• Effie

Hjälp, jag har blivit beroende!

Kära vänner,

Jag blev tipsad om ett kosttillskott för ett tag sedan. Det innehåller efedrin. Jag började äta det och har ätit ett bra tag. Men nu har jag förstått att det inte är bra. Själv märker jag inte av det men jag visste inte att det var farligt. Så nu ska jag inte äta dom mer. Men så fort jag slutar får jag en hemsk huvudvärk, blir vrålhungrig och trött. Jag fattar att kroppen blivit beroende men hur lindrar man? Någon som har varit med om liknande?

• Svar på tråden Hjälp, jag har blivit beroende!
  • K.C
    sånt händer ibland... skönt att du har koll annars..
    försök uthärda huvudvärken nu, tror det försvinner om ett litet tag.
  • Silje21

Ojojoj. Inte roligt att bli beroende av efedrin. Om du inte klarar av att sluta själv tycker jag du ska ta kontakt med din vårdcentral och få hjälp och råd från dem. Ska du sluta själv får du helt enkelt stå ut med abstinenserna( huvudverk m.m) de går över av sig själv efter några dagar. Lycka till!

• Effie

Tack Silje21, alltid skönt med lite uppmuntran. Fatta, jag är nykterist å allt i vanliga fall. Känner mig som en knarkare. :(

• Forsfors

Hemskt med abstinessymptom, det är ungefär så jag brukar känna när jag trappar ner på socker. Blir ilsken och tvär också och det känns helt meningslöst allting när jag inte kan få mitt godis. likadant har det varit med cocacola, jag har fått huvudvärk när jag inte druckit min 1,5 litersflaska om dagen, nu har jag trappat ner och dricker bara några 33 cl burkar i veckan. Brukar bli bättre för mig efter ca 3 dagar.

Tycker att du ska kontakta en läkare och höra om du kan få råd över hur du ska lindra abstinensen, och ta ledigt några dagar från jobb och andra måsten, så att du kan stänga in dig hemma och vila genom de jävligaste dagarna, eller ta en promenad när du känner för det, så att du inte behöver ta hänsyn till någon annan utan kan leva dig igenom abstinensen.

• marian

Efedrin minskar aptiten och är centralstimulerande, så det är inte så konstigt att du blir vrålhungrig och trött när du inte tar det. Abstinensbesvär är inte roligt oavsett vad det beror på (jag har haft både koffein- och nikotinabstinens, huvva!)

Mina råd till dig är att du trappar ner och minskar dosen eftersom under 1-2 veckor samt att du äter regelbundet. Treo kan lindra huvudvärken och vara uppiggande, men tänk på att det också är ett beroendeframkallande läkemedel.

• Effie

Så skönt att få lite råd! Tack. Det ska nog gå bra det här.

• olin

Sluta genast med efedrin!!!

Har du köpt det i sverige så polisanmäler du människan!
    Misstänker att du köpt det i USA. Det är tillåtet i vissa stater.

Detta är doping och mycket farligt om man blir beroende och börjar öka doserna.

Eller är det så att du skrivit fel och att det inte är äkta efedrin i? "Ripped fuel" från USA innehåller äkta. I våra svenska kosttillskottsprodukter har det bytts ut mot snällare substanser som är identiska med koffein. Det gör att du kanske ska trappa ner mha andra koffeininnehållande drycker. Undvik koffeintabletter som också lätt ger beroende.

Var inte orolig för att gå upp i vikt.
    Sluta genast. Nu. detta kan leda till allvarligheter.

*en som VERKLIGEN vet*

• Effie

olin: Jag har köpt det här i Sverige så det är nog en mildare form som du säger. Drycker med koffein säger du? Vad finns det som man inte blir beroende av?

• Tissa

Till forsfors

Hej på dej! läste lite här i tråden...kände igen mej lite..eller rättare sagt mkt! hehe
    Jag e sockerberoende....vilket jag har insett nu ett par månader...Försöker verkligen att inte köpa godis mitt i veckan utan att hålla det till lördagar bara. Men som sagt det funkar ju inte spec. när jag får abstinens....jag blir som galen blir skit lack...att e piss sen när jag får mitt godis så blir jag låg....får ångest och jag vet om detta men ÄNDÅ gör jag det....jag har blivit bättre men jag måste skärpa mej helt känner jag nu! Har försökt vända mej till vårdcentralen men dem hade aldrig hört talas om detta....så där fick jag ingen hjälp. Så jag få fösöka kämpa själv.

Jätte tacksam för svar & råd från alla som orkat läsa detta

Kram

• Lilla-Lina

Efedrin är i många sportsammanhang dopingklassat. Det finns för inget godkänt bantningsmedel innehållande efedrin i SverigekanEfedrin har påverkan på hjärtat och ska inte tas utan läkarordindation och ABSOLUT inte av människor som har problem med hjärtat.Efedrin kan vålla starkt förhöjt blodtryck, blodpropp i hjärnan och hjärtat samt hjärnblödningar och plötslig död, visar en undersökning offentliggjord av The New England Journal of Medicine.
    Inom den svenska vården används efedrin som slemhinneavsvällande och luftrörsutvidgande. Några användningsområden kan vara
    Luftrörsastma. Inför ryggbedövning (epidural bedövning).

Försök sluta snarast, ta experthjälp om du behöver. Lycka till

• Annika72

Mmm tror starkt att det är epherdra inte effedrin i dom tabletter du käkat....
    kan tänka mig vad... i såna fall eller??
    Jag har själv käkat en typ av tabletter "med ephedra i"och gick ner mycket på kort tid.
    gällande dom biverkningar som finns så är det olika från pers. till person.vissa upplever ett starkt obehag andra inte alls knappt jag personligen drabbades inte av det du beskriver.
    Det olin skriver om att du ska polisanmäla människan är i mina ögon att ta i för att du har ju själv begått ett brott i såna fall.........
    tycker att det är upp till en själv vad man gör och inte gör i dessa samanhang.
    förstår inte varför folk blir så upprörda har prövat så mycket bantningspreparat å kurer men dessa piller va det enda som faktiskt hjälpt.
    fördelen för mig va att hungerskänslorna dämpas så att man "lär" sig äta lite även när man inte äter "tabletterna".
    kan skriva 100 rader till om detta men avstår då jag kan tänknka mig att man blir dumförklarad som ens berättar det posetiva i dessa "tabletter"

• Lilla-Lina

Annika72 jag ska absolut inte dumförklara dej. Ligger mkt i vad du skriver för hur man än vrider och vänder på det så fungerar ja faktiskt tabletterna, men till vilket pris.... och varför är det inte tillåtet i sverige....

• Effie

Hej allihopa! Tack för varningar, synpunkter och råd. Jag har nu slutat äta pillrena och varit utan i fyra dagar. Det går bra förutom lite spänningshuvudvärk.

Svar på tråden Hjälp, jag har blivit beroende!