• blivande fru J

gravid trots p-piller?

Jag börjar nästan bli lite orolig. jag slutade med kombinerade p-piller och började med minipillrena Cerazette som enligt min gynekolog numera är lika säkra som kombinerade p-piller. jag blödde lite i början (för ca 4 månader sedan) men har sedan dess inte haft mens alls, vilket är lite av poängen med minipiller. Men hur vet man då att man inte är gravid??? Jag har den senaste tiden mått väldigt mycket illa och är ofta uppsvälld i magen (gaser). Jag har inte misskött p-pillrena men de är ju inte hundraprocentiga. Jag funderar på att göra ett graviditetstest men avvaktar nog tills efter min tenta för skulle det vara positivt skulle tentan definitivt gå åt skogen.

Mina funderingar är dels vilka symptom som finns för graviditet och jag skulle gärna höra lite med er som blivit gravida oplanerat hur ni resonerat er fram till rätt beslut.

jag älskar min smabo, tror mig vilja leva resten av mitt liv med honom, vet att han skulle bli en jättebra pappa, han skulle definitivt stödja mig i ett beslut att behålla barnet.

Dock är jag bara 21 år (22 imorgon), har 3 år kvar på min utbildning, har bara varit ihop med sambon i ett år, bor i en etta, har inte gjort allt det man "borde" göra innan man skaffar barn och dessutom kan det väl inte vara så bra för ett barn att ligga i min kropp medans jag har ätit minipiller, druckit alkohol och varit på strikt diet?

Tänk om ett barn är orsaken till att jag inte går ner i vikt så mkt som jag borde..

jag är jättehispig just nu och vet bara inte riktigt hur jag ska hantera allt dethär mitt i tentastressen
    (ni tycker nog jag är hispig, jag vet ju inte ens att jag är gravid)

• Svar på tråden gravid trots p-piller?
  • snuttepuffan

Det där är svårt, men vad jag har förstått av andra trådar har du en tendens att oroa dig för saker. Ta det lugnt och vänta. Sannolikheten att du är med barn är trots allt väldigt liten och det är väl så att endast en av tre graviditeter går vägen, så om du trots allt är med barn finns det en relativt hög risk att det i alla fall inte blir något.

Sammanfattning: Ta det lugnt. (från en som alltid har ett test hemma för att lugna hispighet)

• blivande fru J

snuttepuffan: jag kan vara lite orolig ja. men i det här fallet vet jag inte om det är oro eller lite smått förväntansfullhet. Jag vet inte om ett graviditetsbesked skulle vara förfäran eller gudagåva. Äter du också minipiller? både jag och min pojkvän tycker att det är lite halvotäckt att jag inte får mens, även om det är skönt att slippa.

Är det någon som vet hurpass riskfyllt det är för barnet att ha en mamma som äter hormoner under graviditetens första skede? nu syftar jag inte bara på mig själv utan är mer generellt intresserad. Det måste ju vara vanligt att bli med barn men ändå äta p-piller? Någon medicinskt kunnig?

• snuttepuffan

Min barnmorska säger att det är ofarligt, men jag tror inte på det. Att tillföra en massa kvinnliga hormoner under början på en graviditet med en pojke tror jag kan leda till problem med könsidentitet m.m. Jag har absolut inga belägg för detta men skulle själv föredra att vara hormonfri i ett halvår innan jag blir gravid.

Jag har inte minipiller utan nuvaring...

• blivande fru J

jag tänker också så. hormoner kan ju knappast vara bra för barnet och knappast alkohol och dieter heller. Dessutom vill jag gärna göra allt rätt; typ äta folsyra innan graviditeten, se till att ha riktigt bra kostvanor och ha lämplig vikt innan graviditeten mm. Det vore ju mindre kul om något hände barnet bara för att jag gjorde något olämpligt som hade kunnat undvikas under graviditeten.

• Ellen Botilda

jag äter också cerasette... och eftersom jag dessutom har diabetes så gör jag graviditetstest var annan månad...bara för att vara säker.
    dessutom är det inte så dumt att göra gravtest på rutin för att komma över stressen å skräcken som lätt blir när man tar för att man faktiskt tror att det är nått.
    testa dej... fortsätt att testa dej..

(och foster påverkas inte så mycket av hormoner dom första månaderna... så allt ska nog gå bra)

• Ellen Botilda

ska väl tillägga att det sista är en hävd från Discovery...

• Nyfiken gul , nu fru

jag blev med barn trots p-piller... var i vecka 12 först när jag upptäckte det...

Har en pigg o frisk son på 7 år så det är ingen fara med p-piller...

• blivande fru J

jag är inte skräckslagen utan mer delad i barnfrågan, men vill såklart helst planera min graviditet innan. Men jag ska absolut göra ett grav.test för att så snabbt som möjligt kunna bearbeta beskedet

• snuttepuffan

Det är väl klart att det oftast går bra om man äter p-piller i början av en graviditet, men jag vill undvika det om jag kan för att jag ska veta att jag gjort allt i min makt för att det ska bli så bra som möjligt.

NuvaRing som jag använder nu är ju otestad när det gäller påverkan på graviditet. Läste någonstans att det finns misstankar om att ringen har lokal påverkan i livmodern och då blir det ju värre än vanliga p-piller.

• blivande fru J

jag fick en blödning och bestämde mig för att göra ett graviditetstest för att se om det var missfall eller mens. Lyckligtvis var det mens så nu behöver jag inte tänka mer på det. tack för era goda råd i alla fall.

Svar på tråden gravid trots p-piller?