• Nill

Gifta sig med utlänning

Min pojkvan ar fran Australien, vi bor bada i London dar vi ocksa traffades. Vi har pratat om att gifta oss etc (annu inget frieri :-{)och jag skulle bli jatteglad for tips etc fran andra i samma eller liknande situation. Hans visa utgar i September 06 och vi hoppas da bosatta oss i Australien.

• Svar på tråden Gifta sig med utlänning
  • Caz

Jag bor sjalv i Australien, jag traffade min fastman i Skottland for drygt 6 ar sedan och har bott har i 5 och ett halvt ar. Vi bodde i Sverige i 9 manader men det var valdigt jobbigt, det var svart med spraket och kulturen ar inte alls som har i Australien. Mitt rad till dig ar att verkligen tanka igenom om du kan tanka dig att bara traffa din familj och vanner varje 1-2 ar. Det ar det svaraste med att bo har, jag alskar Australien men det ar inte sa latt som att bo i Europa och kunna aka hem pa bara nagon timme. Jag ar valdigt nara min familj och jag tycker det ar lika jobbigt efter sex ar att vara ifran dem. Jag hoppas att allt gar bra for dig och mitt rad ar att prova pa att bo i bade Sverige och Australien innan ni bestammer er for att gifta er.

• maid

Gifter mig med Engelsman plus att vi bor i Holland. Att bo pa neutral mark fungererar bra eftersom vi bada ar utlanningar nu
    Kan tankta mig att flytta tillbaks till Sverige iofs ngn gang i framtiden.

• pickledpossum

Min pojkvän är född och uppvuxen i Nya Zeeland. Han har dock dubbla medborgarskap eftersom hans mamma är svensk och bor här i Sverige, så det förenklar saker till en viss del.
    Vi ska gifta oss nu i sommar och kommer förmodligen att stanna här ett par år eftersom jag ska plugga. Förra året bodde vi i NZ. Jag håller med Caz om att man bör tänka igenom situationen, men om ni har gjort det och allt känns bra så tycker jag att ni ska köra hårt!! Att ha två länder som "hemland" kan vara jobbigt och rotlöst, det är svårt att sakna familj och vänner. Samtidigt tycker jag att det är ett fantastiskt privilegium! Ärligt talat (och jag vet att det är en klyscha..) man lever ju bara en gång!Det är underbart att få uppleva mer än en kultur och att få träffa så många olika sorters människor! Och att få resa!

Vi kommer förmodligen att flytta till NZ när jag pluggat klart. Det jag hoppas på är att jag ska kunna åka hem nästan varje år och att min familj och mina vänner också ska komma att hälsa på!

Skönt ibland att bli uppmärksam på att det är fler än vi som lever ett "splittrat" liv...

• H2O

Här är en till som bor i Australien! Jag träffade min fästman här nere för fem år sedan och vi flyttade ganska omgående till Sverige. Efter tre år i Sverige har vi nu bott drygt 1,5 år här i Sydney.

Vi kommer dock flytta tillbaka till Sverige snart....Anledningen är för att vi vill köpa hus och skaffa barn om några år. Här är huspriserna skyhöga, typ 3,2-4 miljoner för små radhus....Inte kul. Sen finns ingen föräldraledighet och med lån så höga kan vi inte direkt leva på en inkomst...

Men men, längre fram kanske det blir Australien igen Jag har permanent uppehållstillstånd och har fram tills maj 2010 att återvända utan krångel med visum. Min fästman har svenskt medborgarskap som han fick precis innan vi flyttade hit, så inga problem där heller.

Fasen att man inte kan ta med sig klimatet hem....

Och visst ser jag det också som ett privilegium att kunna bo två länder hursomhelst, även om jag verkligen känner mig splittrad ibland. Känns ibland som båda länderna är "fel" eftersom det finns fördelar och nackdelar med båda...

Här kommer våra fördelar och nackdelar om de olika länderna (förutom familjerna då). Skulle vara intressant att se likadana jämförelser från er andra:

Fördelar Sverige
    + Huspriser
    + Föräldraledighet
    + Snö!
    + Skidåkning
    + Mejeriprodukterna
    + Svampplockning
    + Tandvården (speciellt för barn)
    + Gratis skola
    + Hockey (hejja frölunda!!)

Nackdelar Sverige
    - Vädret!
    - Bensinpriserna
    - Skatterna
    - Systembolaget
    - Priser på krogen
    - Köer till krogen
    - Oförskämda människor (länkat till vädret?)

Fördelar Australien
    + Vädret!!
    + Man har råd att äta och dricka ute
    + Avslappnad kultur där folk är trevliga och pratar med varandra
    + Alla stränder. Plus vågor som går att surfa på
    + Dykning
    + Billig bensin - man har råd att åka iväg
    + BYO (Bring your own). Att ta med egen alkohol till resturanger - Superbra!!!

Nackdelar Australien
    - Folk kör sämre här
    - Huspriser
    - Ingen föräldraledighet
    - Inga direkta årstidsväxlingar
    - Värmen ibland....puh...
    - Dyr utbildning och inga studielån

Finns massor mer men detta var det jag kom på nu...

/H2O

• pickledpossum

Hej H2O!

Här är mina listor (också utöver familj och vänner) och en del som du hade med:

Fördelar Sverige
    + Högre standard, man slipper frysa INOMHUS på vintern
    + årstiderna
    + högertrafik
    + husmanskost
    + skärgården

Nackdelar Sverige
    + byråkratin!!
    + utseendefixering
    + kapitalism
    + dyrt att gå på krog/restaurang
    + oförskämda människor

Fördelar NZ:
    + fantstisk natur
    + hippiekultur
    + billigare krog/restaurang
    + roliga djur
    + vänlighet

Nackdelar med NZ:
    + viss "småstadsattityd" (finns i och för sig här också)
    + saknar viss mat, typ inlagd sill, gravad lax, italiensk pizza m.m...
    + sandflugor
    + många fula hus..
    + låg lön

Kommer säkert på en massa jag glömt senare.

Svar på tråden Gifta sig med utlänning