• Cltsp

    50-tals bröllop fortsätter...

    Hej brudar. Jag gjorde en ny tråd eftersom den gamla var stängd för svar (igen).

    Hur går det för er?

    Imorgon ska jag ta med mig klänningen till sömmerskan och hoppas att hon kan hjälpa mig att sy upp den lite så underkjolen syns under (jag vill ju hemskt gärna visa den underbara kjolen från vivien!) och ev. sy dit axelband.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-26 10:43
    Länktips:

    Gamla trådar
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2809557-1.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2999449-1.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3116199-1.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3219206-1.html

    Kläder och accesoarer
    daddyos.com
    www.gojane.com/
    www.stopstaring.com
    www.sivletto.com
    www.madmanclothing.com
    www.8ballwebstore.com/
    www.vivienofholloway.com/
    www.stephaniejamescouture.com/
    www.bluevelvetvintage.com
    candyanthony.com
    www.dollycouture.net
    www.angelinas.se
    www.unique-vintage.com/index.php

    Gör ditt eget flor
    madebymaryann.blogspot.com/2008/04/birdcage-v...
    www.myonlineweddinghelp.com/bride/accessories...

    Frisyrer
    www.lphouse.com/hairstyles-1950s.htm
    static.howstuffworks.com/gif/marilyn-monroe-1...
    www.unveiledbridaldesigns.com/index.html
    starshipaurora.com/images/marilyn_monroe.jpg
    community.livejournal.com/vintagehair/

    Make up
    therezz.blogg.se/2008/november/face-stockholm...

    Trycksaker
    www.dafont.com
    www.fontspace.com/category/1950s
    www.papermaze.se (klicka på omonterade stämplar och sedan stampinback)
    www.coverbrowser.com/bubbler
    www.yearbookyourself.com

    Bilar
    www.bfm.nu/sok.htm

    Mat
    www.skonahem.com/inredning/dukning-mat/rockab.../

    Inspiration
    www.wedsmack.com/2007/08/super-sweet-50s-styl...
    www.flickr.com/photos/13174319@N00/295877771/in/pool-60677509@N00
    www.artoflove.com/blog/weddings/jessica-jason.../
    offbeatbride.com

  • Svar på tråden 50-tals bröllop fortsätter...
  • Pizan

    Tack, jag tror inte att jag kan hålla mig borta från hatten för jag har blivit kär och känner att jag bara måste köpa den. Den skriker efter mig.

    Om jag inte har den på vigseln så kan jag använda den nån annan gång när jag har på mig min klänning.

  • Pizan

    Förresten, inspirerad av din idé med rödrutiga dukar så har jag lagt just en sån duk på mitt köksbord inför kvällens tjejträff, och jag tänkte på dig och dina dukar.

  • Oneesan

    Haha ja det var lite festligt

    Själv hade jag ju tänkt ha lockigt hår med en ros framtill. Har försökt att googla efter bilder och har då alltid fått fram en silverblomma. Struntade i den först men nu har jag sett den så ofta att jag har börjat gilla den och funderar på att beställa den eller någon liknande. Här är länkarna:

    www.glamgal.com/b4008.html

    eller

    www.glamgal.com/aa2200.html

    Jag ska inte ha flor, men hittade lite sånt också

    www.glamgal.com/ba1902.html

  • SweetSun

    jag har kommit fram till att det blir en svinrygg här! Jag funderade på utsläppt lockigt, men tror det kan kännas mer festligt för min del med uppsatt..

  • LillEm

    Oneesan: Blomman i silver är väldigt fin. Du kommer säkert att se vacker ut i den.

    SweetSun: En klassisk svinrygg är alltid snyggt och festligt. Om man vill så kan man spara topparna högst upp på hjässan och locka dem. Alternativt om man har lite längre lugg låta denna gå i en båge bakom örat (speciellt snyggt om man har slingor och luggen är lite ljusare än resten av håret).

    Själv ska jag ha den håruppsättning som finns att skåda i mitt galleri. Min frisör sa att det skulle kunna gå att ordna, men eftersom att jag har väldigt långt hår så måste vi nog sätta upp även det bakre håret för att få till den där härliga 50-tals looken.

  • Junebug

    Oj vad ni har varit flitiga och skrivit här, kul att läsa :)

    Gällande dekorationer så har jag inte planerat nåt, men funderat lite.. vi kommer nog satsa på ljusslingor runt hela dansbanan där vi förhoppningsvis ska vara, gärna såna där med stora glödlampor i olika färger, om ni förstår vad jag menar?

    Era dukningar låter jättefina, kul idé med en filmis på varje plats!

  • Pizan

    Hej hej! I helgen hade jag tjejträff här hemma och då satte jag på mig min klänning och visade den för dem och den ena tjejens dotter. Jag trodde att hennes ögon skulle ploppa ut när jag snurrade så att klänning för upp och visade den rosa underkjolen. Så nu har jag lovat att hon ska få låna klänningen när hon gifter sig.

    I helgen har jag köpt hårtoning för jag har fått för mig att håret ser trött ut och jag vill ha lite lyster. Det tar 6 veckor att tvätta ut så jag testar toningen nu för att se att det blir rätt färg.


    SweetSun skrev 2009-05-03 00:52:39 följande:
    jag har kommit fram till att det blir en svinrygg här! Jag funderade på utsläppt lockigt, men tror det kan kännas mer festligt för min del med uppsatt..
    Svinrygg är jättesnyggt och ser så elegant ut tycker jag. Det är inte klokt va tjusiga vi alla kommer att vara!!
  • Pizan
    Leola skrev 2009-04-30 18:10:05 följande:
    Halloj igen, Läste lite ovanför att det var några som var sugna på handskar.Jag hittade ett par jättesöta spetshandskar på Indiska för 39 kr. Från början är dom vääääldigt vita, men jag la dom i ett thé-bad och då blev dom precis så där vintage-"gula" som jag ville. Som sagt... ett litet tips om man inte hittar riktiga vintage-handskar men ändå vill ha. Glad Valborg!Ps. Ska lägga in bilder vid tillfälle. Ds
    Fanns de i svart också? De låter fina.

    Bra tips med det där thébadet, det ska jag lägga på minnet.
  • Pizan
    Oneesan skrev 2009-05-02 17:16:52 följande:
    Haha ja det var lite festligt Själv hade jag ju tänkt ha lockigt hår med en ros framtill. Har försökt att googla efter bilder och har då alltid fått fram en silverblomma.
    Silverblomman är jättefin tycker jag. Jag gillar även sådana där spännen/kammar som har som påfågelsfjädrar, men det kanske inte är 50-tals direkt?
  • SweetSun

    pizan; njao, de har liksom kommit att tillhöra "kulturen" idag, det med burlesque och så! Jag tycker också att det är skitsnyggt! Tror att det är 20tal t.o.m, men jag kan ha fel!

    Bestämde oss för en till låt under vigseln, men vi gick ifrån temat lite, det blir en sen 60tals låt Men det är bara jag som varit lite nitisk, men det tror jag ingen tänker på, hehe.

Svar på tråden 50-tals bröllop fortsätter...