• Morr

    gå med blivande maken i kyrkan?

    Jag undrar om man kan göra så här, vad tycker ni?

    Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint. Vi vill inte ses innan vigseln utan möts första gången i vapenhuset eller rummet innan ceremonirummet. Har inte bestämt än om det blir kyrklig eller borgelig vigsel.

  • Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?
  • Kjell Präst
    annapanna88 skrev 2012-02-02 23:11:40 följande:

    Ja, dagens gäster är så respektlösa tycker jag!

    Jag blir väldigt sugen på att byta till en kyrklig visel när jag läser här faktiskt... Jag vill också ha älgar som svingar i ljuskronorna och färgkoordinerade papegojor. Och wunderbaum.
    Tycker ni vi kan gifta oss i kyrkan fast vi inte tror på han Krister? Man kan väl be älgen/präsen att inte prata om honom?


    Nu var det väl så attd et var prästen/älgen som hette Krister, och därmed faller detta på sin egen orimlighet. Det är självklart omöjligt att få en präst att sluta prata om sig själv.
  • Soldemor
    Aniara4 skrev 2012-02-02 17:33:46 följande:
    Något mycket obehagligt håller på att krypa fram mot mitt medvetande.

    Jag är nu gift, så min stora dag har ju redan varit. Och stor var den verkligen - kyrkan har fått sluta ha vigslar, det är ingen som vill gifta sig där längre eftersom de känner att de inte kan leva upp till den otroligt höga standard vi satte med vår älgförrättare som kom svingande ner från takkronan, näbbens rykande plastbyxor, och kaffet som sprutades över oss istället för ris när vi kom ut. Det senaste jag hörde var att prästen emigrerat till Kanada (märkligt nog, eftersom konkurrensen från älgarna borde vara större där) och att musikern har hemfallit åt Bach-konserter. Ingenting blir sig nånsin likt med andra ord.

    Men alltså... Får jag inga fler dagar nu?

    Jag tycker folk har börjat lyssna så dåligt. Jag får inte rida in på min elefant i snabbköpet utan måste binda den utanför medan jag handlar. Ingen har blivit tårögd över min skönhet på flera dagar. Min man säger att vi måste sluta dricka champagne till varje måltid och nöja oss med nåt tyskt mousserande vin istället. Jag får inte ens frukost på sängen!

    Vems dag är det nu då?
    Jo men självklart! Naturligtvis är elefenten mer än välkommen i kyrkan, men det kan hända att han får ställa av betarna i vapenhuset (för du måste ha en hanelefant, får på inga villkor förekomma tjejelefanter i kyrkan!).
    Glöm inte heller, att skal ni förnya era löften (läs: ha ännu en fantanstisk dag för DIG i kyrkan, så är det en GPS som skall hålla i ritualen. Nya bestämmelser från stiftet!
  • Soldemor
    Chicita skrev 2012-02-02 16:53:07 följande:
    Oj... Förvånad
    Nejmen så får det ju inte gå till...
    Det är ju hennes dag, så hon bestämmer ju. Hon har ju redan bestämt att dom inte ska ha nåt prat om den där jesuiten (varför prata om utlänningar på hennes dag?) Och inga psalmer....
    Och så måste hela kyrkan dekoreras med pappersblommor och parfymeras för att lukta som hon vill. Och dom ska både kasta ris och skjuta fyrverkerier utanför dörren (andra brudpar får väl flytta till en annan kyrka om det inte passar dom, för det är ju hennes dag, inte deras...

    Eller?
    Nu blev jag lite orolig här....
    Bäst att höra vad Kjell Präst och soldemor har att säga om den saken...
    Fyrverkerierna skall kastaa INNE i kyrkan! Och det senaste är faktiskt kokt potatis istället för ris!
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-02-02 18:09:41 följande:
    Aniara, jag har en morbror-som heter Krister (!) och han brukar bestämt hävda att "Det är min dag idag". (Det här är alldeles sant, faktiskt)
    Detta har retat mig i hela mitt liv.
    I synnerhet är det om möjligt eter värre nu, än förr, då min make OCKSÅ har haft mage att gå och heta Krister, (också alldeles sant, jag lovar. Jag skulle aaaaaldrig ljuga om något så allvarligt) Så nu så här i efterhand, hävdar han att alla dagar är Kristers dagar. Det är ju helt vidrigt! KräksOch det, skulle alltså innebära i förlängningen, att alla dagar är PRÄSTENS dagar! Det är bara mer än vad man kan stå ut med, håller du inte med mig?
    Jo, så är det! Alla dagar är prästens dagar, alltid! Nu heter jag iofs inte Krister, hmm, men jag skulle kunna lägga till Typ Hjördis också, så blir det bra!
  • Syrinx
    Chicita skrev 2012-02-02 22:06:36 följande:
    Och apropå det.
    Min kompis vill ha kuvertavgift på sitt bröllop. Men hennes blivande make tycker att det räcker med spiksoppa där gästerna får ta med sig egna grytbitar och grönsaker.
    Men hur ska min kompis då få råd med ringen (som är på rea och bara kostar 75000 , en specialdesignad klänning för 52000:- och den där tiaran med äkta diamanter?
    För att inte prata om bröllopsresan...
    Tanken var att skriva på önskelistan att alla gästerna betalar varsin dag för dom. Presidentsviten på den där egna ön kostar ju bara 7000:- per natt, rena reapriset ju...

    Kan hon ta kuvertavgift i alla fall, även om dom får ta med egna grönsaker?

    Ja, eller som min kompis (ja, alltså, inte jag, utan min kompis!!!!!!!!!!) som också vill ha kuvertavgift på sitt bröllop. De har inte råd att betala maten eftersom de vill ha egengjorda, unika favours (ja, alltså, ingen ska ha gjort samma sak på ett bröllop förut, utan det måste vara HELT personligt och nytt!!!!!) och så har jag, eh, min kompis alltså, köpt tjugo olika brudklänningar från Kina. Alltså, de kostar ju verkligen ingenting, och eftersom det är min stora dag så måste jag ha minst sju klädbyten (ja, alltså, sju klädbyten vet väl alla att man ska ha? Det har ju alla i Hollywood-filmerna!!!!!!), och så var det några klänningar som inte passade. Men det gör ju ingenting eftersom de är så billiga, om man tittar på styckpriset, och gästerna ska ju iallafall betala kuvertavgiften!

    Ja, alltså, min kompis menar jag ju förstås.

  • Syrinx
    Syrinx skrev 2012-02-03 12:41:03 följande:

    Ja, eller som min kompis (ja, alltså, inte jag, utan min kompis!!!!!!!!!!) som också vill ha kuvertavgift på sitt bröllop. De har inte råd att betala maten eftersom de vill ha egengjorda, unika favours (ja, alltså, ingen ska ha gjort samma sak på ett bröllop förut, utan det måste vara HELT personligt och nytt!!!!!) och så har jag, eh, min kompis alltså, köpt tjugo olika brudklänningar från Kina. Alltså, de kostar ju verkligen ingenting, och eftersom det är min stora dag så måste jag ha minst sju klädbyten (ja, alltså, sju klädbyten vet väl alla att man ska ha? Det har ju alla i Hollywood-filmerna!!!!!!), och så var det några klänningar som inte passade. Men det gör ju ingenting eftersom de är så billiga, om man tittar på styckpriset, och gästerna ska ju iallafall betala kuvertavgiften!

    Ja, alltså, min kompis menar jag ju förstås.


    Fast när man ändå håller på kanske man skulle satsa på 15 klänningsbyten..? *drömmer* Det är ju ändå MIN STORA DAG!
  • Syrinx
    Soldemor skrev 2012-02-03 09:12:16 följande:
    Fyrverkerierna skall kastaa INNE i kyrkan! Och det senaste är faktiskt kokt potatis istället för ris!
    Ja, hur skulle det se ut annars?!?!?! Att det finns risk för att några gamla dammiga kulturminnen eller vad det heter tar fyr spelar väl ingen roll, vill JAG ha fyrverkerier ska väl jag få ha fyrverkerier!!!! *stampar i marken*
  • Chicita
    Soldemor skrev 2012-02-03 09:12:16 följande:
    Fyrverkerierna skall kastaa INNE i kyrkan! Och det senaste är faktiskt kokt potatis istället för ris!
    Kokt potatis... Är det inte bättre med rå? Det blir så kladdigt annars  ju Förvånad

    Fast det är klart, det passar ju bättre med kokt potatis till älgen än vad det gör med ris... Så om älgen äter upp den kokta potatisen innan man grillar den så borde det ju bli en helt perfekt buffé sen.
    Vinet står väl kyrkan för va? Skrattande
  • Oniq

    Hela trådens trovärdighet fallerar ju redan på förstasidan när Kjell Präst påstår att han inte visste att det var förbjudet för präster att ha humor.

    Jag har minnsann träffat en präst en gång. Som utbildad kristen vet man att det mesta är förbjudet. Även mjukglass.

    Chicita: Självklart står kyrkan för vinet och serveringen av det. Tyvärr så verkar dom endast ha rödvin och endast ett (!!!) glas att dricka ur. (ganska rasistiskt mot oss som bara dricker vitt vin faktiskt)


    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Chicita
    Oniq skrev 2012-02-03 15:17:15 följande:
    Hela trådens trovärdighet fallerar ju redan på förstasidan när Kjell Präst påstår att han inte visste att det var förbjudet för präster att ha humor.

    Jag har minnsann träffat en präst en gång. Som utbildad kristen vet man att det mesta är förbjudet. Även mjukglass.

    Chicita: Självklart står kyrkan för vinet och serveringen av det. Tyvärr så verkar dom endast ha rödvin och endast ett (!!!) glas att dricka ur. (ganska rasistiskt mot oss som bara dricker vitt vin faktiskt)
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
    Tja men rött vin är nog godast till Krister... ähm Älgen Oskyldig
    Men jag vill nog gärna ha ett eget glas, så det var ju lite värre då...
Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?