• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Piggelin1

    reonserade, srtadsdel och vist - det går alldeles för fort idag!

  • fru AM

    Oj vilket gäng med dagmammor/hemmabarn det var här inne! Själv gick jag definitivt på dagis - jättemycket (långa dagar) men led inte av det alls. Min mamma var dessutom förskollärare (på ett annat dagis förstås) och tog ibland med sig barn hem på helgerna (så att de ensamstående mammorna skulle få vila upp sig) - så vi hade ibland fullt hus med små söta bebisar (på den tiden fick man ju börja på dagis redan vid fem månaders ålder). Och på sommarloven minns jag att jag var med henne på jobbet rätt mycket och hjälpte till (då jag var 10 år ungefär). Så jag är verkligen en dagisbarn!

    Gillar idén med dagis väldigt mycket - just den sociala biten och "skavandet" mot andra barn/ibland andra människor än mamma & pappa tror jag är nyttig, men det kan man ju uppnå även hos dagmamma eller mormor, eller i en riktig storfamilj, eller under aktiva/utåtriktade dagar "bara med mamma"

  • fru AM

    Piggelin och Lappis: är ni stenålders ...? Vad är jag då - från dinosaurietiden? JA visst ja - skräcködla var det ju!

  • Piggelin1

    AM, jag ligger ju bara typ ett halvår efter dig, så snart är även jag en skräcködla

  • Lapinette

    AM - om kommer att se ut som dig när jag blir skräcködla nästa år så blir jag bara glad!

    Jag borde vara superblyg och jättskygg om man tänker på min uppväxt i skogen med enbart mormor och några få lekkompisar. Uppväxt med mamma, pappa varanna helg och en bror som flyttade hemifrån när jag gick på lågstadiet. Har faktiskt aldrig tänkt på det!!

  • Piggelin1

    AM - jag skavde ju rätt mkt mot mina andra fyra syskon, så det var ju som ett mindre dagis hemma när jag växte upp Med ena skillnaden att vi var i olika åldrar allihopa (skiljer nio år mellan yngsta & äldsta, dvs ett barn ca vartannat år)

  • Piggelin1

    enDA skillnaden - herregud va det blir fel mest hela tiden...

    Om jag var tyst, lite halvblyg & gärna hängde i mamma kjolar som liten, så har jag definitvt tagit igen det i vuxen ålder
    (japp, lite självinsikt har jag samlat på mig genom åren...)

  • Lapinette

    Jösses, jag har nog mest lekt själv i en grantopp som barn ... hur kommer det sig att jag klarade mig galant socialt när jag började skolan? Hmmmm... om ni träffar min mamma någon gång kanske ni förstår varför. Det hade nog räckt med att få lite, lite arvsanlag från henne sen kunde man ha låst in mig i en garderob och jag hade ändå lyckats få kompisar den dagen man låste upp dörren.

  • Lapinette

    Piggelin - den beskrivningen låter som min make som har försökt att övervinna sin blyghet genom att flytta hemifrån vid 18 års ålder och sen till olika länder, möta ny människor etc.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor