• Cltsp

    50-tals bröllop fortsätter...

    Hej brudar. Jag gjorde en ny tråd eftersom den gamla var stängd för svar (igen).

    Hur går det för er?

    Imorgon ska jag ta med mig klänningen till sömmerskan och hoppas att hon kan hjälpa mig att sy upp den lite så underkjolen syns under (jag vill ju hemskt gärna visa den underbara kjolen från vivien!) och ev. sy dit axelband.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-26 10:43
    Länktips:

    Gamla trådar
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2809557-1.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2999449-1.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3116199-1.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3219206-1.html

    Kläder och accesoarer
    daddyos.com
    www.gojane.com/
    www.stopstaring.com
    www.sivletto.com
    www.madmanclothing.com
    www.8ballwebstore.com/
    www.vivienofholloway.com/
    www.stephaniejamescouture.com/
    www.bluevelvetvintage.com
    candyanthony.com
    www.dollycouture.net
    www.angelinas.se
    www.unique-vintage.com/index.php

    Gör ditt eget flor
    madebymaryann.blogspot.com/2008/04/birdcage-v...
    www.myonlineweddinghelp.com/bride/accessories...

    Frisyrer
    www.lphouse.com/hairstyles-1950s.htm
    static.howstuffworks.com/gif/marilyn-monroe-1...
    www.unveiledbridaldesigns.com/index.html
    starshipaurora.com/images/marilyn_monroe.jpg
    community.livejournal.com/vintagehair/

    Make up
    therezz.blogg.se/2008/november/face-stockholm...

    Trycksaker
    www.dafont.com
    www.fontspace.com/category/1950s
    www.papermaze.se (klicka på omonterade stämplar och sedan stampinback)
    www.coverbrowser.com/bubbler
    www.yearbookyourself.com

    Bilar
    www.bfm.nu/sok.htm

    Mat
    www.skonahem.com/inredning/dukning-mat/rockab.../

    Inspiration
    www.wedsmack.com/2007/08/super-sweet-50s-styl...
    www.flickr.com/photos/13174319@N00/295877771/in/pool-60677509@N00
    www.artoflove.com/blog/weddings/jessica-jason.../
    offbeatbride.com

  • Svar på tråden 50-tals bröllop fortsätter...
  • SweetSun

    Hej erese!

    Ja jag tyycker man kan bjuda in gästerna till tema, men endå valfritt, det gjorde vi, och de flesta körde stilen! var jätteskoj att se!!

    Butiker i sthlm; Sivletto och Beyond retro.

    Vårat bröllop gick på ca 25.000, men önskade oss bidrag i present, och fick nog precis ihop det!

    Dj har jag ingen aning, men att spela musik på dator som vi gjorde, via bra stereo, var super. Annars är ju liveband det bästa.

  • Erese

    Hyrde ni stero då? Det låter ju som ett billigare alternativ.

    25000kr är det vi också har tänkt oss som max vi kommer också ha kuverbröllop som täcker mat kostnaderna. tycker det känns trevligare med en lyckad middag och fest en massa presenter.

    Tack för tipsen

  • Oneesan

    Sweetsun. Bröllopet var väldigt vackert och håret var perfekt.

    Erese: Temat tycker jag är mer som en fingervisning på hur upplägget är, typ som klädkod brukar vara i vanlig inbjudan. Vi bryr oss inte hur gästerna kommer klädda, vi kommer ju inte kasta ut någon som inte har 50-tals kläder på sig Men vi kommer ha sådana kläder på oss.

    Har räknat på att vår kostnad sluter på 10 000, då har vi en fri bar som är större delen av budgeten. Vi har önskat oss ett bidrag till en resa och la alla våra sparpengar på bröllopet.

    Tipset är väll att leta mycket i second hand-butiker, man kan göra många häftiga fynd där både till dukning och kläder

  • SweetSun

    erese; nä vi tog bara en vanlig hemma-förstärkare och kopplade till datorn, och våra stora högtalare.

  • Junebug
    Erese skrev 2009-05-18 11:55:06 följande:
    Hej!Snubblade in på eran tråd och har lite frågor till er som är nära slut spurten Jag och sambon funderar på att ha 40-tal eller 50-tals tema, har inte riktigt bestämt oss ännu. Vi ligger verkligen i start gropen.Hur mycket har ni laggt ut (ekonomiskt)?Musik, vad rekomenderar ni? Tips på en bra dj i sthlm.När man har tema anser ni att gästerna måste följa detta?Tips på butiker som har bra kläder i 40-50-tals tema, både för herr och dam.Vad har ni för övriga tips eller råd som man bör tänka på?
    Hej Erese, kollade in på din sida och vilket sammanträffande: Vi ska också ha 50talsbröllop på Arholma!! :D Augusti 2010 är det tänkt, ska åka ut och spana in dansbanan i helgen faktiskt :)
  • Oneesan
    Erese skrev 2009-05-18 15:21:55 följande:
    Oj, 10 000 inte illa, bra kämpat.
    Vi har sparat mycket på att jag kan sy och sen lagar vi all mat själva. Många bäckar små..
  • Erese
    Junebug skrev 2009-05-18 20:34:54 följande:
    Hej Erese, kollade in på din sida och vilket sammanträffande: Vi ska också ha 50talsbröllop på Arholma!! :D Augusti 2010 är det tänkt, ska åka ut och spana in dansbanan i helgen faktiskt :)
    Nä! Är det sant...he he he skoj. Dansbanan är jätte fin med utsikt mot vattnet.
    Vore jätte kul att höra lite pris info från dig, har kollat upp lite vandrar hem mm för gästerna.
    kyrkan är undebar, jag hade aldrig tänkt gifta mig i kyrka men så fick jag se denna underbara lilla kyrka och vart såld
  • Betty Boop augusti2009

    Vet ni var man kan få tag i en kort underkjol? Eller om ni har något annat tips att ha under så det piffar upp lite. Den ska gå ungefär till knäna. Och helst billig.

  • Erese

    Van en auktion igår på tradera på en jätte fin 50-tals klänning i Rocka Billy stuk för bara 450kr. Hoppas den kommer passa, lite vågat att handla kläder via trader.

    I alla fall, denna klänning skulle jag mer en gärna kunna tänka mig gifta mig i (om den passar). Men är det inte lite tidigt att inköpa en redan? Vi ska ju gifta oss om ca 1-2år, jag kommer ju inte kunna hålla mig. Kommer vilja använd den
    Hur ska man förvara en brudklänning i så pass lång tid utan att den ska bli förstörd.

    Bild finns i galleriet, det är klänningen som hänger på en provdocka.

Svar på tråden 50-tals bröllop fortsätter...