• janos

Äntligen fredag del 7

VÄLKOMNA ALLA FREDISAR!! Del 7

"tänk att det äntligen är fredag. vad ska man förgylla helgen med nu då...?
    motormässa...? *tror inte det*
    prommis *för hurtigt*
    tvtittande *för slött*

nej ja vet; sitta å häcka framför datorn som en annan dönick och skriva kuliga saker i andras seriösa inlägg eller skämta om totalt opassande saker...

nån som hakar på?"
    (mammacattas ursprungliga TS)

Önskar er alla varmt välkomna till våran nya lya....*fluffar upp kuddarna, tar fram dom nybakta bullarna, visar stolt upp det nyinköpta tyget och alla gummistövlarna i hallen*
  • Svar på tråden Äntligen fredag del 7
  • mammacatta

SUPERTACK för alla kramar Gable, jag behövde sånna.

Nu ska jag berätta en SUPERVIKTIG sak för alla generellt och för Gable speciellt :
    När man håller på med strömförande grejer så ska man alltid skapa en liten cirkel nära källan OM man får sig en stöt.(eller om man glömmer dra ur kontakten ) Om du bara petar in ett finger så går strömmen genom hela kroppen=hjärtat och då kan man dö. Cirkeln är då genom kroppen och ut i foten och tillbaka genom väggen/mot jorden, och strömmen söker sig alltid den genaste vägen tillbaka. Allt över 1 ampere är dödligt, och det går mer än så i ett vanligt uttag. Men om du tar med ett finger och tummen (pincettgreppet) så du skapar en liten cirkel, så går den inte genom hjärtat. Du kan med lite otur förlora/bränna dig på fingret permanent, men du dör inte. (i ditt fall skulle jag tro att du kom åt på två ställen samtidigt och därför så gick stöten bara genom fingret och inte genom kroppen)
    Det är för detta man har jordfelsbrytare. Du skapar med din kropp en "ny" jord som avviker från det normala och då slår brytaren av ALL ström i huset.
    Jag tycker att det ska vara en krav att sånna ska finnas, men det är inte det. Jag tror att nyare hus har detta krav, men inte ens dagis har krav på sånt. *skandaaaal!*

Jag har säkert sagt nåt förut, men man kan aldrig berätta för ofta, eftersom detta räddar liv. En ampere genom hjärtat och man är dödens lammunge...

Ointressanta fakta:
    U=IR är formeln, och spänningen U är volt(400 i en vanlig fas, var 320 förr) och sen beror strömmen I på hur mycket motstånd R man har. Mera dökött /motstånd ger mindre ström och liten fisunge till motstånd ger dödlig dos ampere.

Jag är även tacksam om folk berättar sånt här för mig, för jag gillar att leva.

/kram från en annan sorts klantfia - en sån som inte ska vara bland folk med sin talanglöshet på det sociala

• Gable

Kör en kåppy änd päjst -

Vi är uppe i totalt 18505 inlägg i fredagstråden. Och de finns dom som anser att man inte har något liv..... Jösses.

Men å andra sidan får vi se upp - viktualia o co är snart ikapp oss.

Jag undrar när BT ska introducera post counts vid ens nick. Skulle vara kul att se vem/vilka nick som har postat flest inlägg här på BT. Undrar om man kommer in på top tio?

• Gable

MC - tackar för cirkelförklaringen.

Ska komma ihåg det till nästa gång, för det lär med all sannolikhet dyka upp en nästa gång.

Hur är det med ångesten? På väg bort?

• Gable

Du får lite mera kramar -

kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram kram

• anne på grönkulla

Ja! Topp 10!

Berättade i en annan tråd om utbrottet jag fick på min älskade man imorse - han hade mikrat fisk igår utan lock och inte rengjort ugnen efter sig. 18 timmar senare vacklar jag upp o ska göra gröt - hur glad blev jag? Stackarn, han förtjänar bättre - tur bara att det är vinter (även om vi itne har minusgrader än) och inte +30 hela dygnet som i somras...

• janos

Jösses mc! Nu insåg jag hur dum och okunning jag är igen. Tänk vad ni andra är bildade och kloka

Gable, dags att sikta mot 20.000 kanske ;)

Anne, aldrig roligt med en smutsig micro

Rystall, jag håller tummarna att ni "får" huset istället

• janos

Idag är jag trött, trött, trött. Tycker inte om detta mörker

• janos

Insåg just att våran tråd går ut på annandag jul

....och det är 1487 inlägg kvar till 20.000

• janos

Jag vet att det är ganska sent på kvällen, men jag dukar fram lite lusse fika ändå ;)

*tar fram glögg, pepparkakor, lussekatter och varm choklad*

Svar på tråden Äntligen fredag del 7