• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • BrudSommar2006

    EA, tack för tipsen, de är sparade! Funkia är bra, fast det är en skuggväxt så hade jag en planta i en kruka i solen på vår stekheta balkong i flera år och den har jag nu planterat ut i en solig rabatt och den sviker aldrig!

    Muggles, det är nästan så att jag önskar att jag får ett barn som inte vill amma så att jag slipper men fungerar det så blir det ju amning igen. Fast förra gången tog det flera månader innan det fungerade bra så det gäller för min del att inte ge upp för tidigt också.

    När det gäller smärtlindring så hoppas jag på spinalbedövning den här gången, ges nästan bara till omföderskor eftersom det måste vara mindre än två timmar kvar när den ges eftersom den inte går att fylla på, ska ge mycket bättre smärtlindring vid själva krystningarna än epidural som vad jag förstår verkar bäst fram tills dess. Fast med min otur så blir det väl som sist att jag inte får någon...

  • fru AM

    EA: fint att allt såg bra ut i alla fall. Även om det är mystiskt att det inte tar. Men ingenting verkar ju vara självklart i reproduktionsvärlden ... Kram!

    En fråga: du är ju kak- och tårtexpert ... Jag ska baka tårta till Hektors dop och undrar vilken form och storlek som är smartast. Vi blir 30 st (ca 10 barn). Vad tror du om en tårta fyllde med hallonsylt och tunna lager lemoncurd? Ungefär som en prinsesstårta - sylt (o lemon curd) och grädde i tårtan och sedan marsipantäcke på. Vet du hur man får till ljusblå marsipan? Och jag skulel vilja ha en sirligt vitt hjärta (stort) ovanpå (för att matcha dopinbjudningarna (hjälp jag har blivit en dop-zilla!)... Kristyr av ngt slag? Hjälp!

  • fru AM

    NEJ - jag började googla på tårtdekorationer ... nu är jag fast och såld och helt bortkollrad: så mycket fint det finns! Fast jag har inte hittat ngt att göra ett stort vitt hjärta med än ...

  • fru AM

    EA: lycka till! Inväntar tålmodigt hjälp från dig - allas vår egen tårtguru!

  • viktualia

    ÅÅÅåå Kakburken är en rolig webshop! Ett sådant här står långt inne i ett köksskåp här hemma www.kakburken.se/product_info.php hihihi!

    Ego - jag hade ju bestämt att det var slut med spyandet. Jö! Helt utan förvarning har just frukosten över gått i slam och jag tuggar på en macka som gärna får stanna...

    OM jag nojjar över något så är det hur jag ska klara att återgå till pendling och jobb nästa vecka.. gaaaaaaaaaaaaaaa
    Må illa så här utan förvarning är ju mer än lömskt...

  • Piggelin1

    Hej hej,
    imponerande vilken massa webshoppar det finns - fastnade på Kakburken.se en bra stund

    Såg precis på nätet att prinsessan Madeleine förlovar sig - tillåtet nu efter att storasyrran gjort det?!

    Snaily - fan fan att det inte kan ta sig för er Kram

    EA - kram till dig med! Bra att ni så smått börjat kollat upp vilken hjälp det finns att få. Kanon att det inte är några köer till ivf där du bor!

    Snorkis & EA - jag har också sparat ner era perenn-tips. Funderar på att shoppa loss lite nu snart när det blir rea & plantera lite!

    Muggles - det fanns möjlighet att välja centraldammsugare till vårt hus med, men vi skippade det, kändes inte nödvändigt. Säkert praktiskt, men vi lade hellre pengar på annat. Dagens dammsugare är ju rätt små, så det känns inte speciellt betungande att bära upp den på övervåningen när det är dags (vilket opåminner mig om att det var EVIGHETER sen vi dammsög övervåningen )

    Tinga - grattis till hustillträdet!! Hoppas att du snart är uppkopplad igen!

  • Frejis

    Grattis på förlovningsdagen Snaily! Hoppas att ni får en riktigt mysig dag.

    Koko, biten av en tvestjärt?? Urk!. Tycker att de är så äckliga?
    Skönt att det gick bra hos barnmorskan, men trist med barnvagnen. Det verkar kunna bli ett omständigt projekt.

    MrsB ? vad trist och jobbigt att bli sjuk mitt i sommaren, men du slipper kanske sjukdomarna under hösten. Stor kram till dig! Hoppas också att inskrivningstiden på arbetsförmedlingen blir riktigt kort.

    Snorkis ? när man inte känner att man absolut måste ha barn blir det genast lite mer knepigt För min egen del handlade frustrationen rätt mycket om att jag inte kunde få någonting som jag vill ha, dvs ett plus på stickan och skulle missa någonting även om jag kanske i praktiken hade kunnat klara mig utan det.
    Jag säger nog nästan som BS har sagt en gång i tiden, att jag gärna tar en ettåring eller någon som är äldre. Av någon anledning skulle jag tycka att det var roligt att sparka boll med lilla fröken och ta med henne på alla möjliga saker som man kan göra tillsammans.

    A M ? Livia verkar rätt så cool, rolig attityd när det gäller pottan fast jag kan tänka mig att hennes mamma kanske blir något frustrerad om hon fortsätter alltför länge med det.
    Jag blev jättesugen på den tårtan som du tänkt baka. Den lät supergod!
    Hur länge har du skrivit på boken?

    Snaily igen ? trist med minus

    EA ? jag röstar för ivf även om processen är mer omständlig än insemination. Insemination kan ju fungera (tänker nu på Sweet), men de som plussar efter ivf är betydligt fler än efter insemination (30% mot 10%). Fast om ni ska fatta beslut om det i oktober, hinner det kanske ta sig redan innan dess.

  • BrudSommar2006

    Vickan, stackare, jag mår i alla fall inte illa utan förvarning längre och så länge jag tar en tablett till frukost, lunch och middag så verkar det som att jag inte behöver kräkas alls. Jag kan få kväljningar och känna att det är på gång men ett par djupa andetag och ett par munnar vatten brukar få stopp på det om jag också avbryter aktiviteten som startade det, oftast något som luktar mat, typ öppna kylskåpet, stoppa in disk i diskmaskinen eller liknande. Konstigt nog så klarar jag att göra rent kattlådan och byta bajsblöja och det är ju en jäkla tur.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor