• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • BrudSommar2006

    Iris gillar sin välling och med allt annat vi bråkar om med henne just nu så är det inget vi kommer att prioritera. Jag kör med AMs teori även om jag har för mig att den gällde blöjor, inte så många tonåringar som springer omkring med vällingflaska så det ordnar sig nog. Värre blir det att få henne att sluta med flaskan om hon ska bli torr på natten men vi tänker inte ta tag i det just nu i alla fall. Vet att en väninnas 6-åring fortfarande gillar välling.

  • BrudSommar2006

    Förresten, har ju varit hos dietisten för råd, om man ska sluta med välling måste man vara säker på att de får i sig kalcium som motsvarar minst 200 ml välling på annat sätt, vi fick inte sluta med vällingen innan vi fått Iris att dricka mjölk, äta yoghurt eller liknande, vilket vi inte lyckats med än.

  • fru AM

    Piggelin: Jag anser välling fortfarande vara en bra frukost för Livia. Hon vill inte ha varje dag numera men kanske varannan och så äter hon en smörgås med juice med oss också. Är det ingen välling-alkis man har att göra med så kan man nog låta barnet fasa ut vällingen själv ...? Storsonen slutade abrupt & självmant (sent!) med välling då han slutade med napp (då var det tydligen fel med nappflaska också ...).

    Men alla blir saliga på sin fason!

  • fru AM

    Precis BS! Det där med kalciumet är viktigt. Ur näringssynpunkt är ju välling helbra som morgon/kvällsmål

    Jag längtar tills Hektor ska introduceras i vällingsekten! Bara två veckor kvar nu ...

  • Piggelin1

    BS - bra tips ang det där som dietisten sa - ska ha det i åtanke!

  • Piggelin1

    Vi kör säkert på ett tag till, men kan liksom inte låta bli att fundera lite på det, eftersom Sverige är enda landet i världen där man kör med välling & barnen i andra länder klarar sig galant utan det...

  • fru AM

    Men det är inte alla länder som har så stora, friska och välväxta barn heller!

  • Liten med Mindre

    Tjaa - de i Frankrike får väl kalcium från alla söta yoghurtar de har, utöver sockret då...

    Ungarna jag passade i Schweiz åt varm o'boy och sött bröd med smör till frukost. Oj så bra mat! Fast de var 7-12 år. Kanske en söt yoghurt eller chokladpudding med grädde slank ner oxå.

  • Fru E

    Funderar på om jag kan lyckas få ta även ivf blodproverna på måndag-tisdag om jag ändå ska ta blod för att kolla ÄL, vad tror ni? Har en bokad tid för ivf blodproverna som jag inte avbokat än men den tiden fick jag innan jag pratat med gyn.....litet fult knep men vad gör man inte....

  • Liten med Mindre

    Eller drar jag alla över en kamm nu? Glömde kanske de söta amerikanska frukostflingorna...

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor