• jojo

Välkomstdrink

Hej!

Vi gifter oss den 1 februari 2003 och jag har en liten fråga. Vad skulle ni tycka om det var Gin & Tinic som välkomstdrink? Skulle ni tycka det var ok eller helt fel? Alkoholfria alternativ kommer att finnas.

Tack!
    /Jojo

• Svar på tråden Välkomstdrink
  • chelsea

Det är väl OK att inte ha champagne eller mousserande vin. Själv skulle jag tycka att det var lite trist med Gin & Tonic, just. Om ni är inne på drinkar föreslår jag lite roligare drinkar (Frozen Marguerita, Gimlet eller Mojito - finns säkert roligare) men det kräver ju sin organisation om man ska ha påfyllning.

• Ullis

Själv så tycker jag inte om Gin & Tonic så därför ratar jag det förslaget.

Men är det Er grej så ska ni absolut ha det.

Själv ska vi ha traditionellt bubbel. Vi har valt Asti Cinzano - vilket många tycker är för sött, men den är bådas vår favorit.

• myrantennen

Jag tycker Gin och Tonic låter för starkt för en välkomstdrink. Folk är ofta hungriga när de kommer så jag skulle välja att bjuda på något mindre alkoholstarkt för det allmäna välmåendets skull och för att"alkoholkurvan" inte ska stiga rakt up innan festen knappt hunnit börja. Fast det kanske bara är jag som inte kan dricka starkt när jag är hungrig.

• chelsea

Varför inte ta champagnedrinkar om man nu har tröttnat på det vanliga bubblet. Tips är Bellini - persikojuice och champagne.

• chelsea

Varför inte ta champagnedrinkar om man nu har tröttnat på det vanliga bubblet. Tips är Bellini - persikojuice och champagne.

• Vårbrud

Nej ,tror personligen inte att GT är ngn bra idé, håller med Myrantennen - man vill ju inte att gästerna ska trilla av stolen innan efterrätten. Ofta tar det ju ett tag innan brudparet dyker upp, så man vill kanske ha påfyllning?

• Hjärtat

jojo,

Tummen upp för ditt förslag, Gin & Tonic är en av mina två favoritdrinkar.

Jag har aldrig själv tänkt på den idén, själva har vi tänkta ha Asti Cinzano men nu ska jag föreslå Gin & Tonic för min blivande

Tycker ni båda om Gin & Tonic och vill ha det som välkomstdrink ska ni ha det helt enkelt tycker jag.

Personligen tror jag inte att gästerna blir speciellt påverkade av en enda drink, ett tips är att ha isvatten lätt tillgänglit för dom som vill ha någit ytterligare att dricka innan middagen.

Berätta gärna sen vad det blev för välkomstdrink.

Hjärtat

• mariad

Vad har ni för vänner som trillar av stolen efter att ha inlett med en GT.. ).

Kul förslag tycker jag! Det är ändå ingen som gillar mousserande och skumpa har ingen råd med.

Allra andra förslag som nämndes faller direkt, det går inte att göra 50-70 skakade eller mixade drinkar i en hast. Annars kan man hyra Margueritamaskiner, även det en trevlig idé.

/M

• Sydneybruden

Mariad,
    en vanlig G&T innehaller ratt mycket alkohol, ar man inte van att dricka 'starksprit' sa kan man absolut kanna av en enda drink - far man sen pafyllning (man minglar runt, vantar pa brudparet, det ar varmt, man dricker latt upp en drink ganska fort osv) sa kravs det inte sa himla mycket for att trilla av stolen...

Sjalv skulle jag ma illa om jag tvingades dricka G&T men det beror enbart pa att jag blev fyllesjuk pa gin en gang i min ungdoms glada dagar... one-trial learning kallas det visst pa psykologisprak - jag klarar fortfarande inte av lukten/smaken av gin..! :(

• serendipity

En G&T vore drömmen som välkomst drink. Supergod tycker jag. Problemet är bara för oss att inte många av våra gäster gillar Gin så vi får nog satsa på nått annat.

Men tummen upp frö den idén. Alltid kul med nått annat än mousserande vin. För jag kan inte annat än hålla med Mariad. Skumpa är ju ganska dyrt och mousserande är så där.

• -Nilla-

Tummen upp för förslag på annat än musserande/champagne. Fast GT är varken jag eller sambon särskilt förtjust i. Men å andra sidan så älskar jag både mousserande och champagne. Vi har själva funderat på om vi ska ha någon drink, men den vi vill ha blir nog alldeles för starkt efterom det mest bara är sprit i den. Tänk på att inte göra den för stark bara eftersom det är dagens första. För mycket spritsamk är ju inte så gott. Å andra sidan så kanske folk kommer igång lite och det blir snabbare fart på festen.

• Gun

Jag tycker att G&T är helt ok som välkomstdrink, men inte på ett bröllop..? Jag vet inte vad det är som gör att det känns fel, men det känns kanske inte så festligt?

Men jag kan å andra sidan inte komma på några särskilt bra alternativ, förutom mousserande.

• hermca

Hmmm, Gin har ju en säregen smak som inte alla gillar, jag är en av dem...
    Är ju inte så kul att bjuda på något som inte de flesta tycker om...

Personligen skulle jag nog siktat på någon mer, så att säga neutral drink.
    Tex. Screwdriver, Ragnar eller någon liknande om vi nu skulle haft en välkomstdrink istället för bubbelvatten...

Men vet man att de flesta som kommer och som kan tänkas dricka alkoholhaltigt gillar G&T så varför inte...

Svar på tråden Välkomstdrink