• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • nennesjuttioåtta

    telis
    det där aurorasamtalet verkade ju vara ett fiasko- Trist!

    En annan har inte sovit särskilt gott för tredje natten i rad. Kattuslingen härjar som sjutton, trots att vi tröttat ut henne med laserpekare, fjädervippa, springa ute hela kvällen och mat i skålen. Vi har en tavellist ovanför våra huvuden och där står hon raklång mot och pillar på våra tårttrolldegsgubbar från bröllopet. Petar man ner henne därifrån går hon över till att gnaga på lampkontakt och kablar, schasar man iväg henne därifrån börjar hon svänga på vår gigantiska antika skolplanch (gissa landskapet!) och gnager på trästången som är i änden, hoppar högt upp luften och jagar fötter under täcket, kliver resolut över böstkorgen eller vill in under täcket och lägga sig i knävecken i 18 sekunder, efter det lever hon rövare i klädkammaren (ok, dit kan man ju stänga dörren iaf) och efter det står hon och petar med morrhåren på en så det kittlas och därefter hugger hon matte i händerna. Allt detta, utan undantag, varje morgon den här veckan från kl 4. ARRRRRRGHHHH!!!! Vår dörr till sovrummet kan man inte stänga igen helt *skriver upp på att göra listan* och skulle man stänga ute henne så skulle hon ju ändå klä
    ösa på dörren och låta MÄH MÄH MÄH MÄH MÄH MÄHMÄÄÄÄÄH MÄMÄHMÄ MÄH MÄH MÄH MHÄMÄHMÄ MÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!

    Några tips? Snaily, vad tror du om valium?

  • Liten med Mindre

    Telis - jag vet inte riktigt om de tar upp olika saker. Personligen tror jag att pilates jobbar mer med muskler och att stärka de inre muskler som är viktiga för välbefinnande under graviditet och förlossning. Kanske är super för din rygg? Yogan fokuserar dels på viss styrka, dels på koncentration, stretch och andning också.

    Säkert tar båda kurserna upp samma ämnen i olika omfattning.

    Jag gick denna kurs:

    www.estela.se/gravidyoga.php

    Kändes lite mesig emellanåt för en som gillar att träna sig svettig. Men övningarna är sköna ändå, och avslappnande. Är ingen jätteyogafantast dock, och har svårt att ta tid och gå ner i varv.

  • nennesjuttioåtta

    lappis
    Just det där att jag vill läsa allt och borde si och borde så, förbannar mig själv för att det inte funkar trots att vi inte vet vad det boeror på. Men det borde ju vara jag, eftersom vi iaf nu vet att hans gubbar kan befrukta mina damer.
    Förr blev jag tröstad av FL av att läsa där att det lyckades för folk efter så och så många gånger/IVF/mirakelkurer men nu verkar det så otroligt att det skulle bara hända så där.
    P vill avvakta med att ställa sig i kön för adoption och när vi satt med pappren i förrgår kväll så kändes det även för mig som ett så otroligt stort steg. Längtar jag verkligen så mycket efter just barn eller är det själva grejen att det inte funkar som gör mig så besatt? Så det ligger fortfarande på is. Det kändes så makabert att sitta där och välja land och ålder som att det var en soffa vi skulle köpa. Nej, just nu känns det inte rätt för vår del.
    Vi har ett kompispar i samma ålder som också varit ihop for ages liksom vi, där vi vet att de är långt från verkstaden och vi är så himla avundsjuka på dem! Oförstörda och lyckligt ovetandes. Bara går vidare i livet som vanligt. Skulle kunna göra vad som helst för att vrida tillbaka tiden 3 år och det är ju knappast för ålderns skull.

  • Lapinette

    nenne - att ställa sig i kö för adoption innebär ju inte att man måste ha bestämt sig för att adoptera. Vet att det låter lite flummigt men själva adoptionsbeslutet kan man ta långt senare. Man betalar bara in en avgift och får då automatiskt en köplats. Sen om ni vill utnyttja den möjligheten eller ej kan ni besluta lååångt senare. Men jösses vad glad jag är att vi ställde oss i kö juni 2008 och inte hösten 2009.

  • Telis

    nenne, förlåt att jag skrattar men hon verkar ju helt galen. Lite valium låter ju inte så dumt. Hur går det på dagarna när ni inte är hemma? Du har all min sympati för sömnbristen, jag sover också så himla dåligt nu och det är skitjobbigt!

    Liten, hmm, jag tänker nog att pilates är mer min grej, särskilt det där med att stärka muskler i ryggen. Jag har provat på tai chi en gång och har svårt att tänka på andningen samtidigt som jag gör nåt annat. Antingen andades jag bara eller också höll jag på att svimma för att jag glömde andas men gjorde övningarna rätt.

  • Telis

    nenne, jag håller med Lappis. Det är bara en köplats, inget annat. Man behöver inte gå på ett enda samtal eller fatta ett enda beslut förrän man är redo. Och blir man aldrig redo har det inte hänt något värre än att man har sumpat ett par tusenlappar. Det KAN ju vara så att ni ändrar er om ett par år och då är det ju suveränt om ni redan har ett par års kötid.

  • nennesjuttioåtta

    ok, vi kanske ska ta en annan adpotionsbyrå då, den här skulle vi fylla i vilken socialnämnd och namn på den vi kontaktat, välja land och ålder och annat grejs samt betala.

  • Liten med Mindre

    Telis - helt klart ska du testa på någon av dem, kanske framför allt för ryggens skull. Var inte pilatesen rolig/givande, så kan du ju köpa yoga-boken av Estela och yoga lite hemma.

    Nenne - hyperaktiv kisse det där. Huj vad sur jag skulle vara! Tyvärr går det ju inte att sätta dem i bur över natten heller.
    Hör också alltför ofta berättelser från svärmor om hur hela sängen är grusig och lerig för att kissen kommer hem mitt i natten från ösregnet ute. Ibland med en härlig natt-mus att smaska på. Urrk!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor