• Astriden

    Underbara Göteborgsbrudar blir fruar en efter en - Del 4

    Nu är det dags för vår fjärde tråd
    vi har hippat varndra & blir fruar en efter en.
    Underbart att vi fortfarande håller ihop!

    Astriden 2008-04-05 ~ Stora Holms Säteri
    Barba 2008-05-10 ~ Masthuggskyrkan - Bryggan Under bron
    Majsis 2008-05-31 ~ Rådhuset - Zenithgården
    31 Maj 2008 - 2008-05-31 ~ Tofta Bränneri
    Stenbruden 2008-06-06 ~ Aspenäs Herrgård
    Långserud 2008-06-07 ~ Långseruds Kyrka - Långseruds Bygdegård
    Malinlars 2008-06-07 ~ S:t birgittas kapell - Aschbergska Eken
    Carinokenneth 2008-06-20 ~ Rådhuset
    Stjärngudinnan 2008-07-05 ~ Kungslena kyrka
    Mrs D 2008-07-19 ~ Lysekils Kyrka
    Grund 2008-08-02 ~ Grundsunds Kyrka - Gullmarstrand
    Valkyriana 2008-08-08 ~ Kapellet Stenungsund
    Amor 2008-08-30 ~ Kungälvs Kyrka - Aschbergska Eken
    Cristal 2008-10-18 ~ Carl Johans kyrka
    Aybees 2008-10-25 ~ Torslanda Kyrka

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-19 15:48
    Tråd 1:www.brollopstorget.se/Forum-5-46/m2507957.html
    Tråd 2:www.brollopstorget.se/Forum-5-46/m2616312.html
    Tråd 3:www.brollopstorget.se/Forum-5-46/m2735459.html

  • Svar på tråden Underbara Göteborgsbrudar blir fruar en efter en - Del 4
  • mrsD

    innan jag börjar klaga: GRATTIS Astriden!

    P-E ringde pastorsexp. idag och förklarade för hon som sitter där att de hade tre manliga präster på lappen vi fick hemskickade och mellan dem spelade d ingen roll vem vi fick. men att vi nu fått en kvinnlig inhyrd präst och att vi inte var helt nöjda med det..

    För det första var hon jättesur.. sa att det var för sent att ändra, alla andra var upptagna, de hade tydligen massa vigslar i grundsund osv..

    Sen frågade P-E vart man gick ut nu när de har den där blå väven på hela kyrkan typ o då hade hon svarat "man går ut där man går in".. han hade förklarat att d kanske inte så kul o få den blå väven me på korten och kunde man inte gå ut via sidoingången? Ne, då va man tvungen att ringa vaktmästaren o bla bla..

    Sen har vi hört på omvägar vem vår präst är, och d e tydligen en pensionär som jobbat lite varstans.. tjolahopp..

    men nu undrar jag, om vi stämmer möte me denna prästen fort som tusan, bestämmer oss för att vi absolut inte kan ha henne (rent hypotetiskt) har man rätt att byta? eller kan de bara säga "ta d ni får eller gå nån annanstans?

  • Astriden

    åh, jobbigt läge mrsD jag har ingen aning om regöer för detta med präst. Men präster kan väl "gästspela" i vilken kyrka som helst men då kanske man får betala dem för att göra detta.
    Finns inte den tråden, "fråga prästen" kvar här?

  • Långserud

    Mrs D: OM det verkligen inte känns bra efter ni träffat henne så ta det omgång 2 och stapla upp vilka alt. ni har. Så gjorde vi ang.- lokal. Jag ville INTE ha ett bygdegårdsbröllop utan ville ha mer herrgårdsliknande byggnad. Men efter att ha utrönat våra alt. Med plus och minus så var det bästa lösningen. Men sen måste man lova sig själv att när man gjort sitt val får man släppa det och fokusera på ngt annat. Tycker tyvärr att du får göra detsamma, utrön vilka alt. Ni har. Välj ett alt och sen lägger ni tid och kraft på ngt annat! Vi har ju cokså fått bytt präst, från bygden och familjen präst (dvs han som alla känner till å haft på skolavslutningar etc) till en okänd dam. Kändes sådär men vi resonerade som så att när vi träffade henne var hon vettig och det som kommer göra vigseln är de 2 som ska sjunga och Vi!

    Kram på sig vännen, hoppas du ej tycker jag är hård och dum mot dig!

  • mrsD

    Långse - nepp, hade antagligen sagt samma sak om jag va du.. förstår verkligen hur du tänker.. o känner d ibland oxå att d e väl bara o ta sig i kragen o sluta haka upp sig.. som nån sa här, d kunde vart värre!

    men kan fortarande inte ignorera känslan, kan kompromissa om nästan vad som helst gällande bröllopet, men just kyrkan och prästen kändes så himla viktigt, när d krävs mycke för mig att ens sätta min fot i ngt som ens kan kallas kyrka..

    whatever, i värsta fall får vi la anlita nån vigselförättare, bombhota kyrkan så den blir utrymd, smita in o gifta oss snabbt som attan! *s*

  • Långserud

    Gumman då! Men kan man inte hyra in ngn annan prelle?

    Å klart ni måste kunna gå in/ut ngn annan dörr?

    Kram!

  • mrsD

    Långse - jovisst hade vi kunnat hyra in en annan präst, men ville så gärna ha en lysekilspräst.. =( känns sådär om man får en som står där o snackar på bred skånska eller göteborska eller va d nu kan va *s*

    äh, får väl helt enkelt förlika mig me tanken, hoppa av skiten helt, eller ringa o skälla lite mer på tanten i pastoratet.. *hum*

  • mrsD

    o dörren, jo tro fan att vi ska ut genom en annan dörr! tänker inte gå in i kyrkan förrän jag VET att sidodörren är upplåst..

Svar på tråden Underbara Göteborgsbrudar blir fruar en efter en - Del 4