• Linda365

Ni som ViktVäktar!!!!

Nu när solen börjar skina och det blivit lite varmare ute så plockar vi och säkert massa andra fram grillen.Men vad grillar man när man viktväktar då? Jag grillade kycklingfile i Lördags och fläskkotlett i Söndags.Idag ska vi grilla igen (grillomaner) M2b ska käka entrecote men det är ju ingen höjdare för mig dårå.Har ni tips? Vad brukar ni grilla och ha till?
    Tips mottages med glädje.

• Svar på tråden Ni som ViktVäktar!!!!
  • AnnLee

Fläskfilé är gott... marinerar med citron och timjan, soja med mera...

Grönsaker - zuccini, svamp, tomater på spett eller i folie...

Bakpotatis eller kokt grillad potatis

Grilla frukt

Grilla marshmallows på spett - lite points

• shalimar

en biff som inte har insprängt fett? Eller också tar du också entrecôte, visste du att när man grillar den så rinner mycket av fettet bort! Så ifall du inte suger upp det som runnit ur köttbiten med bröd (eller häller det över potatisen) så är inte entrecôte såååå farligt. Personligen gillar jag en snabbgrillad ganska tjock biff, som msn bara pepprat ordentlingt innan grillningen. Eller kanske timjan- och vitlökskryddade lammkotletter, vilket är det alllllllllra bästa jag vet...

• Leone

Fordelen med VV (en av fordelarna, det finns manga) ar ju att det inte finns nagon 'forbjuden' mat, allt ar ok sa lange man ater vettiga mangder. At en kottbit med gladje men valj en *liten* bit, vag den innan sa du vet hur manga points den ar om du raknar points. Fyll pa med massor av gronsaker pa tallriken, kanske en bakpotatis eller en pastasallad *utan majonas* sa kan du ata dig matt utan att forsaka det goda kottet.

Ett annat tips ar att dricka mycket vatten innan sa du ar lite halvmatt innan ni borjar grilla, da ater du garanterat ocksa en mindre portion.

• mrs.

hejsan,

varför kan inte grilla som tidigare?
    Jag gör det och gjort det och min vikt har inte gått uppåt utan tvärtom, du ska bara hålla koll på hur mycket.

Kolla i affären redan färdigt på de olika förp. vad det står för innehåll o räkna ut pointsen om du inte har p-guiden. Eller räkna ut det på mobilen per hundra gr. det står oftast tex 400gr/förp och 10korvar dvs en korv väger då 40gr.

grillkorv fr atria vet jag att det finns i light och det var gott sist vi grillade, gröna slaktarn har tydligen låg fett halt på sina produkter (har inte provat) och kycklingkorv finns samt vanliga hotdogs kan grillas. Kött går mycket bra att grilla köp utan marinad och krydda själv så får du ännu "billigare" pointsvärde.

ha till istället färsk grönsallad/gurka/tomat/paprika/lök...osv och fyll ½ tallriken utav sallad t varje grill-bit (*skratt* ingen pizza tallrik kanske i stl då men....)

till efterrätt kanske grillad banan med sorbeglass, grillade grönsaker.

Drick till tex funlight/isvatten (kanske med citron/gurka...-skivor för mer smak) eller light dryck.

Njut utav sommar och grillstunder :)
    Det ska jag göra ;)

• Millemo

Jag har inte läst tidigare inlägg.. men kassler är inte helt fel att grilla - skär i lite tjockar skivor och efter du grillat tar du bort kanten (fettet).

Tycker jag är jättesmaskigt!! Lägg gärna med en ananasskiva med! Mmmmmm

• Linda365

Tack för alla tips.
    Jag vet ju att man kan grilla allt typ när man är viktväktare men ibland är det kul att få lite tips som nu tex.
    Grillar helst lite magrare varianter så pointsen räcker till lite annat oxå.
    Bakpotatis ska jag nog testa till grillat snart det har jag glömt bort,det är smarrigt.Och grilla kassler oxå en bra idè och självklart ska jag börja grilla grönsaker....det är ju så lätt och så gott!

Svar på tråden Ni som ViktVäktar!!!!