är det vänskap som förenaar, minst lika mycket.

  • Svar på tråden I vått och torrt och väntan
  • Jenny står brud 090801

    Det har jag oxå fundeta på ingis... även fast vi inte är där riktigt än. Jag vill ju vara hemma så länge som möjligt, gärna 1,5 år och så skall väl mannen ha ½ år. Hur gör man när man är lärare...kan man "börja jobba över sommaren"? Villemoa du är väl lärare, kan inte du berätta hur du tänkt?


    ingenjörsbruden skrev 2009-08-23 19:59:01 följande:
    Hörre ni som har barn sen innan....HUR tusan gör man när man planerar sina föräldradagar?! Känns hur jäkla svårt som helst....suck......funderar på att boka tid hos en handläggare....för joxa själv här hemma...eeehhhh...blir bara irriterad! Har nog noll tålamod nu med alla hormoner osv...
  • Villemoa

    Moa föddes i mars förra året och jag tog ut FP två dagar ena veckan och tre den andra ända fram tills sommarlovet började då jag gick i tjänst. Vi har ju rätt att gå i tjänst under sommaren eftersom det är enda sättet för oss att få ut vår ferielön. Sen när 6:e augusti kom började jag ta ut FP igen (hade ett vikariat som gick ut då så när jag inte är f-ledig nu så är jag arbetslös) och då tog jag också ut två dagar ena veckan och tre dagar den andra (alltså 10 dagar i månaden) och fortsatte så ända tills Moas 1-årsdag då jag började ta ut fem dagar i veckan för att skydda min SGI.
    I och med att jag tog ut så få dagar hela första året och var i tjänst under förra sommaren, så har vi sparat massor med dagar! Har dagar kvar till juni nästa år.
    Medan jag var i tjänst var min man pappaledig så vi var båda hemma i två månader.

    Man får helt enkelt räkna efter hur många dagar i veckan man har råd att ta ut så att säga. Ju fler dagar man tar ut desto snabbare går dagarna åt, det beror ju helt på vad man har råd med.

    Under hela första året så är ens SGI skyddad så om man har råd behöver man inte ta ut en endaste FP-dag och på så sätt kan man ju spara dagarna längre. Regeln är ju att man har rätt att vara f-ledig 1½ år men vissa chefer kan ju godkänna att man är borta längre.

    Puh..hoppas ni hängde med!! Det här med FP kan vara nog så krångligt och det händer att jag fortfarande sitter och kliar mig i huvudet!

  • Villemoa

    TACK!! Tyckte själv att jag svamlade rätt mycket


    passionsblomman skrev 2009-08-23 20:30:02 följande:
    MYCKET bra förklarat där Villemoa!!!
  • Villemoa

    Har för mig också att man som lärare klarar sig på att jobba bara en termin för att få ut full ferielön på sommaren. Jag jobbade hela höstterminen och så blev jag sjukskriven direkt efter jullovet. De första 180 (tror jag) sjukpenningsdagarna är semestergrundande och de första 120 (tror jag) f-lediga dagarna är också semestergrundande så i mitt fall förlorade jag ingen ferielön. De på lönekontoret har grym koll på detta så hör med dem Jenny den dagen det blir dags

  • Jenny står brud 090801

    Tack Villemoa, jättebra förklarat! Känns som jag har lite mer koll nu. Ska kolla med lönekontoret sen när det blir aktuellt.

    Blommis: Hur ser det ut med renovering i nya huset sen? Måste ni renovera mycket eller är det fullt beboeligt direkt? *nyfiken* Har hört något om att det var rosa...stämmer det? Låter fint *ännu mer nyfiken*

  • Jenny står brud 090801

    Nu skall jag kolla på en film, och sticka lite på ett par raggsockor till mannen. Han skall ju inte behöva frysa om fötterna när han är ute och jagar

    Kollar kanske in en runda sen innan det är dags för sängen. Annars hörs vi imorogn kväll igen.

  • passionsblomman

    Inboxa mig din mailadress så ska jag genast visa dig mi´tt huuuus!

    Om du vill lämna ut den försts

    Jenny står brud 090801 skrev 2009-08-23 20:40:35 följande:


    Tack Villemoa, jättebra förklarat! Känns som jag har lite mer koll nu. Ska kolla med lönekontoret sen när det blir aktuellt.Blommis: Hur ser det ut med renovering i nya huset sen? Måste ni renovera mycket eller är det fullt beboeligt direkt? *nyfiken* Har hört något om att det var rosa...stämmer det? Låter fint *ännu mer nyfiken*
  • Daa

    Skriver under på det jag också...


    passionsblomman skrev 2009-08-23 19:16:08 följande:
    Ja du är lite knäpp......och alla vi andra i tråden hade tänkt likadant... Jenny står brud 090801 skrev 2009-08-23 19:12:35 följande:
    Låter som om det var en hel del folk på visningen, Blomman. Hoppas det ger rejäl utdelning nu. *håller tummarna för veckans övriga projekt*

    Förstod inte alls det där med föräldradagarna *känner mig duktigt trög*.

    Nu har jag äntligen fått mig lite surströmming och hunnit bli charmad av mina föräldrars nya valp.
  • Jenny står brud 090801

    Blomman: Nu har jag skickat min mejladress till dig. Vill jättegärna se ditt hus!!!

Svar på tråden I vått och torrt och väntan