• Morr

    gå med blivande maken i kyrkan?

    Jag undrar om man kan göra så här, vad tycker ni?

    Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint. Vi vill inte ses innan vigseln utan möts första gången i vapenhuset eller rummet innan ceremonirummet. Har inte bestämt än om det blir kyrklig eller borgelig vigsel.

  • Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2012-02-07 13:50:49 följande:
    Och hur säger man då?  Av ko är du kommen? Hm, måste man få ta reda på i förväg om osten är gjord på ko- eller getmjölk?

    Kommer detta att finnas med i nya handboksförslaget?
    Vi har i denna dag (och detta är sant) haft en informationsdag om nya handboken. Men inte ett ord om denna nuförtiden så självklara variant på begravning. "Av ko är du kommen, ost skall du bli". Intet öga brukar vara torrt vid det momentet.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2012-02-07 13:52:41 följande:
    Jag använder bara peruken när det är röd som är liturgisk färg. De på McD vill inte tillhandahålla lila, vita eller gröna peruker, dålig respekt mot bruden!
    Uselt! Vet biskopen om detta?
  • Soldemor
    Kjell Präst skrev 2012-02-07 13:55:13 följande:
    Uselt! Vet biskopen om detta?
    Nej, men det bör nog bli en skrivelse till Domkapitlet om detta! Om inte annat tror jag att några brudar är på väg att göra det!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2012-02-07 14:01:01 följande:
    Nej, men det bör nog bli en skrivelse till Domkapitlet om detta! Om inte annat tror jag att några brudar är på väg att göra det!
    Hoppas domkapitlet kommer med makt och ingriper. Annars får vi helt enkelt vända blad och börja på ett nytt kapitel.
  • Soldemor
    Kjell Präst skrev 2012-02-07 14:09:00 följande:
    Hoppas domkapitlet kommer med makt och ingriper. Annars får vi helt enkelt vända blad och börja på ett nytt kapitel.
    Som Kungen? Eller tänker du mer på R mc D? Är det kanske dags för helt nytänkande vad gäller perukfärgerna?
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2012-02-07 14:16:46 följande:
    Som Kungen? Eller tänker du mer på R mc D? Är det kanske dags för helt nytänkande vad gäller perukfärgerna?
    Jag tycker vi gör som kungen, då skall intet ont vederfaras oss. För övrigt tror jag inte att någon präst kan bli ställd till ansvar för om han  eller hon på eget bevåg skaffar peruker i de liturgiska färgerna.
  • Cantaton
    Kjell Präst skrev 2012-02-06 11:41:56 följande:
    Jag brukar på lediga stunder tjänstgöra på McWedding Drive-thru. Det blir en osvensk och nästan sydländsk atmosfär när kunderna kommer roch ropar "Två Big Mac med extra lök, två cola och en milkshake - och så en vigsel då förstås". Så står man där, stiligt utstyrd i kaftan med stort gult M på ryggen och en käck liten mössa dekorerad med lökringar, och viger så det står härliga till. Det är faktiskt ett så lyckat evenemang att det talas om att enligt samma modell införa McFuneral Drive-thru också, där man lätt skulle kunna beställa en måltid och en begravning - så slipper man ju dessutom den evinnerliga smörgåstårtan.
    Det stod faktiskt om drive through-begravningar i fredagens Metro...
  • Chicita

    Är det någon som vet hur man gör om inte festlokalen har rätt proportioner? Kan man begära att dom ska bygga om?
    Nu är jag ju redan gift, men vi kanske vill förnya löftena nån gång för det blev ju sån succé liksom.

    Men den lokal jag funderar på att hyra är lite för smal, jag vill ha en bredare lokal. Nog borde dom väl förväntas att bygga om va? Oskyldig

    Och så tyckte jag faktiskt att golvet var lite hårt i kyrkan, och jag vill faktiskt ha mina fina skor, så jag tycker att ni kan byta ut stengolvet mot en mjuk och stötdämpande gummimatta under och sen ett lager med tjock sammet

Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?