• Skruttis 82

    Hej någon mer som ska gifta sig hösten 2010? Då kanske vi kan följas åt här. Med tips ideer och allt anant nyttig info.

    Själv e det bestämt att vi ska gifta oss hösten 2010 men datum eller något annat är inte bestämt än. Men med tiden så kommer förhoppningsvis det vara bestämt. Vi får hoppas det i alla fall.

    Skruttis 82 Hösten 2010

  • Svar på tråden Hej någon mer som ska gifta sig hösten 2010? Då kanske vi kan följas åt här. Med tips ideer och allt anant nyttig info.
  • Augusti2010

    När man ska börja planera beror helt och hållet på hur och var man vill ha saker och ting. Vi ville ha festen på ett ställe som är ganska populärt. Det hade redan när vi var där i början av januari börjat bli bokat för sommaren 2010. Så vi bokade så fort vi bestämt oss. Sedan har vi bokat de andra "stora" grejerna också, vigsellokal och cateringfirma för mat och personal. Catering hade man väl kanske kunnat vänta med, men stället vi hyr kräver att man använder en av tre anvisade cateringfirmor, och vi ville bestämt ha den ena av dem, så det var lika bra att boka. Men annars är ju det sådant som alltid går att ordna någonstans ifrån.

    Kort sagt, har ni lite krav på ställen och tidpunkt så är det inte fel att vara ute i så god tid som möjligt. Man behöver ju inte börja planera detaljerna för det, och allt sånt som frisör, kläder osv. väntar vi ju med. Men har man någon speciell helg man vill gifta sig t.ex., eller absolut vill vara på något speciellt ställe skulle det ju vara himla tråkigt om datumet/stället blev uppbokat för att någon annan hann före.

    Ang. hur dagen ser ut: I inbjudan står oftast bara tid för vigsel och antingen bara typ "därefter bjuds till bröllopsfest", eller "kl. 18:00 intas middag..." Vid vilken tid middagen hålls beror helt på hur ni själva vill ha det. Hur många rätter, hur många personer, buffé eller serverad middag... Hur många tal räknar ni med... Kan ju vara svårt att veta i förväg. Tal anmäls oftast till toastmastern, och vi kommer att se till att alla tal är föranmälda för att toastmaster ska kunna planera in dem bra i middagen. Toastmaster kommer också se till att talhållarna håller sig inom en viss tidsgräns för att inte middagen ska bli utdragen.

    Vad som i övrigt ska stå i inbjudan finns det säkert en massa exempel på här i andra trådar på BT. Eller starta en ny tråd och be någon maila exempel på inbjudan. Vi har inte börjat med sådant än.

    Save-the-date kort är väldigt bra om man gifter sig i semestertider och alla inte redan vet om vilket datum det är. Ibland planerar folk sina semestrar långt i förväg, och då kan det vara bra om de vet om vilken dag ni gifter er så att de kan planera efter det. Man bör inte skicka ut inbjudningar längre än typ 4-5 månader innan, tycker jag. Vi gifter oss 7 aug och kommer antagligen skicka ut save-the-date runt årsskiftet, inbjudningar i typ april. Om inte alla som vi tänker bjuda redan vet om att vi gifter oss den dagen... Och vi skickar naturligtvis inte save-the-date till typ närmsta familj och vänner som redan vet om.

  • sindri

    vi har bokat lokal men kyrkan fick man inte boka för än i höst tyvär jag tycker att de är skönt att pricka av saker sen är de ju bara pengarna som ska sparas jippi men de blir nog bra

  • Muntrik

    Hej!

    Vi planerar också bröllop till den 101010!
    Vi ska förhoppningsvis komma iväg o kolla på lokal och kyrka i helgen ska bli så roligt!

    Eftersom den 10/10 som sagt var är en söndag så har vi tänkt att ha ett litet bröllop (ca 25gäster) på dagen med middag och tårta efteråt. Sen ska vi åka på bröllopsresa en vecka för att sen helgen efter (alternativt vänta till sommaren) ha en stor fest för övrig släkt och vänner!
    Vi har väl tänkt och försöka hålla en budget på ungefär 30 000kr men vi får väl se vart det hamnar!

  • ettem

    Vad kul att se att det finns andra som vill gifta sig 101010 (då kommer sambon ALDRIG glömma bröllopsdagen, hehe...)
    Vilken tid har ni tänkt gifta er?? Jag vill ha ett förmiddagsbröllop, men då krockar det ju med högmässan i kyrkan, så det får väl bli borgerligt istället. Eller om man hittar en liten kyrka utan någon stor församling, som inte har högmässa.


    Muntrik skrev 2009-02-11 11:52:29 följande:
    Hej!Vi planerar också bröllop till den 101010!Vi ska förhoppningsvis komma iväg o kolla på lokal och kyrka i helgen ska bli så roligt!Eftersom den 10/10 som sagt var är en söndag så har vi tänkt att ha ett litet bröllop (ca 25gäster) på dagen med middag och tårta efteråt. Sen ska vi åka på bröllopsresa en vecka för att sen helgen efter (alternativt vänta till sommaren) ha en stor fest för övrig släkt och vänner! Vi har väl tänkt och försöka hålla en budget på ungefär 30 000kr men vi får väl se vart det hamnar!
  • Ida Björn

    Även vi planerar bröllop under sensommaren/hösten 2010. Håller på att leta lokal förfullt, vi vet vad vi vill ha men har inte hittat det rätta än. Kommer antagligen ha bröllopet på slott/herrgård eller värdshus, där de kan ta hand om hela kalaset och dessutom ordna med övernattning. Kommer inte ha så många gäster utan satsar mer på kvaliteten istället.

    Precis som ni andra kikar jag runt som ett ivrigt barn på brudklänningar och ringar. Men har endast funnit en kandidat till ring, ingen klänning. Det är svårt det här.

    Roligt att kunna följas åt.

    (Bor i hälsingland men kommer antagligen inte ha bröllopet här utan söderut)

  • Skruttis 82

    Hej ni som funderar på blommor. Ni får nog räkna minst 50 kr stycket och då har ni lite marginal att gå på. Vissa sorter e billigare än andra. Som dekorationer kna man mycket väl köpa rosor i bunt. Då får du ge ca 40-60 kr per bunt och där e 10 st i varje bunt.

    Vi som tänker gifta oss på hösten ska ni ha något särskilt tema på blommor och så? Typ dekorationer med lite höst tema. Typ kastanjer röda gula löva och så? Funderar på det och då slipper man betala något. Måla löv avtryck på pappertalrik och sätta värmeljus på. Hmmm fick lite ideer nu när jag skrev. Men sambon vill ha lila och vitt tema. Då funkar inte min ide med löven.

    Någon som har något klart till brollopet än? Typ kyrka, lokal, kläder, och ja det mesta? Själv så har inget blivit klart här än. Känns som länge tills det e dags.

    Kram

  • sindri

    vi var och valde vigsel ring igår så nu ska vi bara köpa den men viåkte hem och kollade på nätet och vips hittade vi den 4000 billigare med sambons ring så jag är nöjd. men annars rullar väl allt på. jag har hittat någon som ska sy upp min klänning så nu ska jag välja tyg och boka kyrkan de är väl de vi tänker göra innan års skiftet men de räcker tycker jag.

  • Muntrik

    Vi har nog tänkt att försöka ha bröllopet runt två-tre ändå. Men vi har inte bestämt vart vi ska gifta oss än och man får väl anpassa sig lite efter vad dem tycker. Men vi har tänkt oss en kyrklig vigsel.
    Vi gifter oss precis på vår nio års dag också så vi kommer verkligen inte glömma datumet! För vi har ju redan nött på det i nio år!


    ettem skrev 2009-02-11 20:25:49 följande:
    Vad kul att se att det finns andra som vill gifta sig 101010 (då kommer sambon ALDRIG glömma bröllopsdagen, hehe...) Vilken tid har ni tänkt gifta er?? Jag vill ha ett förmiddagsbröllop, men då krockar det ju med högmässan i kyrkan, så det får väl bli borgerligt istället. Eller om man hittar en liten kyrka utan någon stor församling, som inte har högmässa.
  • Ajdoo

    Hej da hoppas jag me in har :) Vi har planerat November 2010, har prel bokat lokal, men kyrkan kan vi inte boka forrens i November. Skulle sa garna ha allt bokat o klart men har ju verkligen tid pa oss. men jag e sa stressig av mej sa jag kan inte late bli att tanka pa det hela tiden ;)

    Imorgon ska vi ga pa brollopsmassa! Det ska bli mysigt! :)

  • Ajdoo

    ja just det vi kommer skicka save the date kort ett ar innan eftersom det kommer folk fran lite varstans i varlden som kan behova spara ihop till flygbiljetter osv. :)

Svar på tråden Hej någon mer som ska gifta sig hösten 2010? Då kanske vi kan följas åt här. Med tips ideer och allt anant nyttig info.