• Melis

    några brudar från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där??

    Tänkte att vi från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där kan utbyta prata lite om bröllop och traditioner och allt annat också.....

  • Svar på tråden några brudar från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där??
  • dankar

    Hos oss är det så att Dever, brudgummens bror eller kusin köper bruden av brudens bror. Alltså brudens bror får pengarna.

  • Tajci78

    Så är det hos oss med :) Fast vi gjorde så att min man köpte mig av min kusin eftersom mina bröder inte kunde vara med

  • Tajci78

    Dankar kommer ni ha de olika traditionerna fast ni gifter er här

  • anaiD

    Haha, jaha! Hos oss är det kum som betalar en summa pengar till brudens bror eller någon från det andra könet ifrån hennes familj. Znas sigurno sta mislim, izvede se mlada a kum plati. Sedan tar "kumen" henne i okrene je tri puta prema suncu pa se onda ide u svatove och festen efteråt. Bruden kommer hem till brudgummens familj tek poslije festen då svärmor brukar placera ut en kanna vatten framför dörren för att se om bruden sparkar undan den eller tar upp den och tar med sig in till hemmet. Komiskt ;)

  • Tajci78

    Hihihihi mi treba da bacimo sito na krov och det var svårt för vi har 3 våningshus så då skulle jag kasta det på balkongen men den kom inte upp :) Då säger de da nece mlada da ostane u kuci och det stämmer ju vi bor ju inte där :)

  • dankar

    Ja, vi kommer att ha en del traditioner, men vi är fortfarande på planeringsstadiet.Det blir en mix av både svenskt och jugge

Svar på tråden några brudar från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där??