• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • sweetstreet

    Oj!
    Gäller detta även för araber....??? Elller är det enbart israeler?

  • sweetstreet

    Men hallå jag skulle ju börja jobba ordentligt!!!!!!!!!!!!!


    måste sluta knattra här...

  • fru AM

    Telis: det är säkert det där med subventioneringen som det beror på. Sedan tror jag att det på något sätt är en undermedveten allmänt vedertagen sanning att "dagis är det näst bästa alternativet och ett nödvändigt ont" och därför sticker det i ögonen om barnet får gå till sitt dagis och föräldrarna gå och göra något annat (och för den skull inte jobba - vilket är den enda "godkända" anledningen till att ha barn på dagis). Hur man väljer att spendera sin semester borde ju vara ett fritt val - egentligen ... Eller tänker jag fel?

    Att Livia just nu har roligast på dagis råder det ingen tvekan om.

  • _koko_

    Hallå sweet!! Jag tror att telis är inne på rätt spår där, att det anses fel att "utnyttja" dagis för sina egna nöjen.

    telis - Det är ju vegas, det finns säkert luftkonditionering utomhus.

  • BrudSommar2006

    AM, ja överraska, avleda, charma är taktiken! Det går absolut inte att få det att framstå som att man är sträng och bestämmande! Tänk att du får göra flätor, vi har inte kommit till det stadiet än, här får man vara glad om man lyckas borsta håret på henne utan att ta till milt våld! Livia och Iris verkar onekligen vara lite lika, Livia har kommit lite längre i utvecklingen bara och pratar bättre än Iris!

    Telis, nej jag skulle definitivt inte jobba heller om jag inte behövde, även om jag trivs på jobbet. Det finns ju så mycket annat man kan göra på dagarna, man behöver ju inte gå hemma och dra. Jag skulle skaffa häst och tillbringa hela dagarna i stallet till exempel.

  • _koko_

    AM - Vad kostar det i sverige? Typ en tusing per barn eller? Lite skillnad mot usa då... Fast med tanke på vad jag och sambon betalar i skatt varje månad täcker vi nog upp de flesta subventioner vi får...

  • Piggelin1

    Sweet - trior at telis är inne på helt rätt spår, jag klipper & klistrar lite från sajten för barnsomsorg i vår kommun:

    Rätt till plats har barn som är minst 1 år och högst 12 år, är folkbokförda i kommunen och vars förälder/vårdnadshavare arbetar, studerar, är föräldraledig för yngre syskon ( gäller ej skolbarnomsorg) eller är arbetslös (gäller ej skolbarnomsorg).

    Förälder som saknar arbete ska på anmodan lämna intyg från
    arbetsförmedlingen som visar att hon/han är arbetssökande.
    Förälder som studerar eller arbetar ska på anmodan visa intyg som styrker detta.

    Barnet erbjuds omsorg när föräldrarna förvärvarbetar eller studerar plus skälig restid.

    Barn 1-5 år vars förälder är arbetslös har rätt till plats 15 timmar /vecka.

  • fru AM

    BS: har du testat spraybalsam? Det gjorde under för våra friseringssessioner kan jag säga! Och sedan kan jag tipsa om såna små genomskinliga klibbiga gummisnoddar för håret (de sitter som berg - hela dagen, så man behöver inte plåga sig själv och barnet mer än en gång (per dag))
    Testa att låtsas att du är frisör!: "Välkommen till frisören! Välkommen att sitta fram - peka på en stol - hur är det på jobbet då? Och barnen? Har du barn? Vad heter dom? ..." osv i det oändliga medan man snabbt kammar och flätar ...

  • Piggelin1

    Koko - tror att vi betlar 1100-1200 per månad, har inte riktigt koll. Fast lite skumt att man måste betala även i juli månad då dagis är STÄNGT Vi betlar för en tjänst som inte blir tillgodosedd alls i juli månad Öhhhh??!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor