• Gable

    Äntligen fredag del 12

    Det är väl på tiden att jag startar upp en tråd

    Jaha, då är vi här igen då.
    Ni vet drillen: Välkomna jada jada jada...

    22344+1244 blir 23588

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 23:20
    plus 780 totalt 24368

  • Svar på tråden Äntligen fredag del 12
  • janos

    själv har jag gråtit, kraschat, kastat in handduken och är redo att flytta ner i källaren, innan maken och jag blir osams!!!

    Jag behöver SÖMN!!!!!!!!!! kan han inte fatta det????????????

  • anne på grönkulla

    Stackars janos. Jag har inga bra råd såklart, eftersom jag inte varit där själv. Men självklart får man dela på nätterna, även om den ena jobbar och den andra är hemma. Kan du åka bort över en natt och lämna lillkillen, så får maken ta honom då? Kanske lär han sig hur mycket det är?

  • janos

    Nu har maket klädit på sig och pojken och gått ut på en promis. Nu ska mamma försöka SOVA!!!

    Natti natti........från en slutkörd mamma!

  • mammacatta

    *nattar janos*
    Gonatt stumpan!

    Tack för grejerna hilde, det gick inte så illa som jag trodde. Jag tog mig upp å iväg. Inatt var det värre, men en pillerhög på två alvedon och en ipren fick mig att sova som en bäbis...

    Inte janos bäs då, utan nån annans.

    Våga man säga ordet välling till janos? Den är svårare att spjälka för en bäs och då sover de tyngre än på amningen.
    Inte för alla men ibland så fungerar det. Nån polare har gett gröt istället - samma effekt. Majsgröt om det är laktosen.

    Amningen är kul å så, men en glad och utvilad mamma är viktigare. Åtminstone här i sverige - inte i afrika. ( WHO)

  • janos

    Ledsen att jag har varit så "självupptagen" ett tag!

    Hoppas att du mår bättre mc!

    Äpv, beklagar! Alltid tråkigt när folk vi tycker om inte kan vara med oss längre.

    Apg, jag helammar lillen fortfarande, så det går tyvärr inte, men maken brukar ta honom på morgonen, så att jag får sova ut.

    Mc, vi har provat tillägg (som han totalvägrade), bröstmjölk i flaskan (äter lite grann för att han är så hungrig, innan han inser att det är flaskan han äter). Nästa steg är gröten, som jag tänkte testa. Har köpt en banangröt (mamsen tyckte att det lät gott, för banan äter han ju) och se om det ger resultat.
    Sista tre nätterna har han "bara" ätit kl 4 och 7, för att sen vakna kl 10.

    Jag kunde inte somna idag när maken och sonen gick ut, för jag var alldeles för trött, men jag fick ligga och bara vila alldeles själv i 1 1/2 timme. Känner mig mycket bättre, tack vare det.

    Maken är inte alls så tokig, som det lät. Det är bara det att han väntar liiiiite längre på att rycka in, än vad som behövs

  • mammacatta

    Det är hejjigt att vara bäs-mamma.
    *kram* till janos!

    jag har haft tjyvar på besök i morse. Barnens bobbar (stiga) är borta. Väntar bara på annonsen på blocket eftersom två av grannens åxå fått fötter.

    Jag är SÅ arg!

  • anne på grönkulla

    Ajdå. Men du fick ju en del bra tips på hur man kan dela på nattsysslorna här av dem som faktiskt vet nåt...

    Hmm, trist med stulna grejer...

    Här kommer en kompis förbi i några timmar mellan 2 flygplan imorrn - coolt!

  • janos

    Att folk inte kan hålla reda på vad som är ditt och mitt. jag blir så #&"//(> förbannad!!!!

    Apg, tack för dina ord! trevligt med besök!

  • anne på grönkulla

    Hilde o jag pratade häromdan om det där med att ta upp barnet omedelbart och därför alltid vara den som gör det - för att den andra föräldern vet att h*n lugnt kan sova vidare även om det är dens "tur" - man sätter ju barnet i centrum om h*n är ledsen och vill nåt. Men man tar också mer ansvar än man måste och bränner ut sig, då den andre föräldern aldrig måste vakna - knepigt det där. Kan se oss i precis samma läge en dag...

  • Fru Hilde

    Ja, det är en jobbig problematik det där. Min karl sover ju som en stock och det krävs att tösen verkligen skriker till för att han ska hasa sig upp. Men när jag ammade så funkade det för mig att han gjorde grovjobbet varannan natt och jag bara langade fram maten. Jag fick inte sova hela nätter, men ändå mer än jag skulle gjort annars. Med tanke på att man har ständig jour med en liten bebis som ammar, så SKA, KAN inte en karl som jobbar hävda att han MÅSTE få sova! För att man inte ska bränna ut sig så behövs det att båda får sova "sämre"... eller att båda får sova ungefär lika mycket... allt handlar om vilket perspektiv man väljer att se det ifrån.

    Sedan som mamma är man tydligen äckligt lättväckt Jag har testat att sova med öronpluggar, men jag vaknar ändå när det är makens nätter. enda lösningen är att jag sover långt ifrån på nedervåningen, eller att jag tar varje natt, men att maken tar allt jobb på morgonen och jag får sova lite längre då. Den senare varianten har faktiskt funkat ett tag nu. Jag tycker det är ledsamt att jag inte ska kunna sova i min egen säng.

Svar på tråden Äntligen fredag del 12