• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • snaily

    Härligt med jobb hemifrån Vickan! Är bara lite avis på folk som kan göra sånt, med mitt jobb är det såklart omöjligt.

    Kram till Mugglan! *skickar över en stege att klättra upp ur depphålet på*

    Precis kommit tillbaka från stan nu. Blev en nätt 7-timmarsutflykt att åka till doktorn, puh! (Passade på att shoppa lite och äta middag också förstås.)

    Nu kommer jag ha MASSOR av ivf-frågor och funderingar framöver till er som kan sånt...

    Doktorn verkade tycka vi skulle sätta igång med spray och sånt redan nu i november, men jag vill ju verkligen inte behöva stressa med allt sånt precis innan jul, frågan är om vi ens skulle hinna bli färdiga innan julhelgerna för den delen. Så vi bestämde att vi börjar i december och förhoppningsvis blir det ivf i Falun i januari då!

    Doktorn var lika förvirrad som vanligt, och hade inga journalanteckningar sen tidigare om hur mina äggstockar såg ut (som han redan undersökt med ul minst tre gånger tidigare...). Han kollade lite snabbt på äggstockarna idag igen och bestämde därefter dosen 150 enheter med sprutorna (osäker på vilken sort det blir, gonal-f kanske? Finns det många olika?) Hur låter den dosen - vad har ni andra haft?

    Det är inte klart med bidraget från kommunen, ansökan är inte gjord ens, men enligt gyn så brukar det inte vara några problem. Då får man bidrag till två försök och har ändå rätt till landstingets försök sen om man inte skulle lyckas på två.

    Fler frågor - någon som vet varför man ska börja spraya på dag 21 just? Jag har oftast inte ens haft ÄL vid den tidpunkten, ska det spela någon roll? (inte enligt gyn men frågar er också )

  • kängu

    Mugglan, cool lägenhet!!

    Vickan, hoppas det blir skönt med hemmajobbande imorgon!

    Dags för popcorn och soffmys med maken!

  • viktualia

    Snaily - med mitt jobb är det inte 100% smidigt att jobba hemifrån eftersom jag inte kommer åt jobbets databaser/material hemifrån.. det funkar men inte strålande.... Och ditt jobb har min farbror tagit hem.. han har mottagning i källarn på sin villa.. fniss...

  • Telis

    Snaily, det låter bra att vänta med att börja till i december, det kan bli stressigt att hinna med före jul och december kan ju bli stressig ändå. Bättre att göra ÄP och ruva i januari.

    Gonal-F är väl den vanligaste sorten man brukar börja med, sen finns det också Puregon (som är samma sak som Gonal men en annan tillverkare) och Menopur. Gonal och Puregon kommer som såna där pennsprutor som diabetiker har och är förblandade. Menopur är ett helt annat preparat, görs av urin från gravida kvinnor och måste blandas till. Det brukar man få om man tex är svårstimulerad eller för att man vill prova något annat än Gonal/Puregon.

    150 IE är standarddosen vid första försöket om man inte har sett några särskilda tecken på att man kommer att vara extra lätt- eller svårtstimulerad.

    Att man börjar på dag 21 är för att det är en vecka efter ÄL (enligt alla mallar), man vill att man ska ha haft ÄL innan man börjar med sprayen så att man inte har några äggblåsor kvar. Jag som alltid haft ÄL på dag 18 började därför med sprayen på dag 25 för att vara på den säkra sidan. Om du har sen ÄL så kan det vara värt att iallafall fråga din läkare eller Falun om du inte ska vänta ett par dagar extra. Det kanske inte spelar någon roll men är ändå värt att fråga.

  • Telis

    AM, vilket otroligt coolt paraplyställ, det kommer bli skitsnyggt i er hall!

  • Telis

    Vickan, jag ska smälta samtalet lite till men om jag känner mig lika osäker på henne och på vad jag själv vill ha ut av samtalen sen ska jag se till att byta. Jag kanske måste ta hjälp av maken men jag ska göra det.

  • viktualia
    Telis skrev 2009-10-15 20:36:11 följande:
    Vickan, jag ska smälta samtalet lite till men om jag känner mig lika osäker på henne och på vad jag själv vill ha ut av samtalen sen ska jag se till att byta. Jag kanske måste ta hjälp av maken men jag ska göra det.
    Låter genomtänkt! *kramar om*

    (och funderar över när jag själv ska inse fakta... trollet i magen ska ut.. hm.... )
  • snaily

    Telis
    Tack för svar! Frågade läkaren just det eftersom jag brukar ha ÄL sent men han sa att det inte spelade någon roll, hmm. Ska nog maila och påpeka att det står i FASS att det ska inledas under lutealfas, faktiskt! Om jag vågar...
    Förstår ditt problem med att be om ny BM, är själv hopplöst mesig på sånt!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor